Vansinnig avel

Sv: Vansinnig avel

Och alla övriga:
Så skall inte en dp uppföra sig. En dp ska klara ett MH/BPH likaväl som vilken annan ras som helst. Det finns cirka 25 st dp som har titeln Korad. Jag tycker absolut att man borde sätta som krav att hundar i avel har gått MH. Då kan vem som helst se hur föräldrarna är på Hunddata.

Jag är glad att jag har 2 st öppna och glada dp. De springer glatt fram till både rollator och rullstol t ex. Den äldste är omplacering och han är Korad. Dessa dp:s är min 4:e och 5:e dp. Nr 2 och 3 var också bra mentalt. Den förste född 1960 däremot var inte alls bra, rädd för en hel del. Och han kunde mycket väl både morra och bitas i trängda situationer.

Och visst är rapportkod A bra. Man borde sätta avelsspärr på de hundar som får det. Så hade man kommit ifrån en del i alla fall. Man hoppas ju att de som föder upp inte använder en rapporterad hund i sin avel. Tyvärr så finns det de som använder helt omeriterade hundar och det är bara lite dyrare att registrera de valparna tyvärr. Även jag har sett labila hundar premieras på utställning. Ett mentalt fel är mycket värre än t ex bettfel eller storleksfel.

Att de hundar som ska gå i aveln har gått MH kommer aldrig gå att få igenom hos SKK, dock hade vi i SSPK på förra MH kommité möte uppe att man för att få valphänvisning hos rasklubben ska hunden genomgått MH. Dock är detta svårt att genomföra på bl.a. dp eftersom det inte finns tillräckligt mycket folk som engagerar sig i att arrangera MH. Så vi bestämde att under 2011 arrangerar SSPK MH som vanligt men under 2012 ska rasklubbarna själva arrangera sina MH:n. Som det är nu så är det nästan bara dvärgschnauzerfolk som arrangerar MH i SSPK:s regi. Vi får se om fler på dp lokas av att hjälpa till då.
Om man ska ha det som krav på valphänvisning måste det vara så att alla som vill får plats, så ser inte verkligheten ut idag tyvärr.

Herregud.
Kan verkligen vem som helst bli uppfödare och avla på vilken hund den helst behagar?
Finns det inga licenser, kontroller eller liknande?

Jag har en DP-hane med bra linjer som jag eventuellt kan tänka mig att erbjuda som täckhund om han landar på en rimlig storlek, om han är patellakollad och ögonlyst ua, om han gör ett bra MH och om han får minst ett CK.

Jag vill även göra BPH efter att de har gjort om upplägget, eftersom DP är en av raserna de undersöker just nu.

Och det är inte för att jag tycker att min hund är bäst och snyggast i världen, utan för att han är en mycket bra representant för rasen.

Senast ändrad:

Finns det inga licenser, kontroller eller liknande?

Licenser, nej. SSK har krav på sina medlemmar, men det går bra att föda upp och sälja valpar utan att vara medlem. Även om man brutit mot SSK:s regler och blivit utesluten kan man fortsätta. SKK är en intresseförening, ingen myndighet.

Fast för att regga valparna måste man vara medlem i SKK. Man får regga två kullar utan att ha kennelnamn.

Tyvärr krävs ingenting Blueberry, men SKK har en bra uppfödarutbildning som jag rekommenderar dig o andra med avelsplaner, eller bara intressa av att gå.

När man sedan registrerat ett kennelnamn så kommer det i bästa fall ut en kennlkonsulent nån gång per decennium.

Man kan ju anmäla sig även till SBK:s och andra rasklubbars MH. Jag anmälde till 2 st och kom med på båda. Tackade nej till den ena och på så sätt kom en reserv med där istället. Till de flesta klubbarna betalar man inte förrän man får besked om att man har kommit med.

Jag hade inte prioritet att gå MH på hemma klubben med Leon, även om jag blivit lovad plats, hundar som behövde det för att tävla gick före.
Var flera MH under året.

På ett annat forum så efterlyste OG i Linköping deltagare då en del hoppat av, så förutom alla säääfrar så var det en wipp o min Pyrshepp som MH:ade där.

Och om du visste vilket arbete och mängder av energi för att hitta just dessa trevliga, rastypiska hundarna.
Ipod är verkligen en toppen hund, jag är fruktansvärt lycklig över att ha honom i min ägo!
Har valpar efter honom hemma nu, och de är alla lika trevliga, följsamma och snygga som han!
Dock lutar det åt att jag kommer lägg ner uppfödningen på just Dp eftersom det är så svårt att hitta avelsmaterial, dvs hundar som inte beter sig som helvetet gått lös. :crazy:

Han har satt sig..! :D
Precis som uppfödaren förutspådde har han redan minskat 2 cm på höjden. Jag har inte stallt ut honom off, så vi får se vad som händer i ringen under våren, nu när han inte längre är diskvalificerande stor. :idea:

Vad bra. :laugh:
Dock, så vet du vad han kan tänkas ge i storlek?

Förlåt om jag låter dryg, men är så trött på alla som skall avla på ditt och datt.. :(

och för att undvika påhopp igen.. :
-Och jag påstår då inte att jag har vinnare i vänstervarv, men mina kan iaf bete sig som hundar.

Nu är ju inte allt så "bara". Men har han de rätta måtten och får para tikar som inte är stora, och som inte gett stora avkommot förut så måste ju den risken spela mindre roll om hunden är trevlig i huvudet?

Om rasen dras med så stora problem med mentalitet att du inte hittar hanar som duger borde väl storleken vara ett mycket mindre problem?

Ska man rädda ett sjunkande skepp får man laga med det som finns till hands så länge man är ute på öppet vatten. Den kosmetiska sidan får man vänta med att fixa till faran är över.

Personligen skulle jag vända på varenda sten för att hitta trevliga, friska och hyfsat rastypiska hundar. Avviker de från typen med saker som inte påverkar individens liv, som t.ex storlek eller färg, skulle jag inte bekymra mig så mycket.

Vad säger rasklubben om problemen?

Jag blir bestört när jag är på sspk's utställningar och ser hur dp är i mentaliteten. Folk skakar på huvudet...
Inte ofta ser man att något görs heller, de är ju så små så är bara att lyfta upp.
Jag har gått omvägar förbi vissa tält ibland, just för det är ett jäkla liv där och hundarna gör utfall på allt som går förbi.

Det som kan vara jobbigt att se är hur DP's blir när de blir en stor grupp. De triggar verkligen varandra. Och eftersom de är ganska reserverade blir det lätt ganska "spänt".
Jag har också sett riktigt hemska exempel.

Ibland döms större dvärgpinschrar fram på utställningarna, eftersom de syns mer och därmed ger mer intryck på domaren. Vissa domare är stenhårda på storleken, andra på mentaliteten.
Innan Stora Stockholm var det en domarkonferens med mentalitet som huvudämne, så det kan kanske förklara att det var ett högt antal som fick rapporteringskod A jämfört med vad som annars är vanligt.

Zizzy:
Det är ju inte bara hanen som bestämmer storleken på valparna.
Billys mamma är liten (26,5) och pappan är stor (32) och i Billys kull är det en ganska stor spridning på storleken.
Avel är alltid lite gambling, oavsett vilken ras (eller art!) man avlar på. Man kan ju aldrig i förväg säga att man vet vad som kommer ut. (Utom möjligtvis färgen på man parar röd+röd, till exempel).

Enda gången man kan vara säker på vilken färg som kommer ut när det gäller dp är när man parar 2 st black and tan. Parar man röd/röd eller svart/röd kan det bli vilken av färgerna som helst eller blandat.

Och så håller jag med Duvan. Mentaliteten är det absolut viktigaste. Det kvittar hur bra en hund är utseendemässigt, har den inte rätt mentalitet så blir den aldrig UCH om man pysslar med utställning. Jag åker mycket hellre ut för att min hund är för stor eller har något annat kroppsligt fel, för mig hade det varit katastrof att få rapportkod A. Men det värsta av allt är att den klarar kanske inte det dagliga livet i en familj. Måste vara hopplöst att alltid behöva kolla vad hunden gör så snart det finns något, t ex barn, i närheten.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 563
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 452
Senast: soom
·
Övr. Hund Måste bara lätta mitt hjärta lite och hoppas få höra några positiva historier om omplaceringar. Vi har en 18 månaders hund...
Svar
12
· Visningar
2 009
Senast: Olymp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka