Vannrvård?

annie_cool

Trådstartare
Hejsan har sätt ett par hästar som verkar ja det svårt. Dem har knappt nått bete alls och dreas hage ligger nära en väg och det kommer bilar stup i kvarten . Hästarna värkar ha det bra dem är inte magra.Men ändå det finns inget bete. Dem äter nästan bara bark. Så vad ska jag göra? jag vet inte vem som äger jag känenr dem inte. Men dem bor mitt i skogen.

Sv: Vannrvård?

Tror inte du behöver oroa dig! Om de inte är magra så räcker betet de får, kanske de även få hö av ägarna. att de bor vid bilväg är inget problem, det gör många hästar! :)

Okej men jag gillar inte att hästar bort så nära en bilväg. Dem har en hage som består mest av lera och stenar.- Men sen har dem en annan hage som dem inte andvänder.

Då ska de säker få gå i den andra i sommar när det är dags för bete. det kan oxå vara så att de inte får gå i gräshage för att de blir överviktiga eller får fång av för mycket bete. Om inga hästar skulle få gå i hage nära bilväg så skulle det vara svårt att hitta hagar till hästar, de flesta gårdar ligger ju i anslutning till en väg. Hästar tar inte skada av att det är bilar som passerar, de vänjer sig. Det som är viktigt är att det är ett bra staket så de inte kan komma ut på vägen. :)

Finns många som har hagar precis intill en väg, jag är en av dem. Vi har haft hagar intill trafikerade vägar i åratal och det har aldrig varit några problem. Tvärt emot kan det vara nyttigt för hästarna att få lite miljöträning och vänja sig vid bilar på nära håll utan att man för den skull behöver leda ut dem i trafiken, speciellt när det gäller unghästar.

Självklart ska dock staketet inte vara så nära vägen att man riskerar att staketet blir nedkört med det första utan det ska finnas ett dike/bra vägren mellan.

Enda nackdelen jag kan komma på förutom att hästarna utsätts för avgaser är om en bil kör av vägen, plöjer staketet och kör in i hästhagen. Har man otur kan hästarna skada sig om något sådant skulle hända.

Jo jag antar det. Vet inte hur gammla dem är men dem ser ut att var ganska så gammla. Har sett att dem har en ridbana.

Självklar är det som du säger en risk för staketet. Och avgaser är väl inte nyttiga precis. men det är nog inte värre för hästar att gå nära en bilväg än vad det är för människor att bo i stan. Och då lever männsikor längre och hinner andas in betydligt mer avgaser under sin livstid. (sen får ju en del problem oå, det ska inte glömmas) Jag tror knappast att de hästar TS skriver om mår dåligt.

Du behöver nog inte oroa dig för de där hästarna tror jag!
Men det är ju alltid bra att vara observant på sin omgivning.
Rätt som det är så ser man något som inte står rätt till :)

Var precis det jag pekade på, att just det faktum att de går nära en väg inte behöver vara så allvarligt som TS tänkte :)

Ja jag antar det jag är en djurvän och jag gillar inte att se hästar som behnadlats som leksaker.Hästar är ju levande djur och inte leksaker.

Ja jag vet det. Men jag har även sätt en anann häst som haft det värre de hära hästarana. Som jag vet han var nager och hade knapt nått bete alls,Han är nu död pga ålder tror jag. Men ändå.

Mina hästar går oxå i en hage utan gräs just nu, för att jag väntar på att sommarhagen ska växa på sig lite mer.
Självklart får de hö flera gånger om dagen vilket dessa hästar säkert oxå får. Hur klarar sig hästarna annars utan gräs på vintern?

Vad har det med att behandla hästarna som leksaker, med saken att göra?

Enda nackdelen jag kan komma på förutom att hästarna utsätts för avgaser är om en bil kör av vägen, plöjer staketet och kör in i hästhagen. Har man otur kan hästarna skada sig om något sådant skulle hända.

hög bullernivå är väll också en nackdel. kom bara att tänka på det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 894
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 365
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010