Vansinnigt rolig bok

mandalaki

Trådstartare
Ja, hon har säkert fel om det mesta när det gäller barnhantering. Fel om amning, fel om sovrutiner, fel om nappar osv.

Men OM man kan tagga ner sitt folkbildningsbehov som förälder -Jag Är Den Enda Sanna Vägen - ett tag så kan man nog ha lika roligt åt Annika Lantz 9 1/2 månad som jag just haft.

Hon gör inte anspråk på att göra en föräldrahandbok, det hon skriver är sin egen dagbok från sin föräldraledighet. Hon är ärlig, skarpt iakttagande, utlämnande och begåvad med STOR självdistans och humor. Jag skrattade så jag grät på ungefär var tredje sida.

Egentligen hade jag helst lagt den här tråden på Senior för jag - som inte har barn - ser egentligen 9 1/2 månad som vilken humorbok som helst. Och jag tror nästan att man har MER behållning av den om man inte behöver jämföra hennes barnhantering med sin egen och gå i försvar hela tiden.

Men eftersom tråden förmodligen skulle försvinna hit snabbare än en avlöning, så...;)
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Ja, visst är den kul! Läste ut den härmodagen och skrattade också så att jag höll på att rulla ur soffan nästan hela tiden (tur att det är svårt att rubba mig när jag väl lagt mig tillrätta, för hade jag verkligen rullat ner på golvet hade jag aldrig kommit upp igen. Är stor som ett hus och väntar på bebis-ankomst om ca 3 veckor.)

Och visst är det en humorbok som många andra, och säkert lika rolig oavsett om man har barn, väntar barn eller inte har planerat att någonsin skaffa barn. Det är ju hennes drastiska humor som gör det, barnfamiljen är liksom bara miljön där det hela utspelar sig.
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Den är kanonbra! Hon skriver som hon talar... man liksom hör hennes prat i huvudet när man läser.

Sambon gillade den också, men han fick lite ångest av allt "elände" ... han som redan innan går in i föräldraskapet med lite ångestfyllda förväntningar. ;)
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Jag tyckte att den var rolig i början, men sen blev det lite för mycket ångest över det hela... Det är lite åt samma håll som Matina Haag, jag tyckte att det var roligt när jag läste det, men sen när jag lyssnade på en interjuv med henne och hon verkligen är så blondinblåst som jag trodde att hon spelade på, då blir jag lite trött och känner någonstans att hon borde växa upp och ta lite ansvar för sina barn....
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

tur att det är svårt att rubba mig när jag väl lagt mig tillrätta, för hade jag verkligen rullat ner på golvet hade jag aldrig kommit upp igen. Är stor som ett hus och väntar på bebis-ankomst om ca 3 veckor.

Strongt att kunna ha så roligt åt den trots att du är så nära:bow::D! Det är ju ingen direkt idyll hon beskriver;)

Sambon gillade den också, men han fick lite ångest av allt "elände"

Jag kan förstå det... Men på nåt vis kommer ni ju ändå inte undan. Den där ångesten/rädslan är väl ofrånkomlig när man står inför Det Stora - men på nåt vis kanske det är bra att Lantz kan kanalisera den lite åt en. Och se det med galghumor.

Jag tyckte att den var rolig i början, men sen blev det lite för mycket ångest över det hela....

Fast jag tycker hon hanterar det så bra. Hon älskar ju sina ungar så grymt OCKSÅ. Hon har en del fina skildringar av det, tycker jag - som när hon tar med lilltjejen på hästshow bara för att få studera ett litet ansikte som upptäcker nåt för första gången - det är oerhört rörande skrivet.
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Jag har funderat på att köpa den, för jag har alltid älskat hennes humor! Men så blir det ofta att jag tänker att jag vet ju redan hur livet som förälder är, både det roliga och jobbiga ;)

Men jag får ta och köpa den ser det ut som.
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Klart du ska göra, den finns i pocket. Om du gillade hennes humor sen innan så kommer du att flina ihjäl dig.:D
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Jag har med flit "vägrat" att läsa den då jag har så fruktansvärt svårt för Annika Lantz men jag kanske får bortse från vem som skrivit den och ge den en chans ändå?
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Läs :) den är toppenrolig :)

Jag gillar sådana där böcker, Martina Haag är min stora idol :D och jag blev genuint glad över att hon är gravid igen :)
Jättekul för henne :bump:
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Strongt att kunna ha så roligt åt den trots att du är så nära:bow::D! Det är ju ingen direkt idyll hon beskriver;)


Men det är kanske just det. Det är så trösterikt att hur j:devil:vligt det än skulle kunna bli, så kan man överleva det också, med humorns hjälp. Och så är hon helt enkelt rolig, det kvittar nog vilket ämne hon skriver eller pratar om. Jag tycker förresten att hon gör sig bättre i bokform än i radio - ibland kan det bli lite för mycket i radio, i boken är det ju redigerat så att roligheterna får plats och inte tar udden av varandra.
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Fast jag tycker hon hanterar det så bra. Hon älskar ju sina ungar så grymt OCKSÅ. Hon har en del fina skildringar av det, tycker jag - som när hon tar med lilltjejen på hästshow bara för att få studera ett litet ansikte som upptäcker nåt för första gången - det är oerhört rörande skrivet.

Det är kanske det att hon bytte stil mitt i boken, vilket oxå förklaras med att det är hennes dagbok och man förändras, men det störde mig... Jag gillar Annika lantz till en gräns, lite då och då kliver hon över den och jag blir irreterad...

Men tack och lov så är vi ju alla olika och gillar olika saker! Så ni som har funderat på att läsa boken, gör det! Gillar ni den inte så lägg ifrån er den! ;)
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Är faktiskt på väg ner i täby centrum för att köpa den om ett par minuter. Ska jobba hela helgen så då brukar allt läsbart slinka ned!
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Ska bli kul o se vad du tycker om boken, jag tillhör också de som inte gillar Annika Lantz annars...
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Håller på och läser för fullt och jag tycker fortfarande inte om henne......
Boken är ok med hög igenkänningsfaktor men tycker det är lite mycket namedropping och jag blir tokig på alla dessa små förklaringar på vilka personerna hon beskriver är.
Ska ge mig i kast med andra halvan nu när morgonpasset på jobbet är överstökat.


Nä, tacka vet jag GRAVIDCHOCK av Belinda Olsson!
 
Sv: Vansinnigt rolig bok

Hennes tredje bok, fast den första som inte var en krönikesamling/typ av dagbok :)
Jag ska se den på bio på Tisdag :cool::D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 060
Senast: ako
·
Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 552
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 313
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp