Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Jag har som varit lite nojig över att mitt sto inte börjat fylla sitt juver överhuvudtaget och flera andras har börjat tidigt men idag på dygn 305 har den ena halvan blivit lite, lite tjockare. men vi har iofs fortfarande halvmetern med snö kvar så den behöver inte komma ut i förtid iaf :D

Hur gör ni som fått tidigt och det fortfarande är snö kvar i hagen och då menar jag inte fläckvis utan att hela hagen är täckt med snö. låter ni dem rastas någon timme ute eller?

Senaste dräktigheten började mitt sto inte att fylla juvret förrän dygn 323. Tio dagar senare kom fölet.

Min har inte börjat fylla än heller, 305 idag. Nu har hon haft lite mjölk hela tiden de senaste 6-7 åren (fyllde juver och gick att mjölka ca ett halvår innan hon betäcktes första gången, sedan dess har det kommit "mjölk" varje gång vi testat vilket inte är ofta) men det har inte växt mer ännu. Att hon är dräktig och att ungen lever råder det inga tvivel om, så jag känner mig lugn!

Hej! Hoppas det är okej att jag slänger mig in i denna tråden också eftersom det finns två hästar till på gården som skall föla :-)

Den ena är beräknad till 19 maj och den andra till 3 juni.

maj fölet är E: Charon u Supreme E: Solos Carex (vi har leasat ut magen så fölet är inte vårt)
och juni fölet är E: Ampere u: Primadonna IV F E: Don Schufro

2 föl är redan födda(1 i mars och 1 u april) och finns presenterade i föltråden :-)

*kl*
Jag hoppar också in här i tråden då jag tydligen också ska få föl!O_o

Var på seminstationen igår med min donna för att kolla om hon var på väg i brunst.
Veterinären stoppar in handen och börjar tömma, tittar på mig och frågar vad som är planen med detta stoet?
Jag: hon ska kollas var i sin brunst hon ligger dör hon ska ner till hingst på betäckning (fbl sto som ska på naturlig betäckning)

V: hon kanske får föla först?

Jag: Vad sa du??!?! O_o O_o

V: Ja, hon är ju dräktig så hon får ju föla först innan du kör iväg henne ;)

Jag: ÄR DU SÄKER????
Hon är kollad i höstas och konstaterad tom och har brunstat hela hösten...!

V: Jepp, jag är säker, titta själv här! :D

Jag: jahapp, men då åker vi hem och fölar då ;)

Så nu sk jag ha bebis i juli.
Pappahäst är en WM hingst och mamma hästen fullblod :)
Vi får väl helt enkelt så vad det blir när den ploppar ut lagom till min födelsedag :up:

Stoföl levererat inatt. Inga vaxproppar denna gången, fölad på dygn 342.

554618_559966587382046_852278875_n.jpg

+ ni andra!

Tack så mycket!

Det känns minst sagt overkligt att hon är dräktig... Så till den milda grad att jag började fundera på om det var någon annan som var pappa...( jag har ju 4 hingstar på gården varav min stora var lös i vintras...
Jag ringde och pratade med veterinären som gjorde UL igår och förklarade mina farhågor men hon var helt säker på att bebis ska komma i sommar så då är det welshen som e pappa :)

Man har ju hört förr om ston som visat brunst när dom varit dräktiga, men att vara konstaterad tom och sen brunsta som en klocka hela hösten kändes lite over kill liksom..

Spännande, och minst sagt en överraskning!

Förutsatt att allt går bra för stoet...ska hon till Homme d´honneur i år iaf(för visst var det så det var tänkt?)

Jo, det var ju så det var tänkt... :banghead:

Men nej, hon ska ju inte föla förän i juli så det blir på tok försent att betäcka om och speciellt om man skulle gjort en xx bebis..:(

Så det blir Hdh på hbl tanterna ist ...
Minst sagt snopet..

Kl
Här händer inte ett smackaroo. 331 dygn idag, inget påfyllt juver. Börjar bli alldeles paranoid och tror hon är tom. Suck. Lär dröja innan jag ger mig på avel igen, mina nerver fixar inte detta :P

Kl
Tiden går fort.... Dygn 344 idag och ingen fölis! Sist fölade hon på 330 så väntan är låååång...

Är det stoets första föl? Har du någon bild på stoet? På juvret?

Nä, det är tredje, men de två andra var med tidigare ägare. Ligger senaste bilder på sidan 1 i denna tråden.

2hiayw9.jpg

Juvret är ju större än när hon är odräktig, men det har lagt av att växa. Tycker magen (såg ut som hon svalt en varningstriangel för en vecka sedan typ) har dragits upp typ. Är inte lika ballongliknande tycker jag. Kliar mig i huvudet och fattar inte riktigt. Har sett och känt väldigt tydliga fosterrörelser och har hon kastat borde jag ha hittat i boxen/hagen.. :/

Här har fölis inte dykt upp ännu (så vi fortsätter med tandpetare till ögonlocken).
Som magen lever om så är den i alla fall vid liv och full i bus.eller så har mammahäst enorma tarmrörelser.
Årsdagen av betäckningsdagen är passerad.
Men inget händer.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V