Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan bara inflika att man inte nödvändigtvis blir det ena eller andra heller. Jag är både höger och vänsterhänt, gör ca. 70% med vänster och 30% med höger hand. Kan även göra alla saker helt okej även med den hand jag oftast inte gör det med, dvs. det ser inte ut som när en högerhänt gör något med vänster osv. Det var tydligt från ca. 1 års ålder att jag inte var varken det ena eller andra.
Med normal motorik är man inte 100% det ena eller andra. En hand är mer eller mindre dominant. För en del är skillnaden marginell, för andra är den större. Mycket är dessutom förstärkt genom vana att t.ex skriva. Det är liksom inte höger, mittemellan eller vänster. Det är en skala med många nyanser.
Intressant! Jag (och min omgivning) har nämligen alltid sett mig som både och, men då kanske jag ändå är vänsterhänt trots allt?
Men har du en fördelning 70/30 har du en tydlig preferens, så då är du vänsterhänt.Kan bara inflika att man inte nödvändigtvis blir det ena eller andra heller. Jag är både höger och vänsterhänt, gör ca. 70% med vänster och 30% med höger hand. Kan även göra alla saker helt okej även med den hand jag oftast inte gör det med, dvs. det ser inte ut som när en högerhänt gör något med vänster osv. Det var tydligt från ca. 1 års ålder att jag inte var varken det ena eller andra.
Fast 70-30 torde vara helt normalt? Inget konstigt med det? Någon som är dubbelhänt använder händerna lika mycket på samma sätt, inte bara att det inte ser konstigt ut eller är svårare om man använder den ickedominanta handen. Det är ju inte så att alla höger respektive vänsterhänta bara använder ena handen även om det också förekommer i extremfallen.Kan bara inflika att man inte nödvändigtvis blir det ena eller andra heller. Jag är både höger och vänsterhänt, gör ca. 70% med vänster och 30% med höger hand. Kan även göra alla saker helt okej även med den hand jag oftast inte gör det med, dvs. det ser inte ut som när en högerhänt gör något med vänster osv. Det var tydligt från ca. 1 års ålder att jag inte var varken det ena eller andra.