Vänner som jobbar på förlossningen

lillepia

Trådstartare
Jag har en vän som jobbar på bb/förlossningen som sjuksköterska funderar på om jag på något fint vis kan säga att jag inte vill att folk jag känner är inne i rummet vid själva förlossningen och beroende på hur jag mår efteråt kanske inte då heller.

Hur har ni gjort?

Vet att vännen är väl införstådd (och även nämnde själv) att hon inte ska vara där vid förlossningen, men efteråt vet jag inte om hon tar illa upp eller att det stör deras arbete. Jag kan vara lite privat av mig ibland...

Jag tycker du ska kontakta förlossningen och berätta att du inte vill ha just den sköterskan om det finns andra att tillgå, så det står i din journal redan innan.

Jag har en vän som jobbar på bb/förlossningen som sjuksköterska funderar på om jag på något fint vis kan säga att jag inte vill att folk jag känner är inne i rummet vid själva förlossningen och beroende på hur jag mår efteråt kanske inte då heller.

Hur har ni gjort?

Vet att vännen är väl införstådd (och även nämnde själv) att hon inte ska vara där vid förlossningen, men efteråt vet jag inte om hon tar illa upp eller att det stör deras arbete. Jag kan vara lite privat av mig ibland...
Jag tror man försöker undvika sånt i den mån det går, men i vissa situationer kan det ju vara svårt/omöjligt men säger som ovanstående: kontakta förlossningen.

Hur har ni gjort?

Jag hade en förälder i klassen (är lärare) som jobbade på förlossningen och bb. Hon frågade faktiskt när det närmade sig hur jag ville att hon skulle hantera det om vi möttes i skarpt läge. Jag svarade ärligt på BB inga problem på förlossningen nej tack. Hon tog absolut inte illa upp.

Prata med henne och säg som du känner man är nog utsatt när man föder barn utan extra stress. Jag garanterar nästan att hon inte tar illa upp.

Vi frågade om samma sak när vi fick vårt barn i februari då vi har en bekant som jobbar på förlossningen och som jag verkligen inte ville träffa just då.

Vår BM sa att det bästa är att säga till i samband med att man ringer in när förlossningen startat. Då sätter de en lapp på journalen. Men de sa också att i de allra flesta fall försöker personalen hålla sig undan om det är någon de känner, om inget annat kommits överens om.

Håller med ovanstående. Jag bröt ett ben och fick i efterhand höra av en förälder (är lärare) att hon hört mitt namn på akuten och höll sig undan så jag slapp visa mig drogad o eländig men hon kom och sa hej en annan dag på avdelningen. Samma på förlossningen, en skolsköterska jobbade även där och kom och grattade på BB dagen efter och råkade vara den som sen gjorde pku-testen (heter det väl?) efter några dagar men det kändes helt ok.

Min pappas sambo jobbar på BB och hon har sagt att de försöker hålla sig undan om det är folk de känner

Hur har ni gjort?

När son nr 2 föddes hade jag en gammal klasskompis som barnmorska. Hon kollade om det var ok för mig att hon var med vid förlossningen och jag e alldeles säker på att hon inte skulle ha tagit illa vid sig om jag sagt att jag hellre ville ha en annan barnmorska. Visste att min klasskompis va en helt underbar barnmorska så hon fick jätte gärna va med vid förlossningen.

Jag förutsätter att personal inom vården är tillräckligt proffsiga för att förstå och inte göra en grej av det, oavsett om man vill ha dem där eller ej. De lär ju ändå gå in i en sådan roll när de kliver in på arbetet. Men jag är helt säker på att de förstår.

Jag som jobbar inom vården- dock inte alls lika känsligt område undviker i möjligaste mån att ha patienter som jag känner. Vi byter med varandra isf, det är sällan en bekväm situation för någon att gå från vänner till vårdgivare-patient, så hon har nog full förståelse.
Sen finns det ju undantagsfall som någon skrev här i tråden där man faktiskt kanske vill ha en bekant som vårdgivare, jag har också en kollega som båda gångerna på eget önskemål blivit förlöst av sin mamma som är barnmorska. Själv skulle jag nog ha svårt för det, men åandra sidan är inte min mamma barnmorska heller ;).

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 064
Senast: fejko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 941
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka