Vanvård???

kingkong

Trådstartare
Är det förbjudet enligt lag att hålla hästar i hage med enbart taggtrådsstängsel? Är det också förbjudet att endast ha en enda ensam häst i en hage, allså helt allena inga andra hästar runtomkring som den kan se ? var går gränsen för vanvård på hovar? Trumpetform?? Har "hittat" en sån här häst en bit ifrån mitt hem och börjar bli lite fundersam. Man och svans på den här hästen är heller inte i bästa kondition, men hon är vid gott hull och fin i pälsen för övrig, men manen är lång på vissa ställen och ser ut att "fattas" bitvis, och svansen går endast en liiten bit nedanför hasen, tunn och stripig den åxå. ....

Sv: Vanvård???

Det är iaf förbjudet att ha hästar i hagar med taggtrådsstängsel.

Njae,är det verkligen förbjudet?
Har för mig att det står bör i lagtexten.

Var in och kollade..
Det står så här..

Allmänna råd: Taggtrådsstängsel bör inte användas.

Så med andra ord,tyvärr ej förbjudet,endast en rekommendation.

det står bör, däremot får man inte ha strömförande taggtråd

alltså,inte för att jag tycker på ngt sätt att taggtråd hör hemma med bra djurhållning,men står det någonstans att det ej får vara strömförande?

Ok det här med hovarna då, hur länge har en häst gått overkad när de börjar se ut som trumpeter?

hmmm, ska genast kolla men det ska det stå... hittar inte i förkortade versionen... Kan vara så att det är förbjudet för alla djur, och därför står i annan författning

svårt att säga då hovarna tenderar till att växa mkt mkt fortare under sommmaren,gör dessutom inte hästen ngt annat än skoratr i en "mjuk" hage så slits ju hovarna ingenting och tyvärr,så är det många hästägare som alltid lägger sina hovslgaraintervaller på alldeles för lång tid för att spara in nån krona eller två.

Kan du inte helt enkelt gå dit och prata med ägarna? De kanske rent av fått hästen ditdumpad och inte kan ngt övht?

Det är inte förbjudet att ha det så länge man inte har el i tagtråden.
Däremot så får man inte sätta upp tagtråd när man gör en häst hage, alltså man får det om det finns seddan tidigare, eller om man har får eller något annat djur i hagen först innan man släpper in hästar i den. Idiotiskt om du frågar mig.

Beror på om den har sälskap av andra djur eller om den har sälskap i stallet, av häst eller andra djur.

Trumpeter? är hovarna så långa så att dom börjar böja sig så är det vanvård, men inte tillräckligt för att dom ska få något mer än en tillsäggelse om att dom bör fixa det, vilket juförsig leder till uppföljning som kan leda till omhändertagande.

Viss kan jag det, men tänk om de blir arga på mig för att jag kommer och lägger mig i EEk: är en liten rädd och försynt människa jag. Skulle kunna tänka mig att ta hand om hästen åt dem men vet inte hur jag ska liksom framföra det utan att de tar illa upp.

btw, så är det knappt så att taggtrådsstängslet sitter uppe för det verkar gammalt och murket, på vissa ställen ligger det lisom i vinkel in mot hagen

kingkong skrev:
Viss kan jag det, men tänk om de blir arga på mig för att jag kommer och lägger mig i EEk: är en liten rädd och försynt människa jag. Skulle kunna tänka mig att ta hand om hästen åt dem men vet inte hur jag ska liksom framföra det utan att de tar illa upp.

Varför inte ringa distriktsveterinären och ta ett snack om du är för konflikträdd att framföra kritiken själv?

Nu vet jag inte hur gammal du är,men varför inte helt sonika gå dit,knacka på dörren och fråga om du får kika/klappa på hästen,säg att du har sett den stå där en längre period och vill så gärna ha ngt själv att pyssla med om inte ägarna misstycker.

Taggtråd är inte förbjudet att ha eller sätta upp men Djurskyddsmyndigheten arbetar på ett förbud, åtminstone då det gäller hästar.

El i taggtråd får man inte ha, men man får ha el på samma stolpe som taggtråd men då ska eltråden sitta på en distansisolator.

Jag vet att det inte är förbjudet att ha eller sätta upp, däremot så har jag för mig att det är förbjudet att sätta upp tagtråden om man bygger en hage som det är menat att man ska ha hästar i.

I min broshyr står det.

"Stängsel som innehåller taggtråd får ej vara elektrifierade."

Mao få inte staketet innehålla el om det finns en taggtråd på. Men det är min tolkning.

Ang ensamheten. Det finns inget som säger att hästen måste ha ngt som helst sorts sällskap.

När det gäller vanvård så måste det gått väldigt långt innan det åberopas. Endast eftersatt hovvård brukar inte gillas. Men ägaren kan få en tillsägelse att det ska åtgärdas inom en viss tidsperiod.

Det är inget förbud än så länge, men det är på förslag:

Förbud för hästar bakom taggtråd 050321
I ett andra steg vill Djurskyddsmyndigheten förbjuda att hästar hålls bakom taggtrådsstängsel. Hästars beteende gör att de löper större risk att skada sig på taggtråd än andra djurslag, ett totalt förbud mot taggtråd är därmed motiverat. Ett förslag på föreskrift kommer att skickas ut på remiss under våren. Djurskyddsmyndigheten räknar med en övergångstid på fyra år innan förbudet kan träda i kraft.

mizz skrev:
Ang ensamheten. Det finns inget som säger att hästen måste ha ngt som helst sorts sällskap.

Å, andra sidan hittade jag en mening i samma broshyr:

"De ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Sista biten på den meningen tolkar jag som att hästsällskap ska finnas. Men återigen lämnas det ganska öppet.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 499
Senast: Zephira
·
M
Hästvård Jag fick ett erbjudande om att köpa tillbaka min förra häst och nappade på det diekt! Jag och en kompis åkte ut och kollade på honom för...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 857
Senast: Mynta
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar