Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Dag 344 och inte tillstymmelse till föl...:mad:

Sedan två dagar tillbaka fina gula vaxproppar (såna som bruakr lova föl inom närmaste dygnt) men icke.. Damen har mkt värkar men kniper.

Och mina ögon känns som sladdlampor efter att ha intensivvakat de senaste dygnen.

mvh Eva

Samma dygn här. Inga vaxproppar men juvert hårt som tegel och fölis sparkar på. Är så glad att jag investerade i fölvakt och kamera. DÅ kan man ändå få sova! Väl investerade pengar då man kan sälja allt när det är klart!

Inatt låg hon och stönade i ca 15 min, sedan ställande sig upp. Döspännande! Har engagerat hela jobbet i fölvaket, känns tryggt att ha en hel flock doktorer men ingen veterinär O_o nåväl, jag borde iaf börja vänja mig vid att det kanske kommer en liten snart!

Åhhh! :love: Det är så min lilla unge ligger nu alltså!

Jag har fått beröm för gott hingstval av "min avelsexpert"! ;)

Mitt sto är jättestor, i början av veckan såg det ut som om fölis skulle komma när som helst, nu har det stannat av. Fick tips av en kompis att stå "där bak" och locka ut fölis med en morot, kan det funka tro! :p

Morr, stånk och stön. Dag 345... Inget föl så långt ögat kan se men det sparkar på som tusan där inne!

cimg0898.jpg

cimg0897.jpg

cimg0895.jpg

cimg0894.jpg

cimg0864.jpg

kl

Dygn 328 och det händer nada. Det har liksom stannat av. För 1,5 vecka sen växte juver och bäckenband började bli som gele, vulvan har blivit lång men sen stopp. Inga fyllda spenar och inga proppar då heller. Kliar svansen och ligger ner och sover på nätterna. Juver är stenhårda.

Här har fölis inte dykt upp ännu (så vi fortsätter med tandpetare till ögonlocken).
Som magen lever om så är den i alla fall vid liv och full i bus.eller så har mammahäst enorma tarmrörelser.
Årsdagen av betäckningsdagen är passerad.
Men inget händer.

Vilket dygn?
Vad är det för häst du har?

Jo jag har också hört det. Men vi har haft flera ston som fått hingstar för tidigt och gått över med ston... Så det är individuellt.
O vårt ena sto har nu fått 3 hongstar 1 på 341, 1 på 335 och 1 på 339... (den sista under värsta snöstormen)

Hon är en korsningsponny av okänd ras runt 140 hög.Hon skulle ha fölat den 14/3 så nu är det väl dygn 367 om jag inte räknat fel.:crazy:Betäckt 18/4 förra året.
Står i dag och trycker rumpan hårt mot väggen och tänker inte låta fölet komma ut :meh:.Äter glatt all mat,ligger och sover pigg och glad.
Så länge hon mår bra vill inte veterinären göra något..
Någon som har bra tips för att skrämma/locka ut den lilla..

OJ!! Det måste väl vara nån form av rekord!!
Jag brukar ta dem på en promenad i hyfsat bra takt...
Stona tycker det är trevligt med promenader.
Hoppas hon fölar snart... Och att allt går bra!

Welsh cob fölet för en del år sedan som var en långkörare här på forumet kom väl först på 388 eller något däråt dessutom sent på hösten. Så ännu har hon en bit kvar innan det är rekord här inne ;)

Fy vad hemskt att gå så länge.
Jag hade varit utom mig av oro ( jag är lite nojig för det mesta )
Utav alla de stona vi haft så är det längsta någon gått 344...
Det var länge nog för min del...

Hur gick det med det fölet?

Haha tack för den.
Jag hoppas innerligt att hon inte är ute efter att slå det rekordet.
Vårt andra sto ska ha om 20 dagar så dom har säkert gnäggat ihop sig mot mig.
Promenader med matte är mycke omtyckt.Även i rask takt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar