Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag är också kvar. Inget föl i sikte här inte
Det var skarpt läge för 2veckor sen, men efter det har allt
stannat av. Juvren är numera obefintliga. Donnan är gigantiskt stor.
Det enda hon gör på nätterna är å äta och sova
Imorgon är det beräknade datumet (330 ).
Min dam traskar runt och ser hemlighetsfull ut. Ena stunden släpper hon en liten aning på bäckenbanden nästa så tajtar hon upp dem igen. Juvret är stort och magen likaså.
Inatt fick de gå in eftersom det hotats med 5 cm regn under natten (vilket det inte blev). Damen skrämde mig i morse iom att hon inte stack ut huvudet över dörren som hon brukar utan stod kvar inne i boxen. Jag hittade inget föl utan endast en märr som uppenbarligen legat och trynat rejält i torven så dammig som hon var.
Hon är nu på dygn 326 och om hon fölar enligt förra gången så ska det bli föl natten mellan måndag och tisdag.
Tack för svar!
Jag har varit väldigt fundersam kring detta med att det växer ojämnt. Hoppas bara att den andra kommer ikapp snart!
Igår var jag ute och tog ett rejält snack med ponnyn, antingen får hon föla nu eller sluta ge tecken för att sedan knipa.
Efter en kvart ställde hon sig och kliade/satte sig på pelarna i ligghallen och idag var den ena juverhalvan större.
Tyckte att det såg ut som att magen sjunkit ner lite till, men det kan vara inbillning...
Min märr är ju liten i omkrets. För övrigt roar hon sig på precis samma sätt som din. Ena sekunden massor av tecken på mycket nära förestående fölning nästa så försvinner de allesammans.
Visst är de jobbiga? Tror de vill att man halvt ska gå in i väggen innan de klämmer ut fölet...
Idag passade jag på att verka ponnyn lite och när jag var klar så kollade jag färgen på mjölken. Nu har det äntligen börjat bli grumligt i halvan som haft gulaktig vätska. Vi hoppas på vitare imorgon!
Snart är det nog dags för lite földans här tror jag
Nu börjar det hända grejer med donnan
Trodde inte hon kunde släppa mer på bäckenbanden
men nu på dan var dom verkligen som gelé
Och det har kommit vit mjölk
Så hoppas att det inte är allt för många dagar kvar nu.
Min donna strosar idag runt och ser nöjd ut, igår ville hon knappt röra sig ur fläcken. Det dröjer nog minst ett par dar till här.
Din låter ju som om det kan bli i natt. Peppar lite :-)
Här gick vi tillbaka ett steg igen... Nu har juvret blivit mindre igen och mjölken slog inte om till vitt. Jag vet inte om det beror på att hon börjat röra sig mer igen?
Sedan över en vecka tillbaka och fram tills tre dagar sedan så har hon bara stått inne i ligghallen och sovit. Knappt ätit eller rört sig alls.
Nu är det andra bullar och hon betar för fullt, springer med sin hagkompis och står i ligghallen någon gång ibland.
Spenarna är fortfarande svullna men som sagt så har juvret gått tillbaka.
Börjar undra om hon är skendräktig
Hur många är kvar nu egentligen och hur går det för er?
Tycker att det varit så tyst här...
Tror att det är på G varje natt men icke.
Jag börjar också tro att hon är skendräktig eller att det bara
är en jätte fis.
Börjar kännas att man har vakat i x antal nätter.
Tror inte att det här med avel är ämnat för mig
Kommer va ett nervvrak när allt är klart.
KL
Tog hem hästarna från betet i torsdags kväll. Ett dygn senare är juvret väldigt stort igen. Jag förstår inte varför det försvann på betet? skumt.
Känns plötsligt som om det är kort tid kvar. Jag är i hagen och kollar henne stup i kvarten och tittar ständigt in i hagen från fönstren. Precis som om jag först nu fattar att hallå, det är snart dax. Jag har gått och tänkt att det är så lång tid kvar att jag liksom inte märkt att det närmar sig.
Ligghallen är rengjord, halmad och bottnen är strödd med Stalosan. Hagen är avdelad så de får en egen del att gå i med ligghallen men utan skogen. Men jag har inte hunnit bygga grindar till öppningarna än så damen får allt vänta ett tag till. Det är förmodligen bara jag som oroar mig i onödan för det är ju beräknat till 17/7.
Inget här än. Damen kniper och så flinar hon åt mig. Det blir med 99,9% säkerhet inget i natt. Om hon ska föla enligt förra gången så kommer det natt mellan måndag och tisdag. Jag tvivlar dock på det men sist gick det fort på slutet och var mycket tydligt att det på gång när det väl skulle komma.
Vi är också kvar! Inatt är första vak natten dygn 325. Det kom klar vätska från juvren och hon är slapp vid bäckenbanden! Tror inte riktigt att det kommer föl inatt, men man vet aldrig det är som sagt stoets första föl! Hoppas det går bra för er andra!
Har ett sto kvar här på gården och hon är på dygn 310 idag och precis kommit hem från betet.
Magen sitter högt upp runt och fint. Obetydliga tuttar och inte slapp i bäckenbanden. Har inga som hellst planer på att föla innom det närmaste så jag har det lugnt här
Vi är kvar med. Pinglan är på dygn 326 idag, förstföderska. Hon har haft juver i två veckor och ser fortfarande ut som på bilderna på föregående sida, inte utfyllda spenar eller kristaller ännu och genomskinlig vätska, men kanske något slappare bäckenband. Vandrade hem från betet igår några kilometer bort och har stått inne första natten i natt för kameraövervakning. Gillar inte att stå inne men uppskattade nog att slippa knotten...tror inte det blir något ännu så länge hon inte visar mer tecken, men hoppas på tidigare fölning än Peppy som gick 361 dagar...vore ju skönt om Pinglan får lite tidigare så blir fölen mer jämngamla (och jag får sova ordentligt igen, förutsatt att allt går bra)
Eh... Nu blir jag lite ställd. Är det verkligen så tydligt? Jag är lika grön på det här med föl som hästen och trodde jag överdrev det hela, men det känns som om det skulle vara skarpt läge inom kort. Då är jag inte ute och cyklar då? Hjälp... Måste köpa nappflaska och bygga grindar till ligghallen i ilfart. Eller.... Är det så att de kan släppa bäckenbanden och gå så ett tag? eller vet man att det inte är långt kvar då de släppt?
Ursäkta säkert självklara frågor, men nu känner jag att jag blir lite uppstressad, novis som jag är.
Läste nu att bäckenbanden brukar släppa 4-7 dagar innan fölning. Stämmer det med era erfarenheter? Ska jag förbereda mig på att det blir föl inom en vecka?
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.