vanvård eller inte?

LadyDiana98

Trådstartare
hejsan :) vad tycker ni att jag ska göra?
är nämligen så att hos min mormor finns det en tant som har fyra hästar, två shettisar och två lite större hästar som jag brukar få sköta om när jag är där.
jag är osäker på om dom vanvårdas :confused: shettisarna har "ganska" långa hovar och toviga manar och svansar..:eek: hela ligghallen är full med bajs och kiss och små hästarna blir bortkörda av dom stora när dom får mat,
ska jag anmäla eller inte ?
kan lägga upp några bilder senare.

Sv: vanvård eller inte?

Bilder på andras hästar är nog inte lämpligt. Anmäla kan du göra så får inspektörerna avgöra vad som ska ske

Håller med om att man inte ska lägga upp bilder på andras hästar.

Prata med någon vuxen hästkunnig om hur hästarna ska se ut. Att shettisarna inte får så mycket att äta kan vara bra för dem då de kan bli sjuka av för mycket mat. Det viktigaste är hur deras hull ser ut.

men om det är mina bilder så ska man väl få lägga upp dom ? såg att en annan hade gjort det, vill va säker innan jag anmäler bara

Senast ändrad:

1 - det finns inget i lagen som hindrar dig att lägga upp bilder på andras hästar, men om någon känner igen djuren så har du ju indirekt hängt ut ägaren som djurvanvårdare om du lägger ut bilderna

2 - du behöver inte vara säker på om det är vanvård eller inte för att göra en anmälan! Ring djurskyddsansvarig på länsstyrelsen och säg som det är: "det går fyra hästar där och jag är inte säker på att de får den vård de ska ha". Sen är det upp till inspektören ifråga att avgöra ifall det är vanvård.
Visst är det tråkigt, som hästägare, att få en obefogad anmälan emot sig. Men har man inget att dölja så döljer man inget! Det är bättre att deåker ut och kollar en gång för mycket än en gång för lite! (de stod på min gårdsplan för två år sen, efter just en anonym anmälan som visade sig vara obefogad)

Finns det ingen annan i stallet som du kan prata med och se om det är fler än du som tycker hästarna sköts dåligt? Det är helt rätt att anmäla om man anser att djur sköts illa men faktum är att det ska vara ganska grov vanvård för att länsstyrelsen ska ingripa. Du skriver om toviga svansar men är hästarna magra eller sjuka?

"Ganska" långa hovar säger ju ingenting, det kan vara tid för hovslagaren strax. Mina hästars hovar växer som ogräs, jag behöver ta ut hovis var 4:e vecka men det kan man inte tro om man tittar på dem nu. Likaså spelar det ju ingen roll om de har tovor i manen, en annan sak om hela manen är som en filt med kardborrar och skit.

Det enda jag tycker låter illa i din berättelse är om det inte finns rent strö i ligghallen, men du får helt enkelt prata med någon annan som kan kontrollera om det är vanvård eller inte. Antingen genom en anmälan eller mha någon hästkunnig.

okej, tack för alla svar, ska avvakta lite och se hur dom mår nästa gång jag åker ut dit :)

Det är bra att du bryr dig och ifrågasätter, men det är bättre om du ber någon kunnig i omgivningen om hjälp som kan följa med och se hur det ser ut än att vi ska gissa på ett forum. :)

Fortsätt bry dig! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 110
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 999
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 630
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31