Sv: Vänta föl 2013
Knapplån**
Behöver lite råd. Mitt sto fölar i slutet av maj och jag är tveksam över vilken hage jag ska låta henne gå i när det börjar dra ihop sig, om hon väljer att föla ute.
Hon går ensam oavsett hagval. Alternativen som finns är dessa:
* Stor hage, men som ligger mellan andra hagar med hästar i. Dessa hagar är "tårtformade" så de är smala upptill och breda nertill, vilket gör att det upptill kan vara andra hästar väldigt nära. Denna hage kan man ha utsikt över från stallplan/verkstaden osv. Den är ju dessutom stor. Men jag ställer mig skeptisk till om de andra hästarna blir oroliga vid en ev fölning och börjar fara runt. Dessutom, om det värsta skulle ske att stoet skulle råka föla och vi missar det (ska självklart övervaka noggrant men någon garanti finns ju inte) så är jag orolig om fölet skulle gå igenom tråden in till de andra. Visserligen dubbeltråd men då är det ju istället större risk att trassla in sig :S Hur tänker ni kring detta och hur kan man förhindra?
* Liten hage, ja väldigt mkt mindre faktiskt. Som en större sjukfålla, kanske ett mått på 15*7 meter skulle jag tro. Denna är mer avskild och lugn, bara ett par hästar som går ensamma i hagar mitt emot, blir förmodligen inget spring på dem. Här är det en grusgång emellan så skulle fölet mot förmodan komma över på fel sida tråden så hamnar den iallafall inte inne hos någon annan häst. Denna hage kan vi dessutom övervaka med uppsatt kamera då kameran borde täcka hela hagytan eftersom den är såpass liten. Nackdelen är ju att risken är större att hon fölar nära tråden när den är så liten :S
* Ja ett tredje alternativ är ju att ha henne inne när det verkar vara riktigt nära och bara ta ut henne stunder under konstant uppsikt när inte andra hästar är ute. Dock vet jag ju att det är bättre att föla ute pga mindre bakterier men det känns faktiskt mer oroligt för min del... Har bara haft en fölning hemma på vår gård tidigare och då valde hon att föla inne på natten. Hon har fölat nattetid/tidig morgon alla gånger förutom senaste då fölet tittade ut på förmiddagen, detta var dock inte hemma hos mig..