Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Det är helt individuellt när de börjar släppa bäckenbanden vissa börjar tidigt flera veckor innan medans andra gör det precis innan fölningen bara timmar före så finns inget facit alls på den biten.

Min dam släppte ca 12 timmar före fölning förra gången. Den här gången håller hon på att göra mig galen. Hon börjar släppa på dem och så tajtar hon upp dem och så släpper hon och tajtar upp. I morse såg det ut som dom släppt nästan helt men nu ser hon ut som igår. Jag börjar undra om det bara är en stor fis i magen på henne och att hon bara retas med mig

1-2 veckor innan är inte ovanligt :)

Ja du ser att det blivit en kant bak vid svansen. från korset och rakt ned är det en linje. Kommer säkert bli ännu tydligare, att det mer är en grop där.

jag tycker Sawanna ser ut att driva lite med mig också. Nu ikväll är hon rundare/fastare i bakdelen igen. Får se hur hon ser ut i morgon. Hur dom helst så verkar det inte vara så långt kvar i alla fall.

Alldeles mjuk runt svansroten igen nu på morgonen men juvret ät inte helt utfyllt. Genomskinlig vätska från ena sidan och ingenting från andra. Jag kan nog ta det lugnt ett tag till. (och bygga grindarna till ligghallen). :)

Mitt a-ponnysto har idag gått 373 dagar, ingen direkt mage i profil, men fram/bakifrån syns den tydligt, har vit mjölk men inget fyllt juver?
Mjuk sen i förrgår vid och omkring svansroten.
Ser fosterrörelser vid flankerna speciellt när hon dricker,
Slidan har inte heller blivit slapp/längre/svullen, däremot någon blodblandad flytning som torkat.
Hon är inte ul:ad, är hon skendräktig??
Veterinären jag ringde idag sa att hon aaalldrig kan vara dräktig såå länge..
men kom kommer iaf på onsdag och gör en rektalundersökning!
Någon som har haft sto som gått så länge utan mer tecken än dessa??

Titta tidigare i den här tråden. Det var någon som hade ett ponnysto som gick ännu längre än din. (Minns inte vilken användare det var)
Hittade det. Kolla på Ponniplutt. Hennes fölande på dygn 397!!

Senast ändrad:

Jag tror att det är användaren "ponniplutt" men är inte säker. Hennes sto gick nästan 400 dagar.
Sen vet jag att Iglatjärn har ett sto som gått 388 dagar och ett som jag tror gått 383.

ponniplutt här på buke har ett sto som gick 397 dagar i år. Finns tidigare i denna tråd. Min Peppy gick 361, så visst kan de gå länge. Dock var mitt andra sto Pinglan "skendräktig" förra året, så där väntade vi förjäves. Hon ska ha vilken dag som helst nu i stället, men i år är det ingen tvekan om att hon är dräktig. Hon är supertjock och har sprängfyllt juver. Förra året var hon bara fet och hade ödem i juvret som gjorde att det såg ut att vara på gång, men sen visade det sig att hon inte hade nån bebis därinne. :crazy:
Har du bilder på henne? Från sidan och framifrån/bakifrån samt på juvret?

Du måste lägga upp bilderna i ett nätalbum för att kunna läggaupp dem här.

Mitt ena sto (a-ponny Shetland/island) var beräknad till 24 april (330 dygn). Fölade 20 juni. Vad blir det, 387 dygn? Har visat fölet tidigare här i tråden. :)

Tror att mitt sto också kommer å gå över ett år :(

Händer inte mycke ena dagen läcker/droppar det mjölk,
dagen efter ingenting.
Tycker dock att hon börjar dra sig lite ifrån alla andra ute i hagen.

Snälla fölis kan du inte visa dig snart :) är så nyfiken ;)

Nu har det varit tyst här i tre dagar så jag gör en liten uppdatering.

Tanten fick komma in i en egen hage i förrgår och igår var ena juverhalvan stor! Tyckte det såg väldigt konstigt ut så jag kände lite. Hon har alltså fått ett ÖDEM i juvret! :confused:
Någon som varit med om liknande??
Det är ännu större idag och även den mindre halvan har även blivit liiite större

Ingen feber, rör sig ok men ser allmänt trött ut.

Fölis har sparkat rejält i magen på henne både igår och idag så det lär väl vara nära nu? Haha, det har jag sagt sedan april, att det är nära nu.

Igår sprutade mjölken kors och tvärs men är fortfarande inte vit i båda halvorna.
ellajuver_vasida0607_51d83a86ddf2b37049637bbd.jpg

ellajuverbak_0607_51d83b0bddf2b370c143f858.jpg

Hur går det för er alla som är kvar?

det där juvret ser inte kul ut.Ser lite tomt ut.
Visst va det så att du inte visste när din tjej va betäckt?
Hoppas i alla fal att fölisen tittar ut snart så du slipper vänta längre..

Hur går det för er?
Min Donna går och läcker vit mjölk ena dagen för att i nästa
va helt tom :( bäckenbanden börjar släppa mer å mer.
Det är våran första dräktighet så jag har inte så mycket
å gå på.
Vi är på dag 340 nu. Kommer säkert missa allt för jag är
helt slutkörd. Vakat i 3 veckor nu;)
Ligger era ner mycket å sover?
Hoppas att det blir en liten snart:)

Imorgon ringer jag distriktsvet...
Jag ringde telefonveterinären idag och det misstänks vara början till juverinflammation då vätskan ser ut som "apelsinjuice med fruktkött i" på ett ungefär... Riktigt ledsam oplanerad dräktighet :(

Men nej! Hoppas det inte är nåt sånt nu oxå som mastit...du har fått vänta tillräckligt, och nu kanske detta :(

Här är Pinglans juver från i helgen. Har fått kristaller, och idag satt det mjölkdroppar på spenarna av vattnig svagt vit mjölk.

Juvret_i_helgen.jpg

Juvret_i_helgen.jpg

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30