tess91a

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger, flytta gärna annars!!

Är det vanlig nu mera att man "bara" rider in hästar/ponnyer?
Jag tycker det känns så, när man kollar på annonser tycker jag nästan man bara ser att de är ridna, aldrig körda dock ibland tömkörda!?:confused:
Är det så att vissa inte tycker hästar/ponnyer behöver bli inkörda, att det räcker med att de blir inridna?
Uppfattar som gjorde båda delarna mer förr, eller vad säger ni?:)

Sv: Vanligt?

Vet inte om tråden ligger, flytta gärna annars!!

Är det vanlig nu mera att man "bara" rider in hästar/ponnyer?
Jag tycker det känns så, när man kollar på annonser tycker jag nästan man bara ser att de är ridna, aldrig körda dock ibland tömkörda!?:confused:
Är det så att vissa inte tycker hästar/ponnyer behöver bli inkörda, att det räcker med att de blir inridna?
Uppfattar som gjorde båda delarna mer förr, eller vad säger ni?:)

det handlar nog både mkt om intresse/kunskap och om tillgång/efterfrågan.
många saknar kunskap, intresse och utrustning för att köra in en häst, därför blir det aldrig gjort.

andra (som jag själv) som är mer greninriktade väljer att enbart grundutbilda hästen inom den gren den har stam/talang för, jag tex rider bara in hopphästar och säljer dom som hopphästar.
då jag vet att köpare till de hästarna inte är intresserade av körning och hursomhelst aldrig kommer köra hästen är det "bortslösad" energi att köra in den. desutom saknar jag utrustning för att köra in.
visst kan det kanske öka intresset en promille eller så, men de flesta som köper en hoppstammad unghäst har inga planer på att använda den som körhäst.

däremot kan man ju diskutera huruvida det borde ingå som en del i grundutbildningen, det är ju väldigt stärkande för alla hästar att bli körda då och då även om de inte är tänkta som körhästar.

"det var bättre förr" - man var mer grundlig med unghästutbildningen (?)

det handlar nog både mkt om intresse/kunskap och om tillgång/efterfrågan.
många saknar kunskap, intresse och utrustning för att köra in en häst, därför blir det aldrig gjort.

andra (som jag själv) som är mer greninriktade väljer att enbart grundutbilda hästen inom den gren den har stam/talang för, jag tex rider bara in hopphästar och säljer dom som hopphästar.
då jag vet att köpare till de hästarna inte är intresserade av körning och hursomhelst aldrig kommer köra hästen är det "bortslösad" energi att köra in den. desutom saknar jag utrustning för att köra in.
visst kan det kanske öka intresset en promille eller så, men de flesta som köper en hoppstammad unghäst har inga planer på att använda den som körhäst.

däremot kan man ju diskutera huruvida det borde ingå som en del i grundutbildningen, det är ju väldigt stärkande för alla hästar att bli körda då och då även om de inte är tänkta som körhästar.

"det var bättre förr" - man var mer grundlig med unghästutbildningen (?)

jag håller med dig. förr lät man hästen få den tid den behövde i mkt. större utsträckning ;) då va dom unghästar (remonter) tills dom va 6 år. idag ska dom vara färdiga vid den åldern :crazy:

tömkör/tömlongerar gör jag själv, det börjar jag med ganska tidigt (1 1/2-2 år)

personligen är jag rädd för att köra efter en otäck grej/olycka som hände för 30 år sedan. alla hästar är ju inte lika lämpade temperamentsmässigt heller. dom unghästar jag velat ha inkörda har jag lämnad bort för inkörning/körutbildning. man har ju mkt. gratis senare när hästen ska ridas in/utbildas.

Håller med övriga.

Jag körde inte in min häst (nu 4 år) pga min egen okunskap.

Jag har bara kört några travare, och har ingen som helst erfarenhet av "vanlig" körning. Så även om jag kunnat få hjälp med själva inkörningen så känner jag mig inte tillräckligt säker för att kunna fortsätta köra henne sedan.

Jag lämnade iväg min dam i 1 vecka för inkörning (hade tömkört mkt hemma) och jag ångrar mig ingenting!

Jag tycker det är viktigt att hästen får en bra, allsidig utbildning! Hästen ska tävlas i distans, men först ska hon utbildas i dressyr och hoppning ordenkligt! samt få föl! Är på betäckning nu.

körningen använder jag som kompliment till ridningen, och jag tycker det är praktiskt... tex om jag är förskyld så ska ju jag inte motionera, och kan då inte rida, men köra borde jag kunna göra och då får hästen sin motion ändå!

Och man har mkt gratis vid ridningen sen (nu är ju min bara riden 10 ggr men ändå) första gången jag red så red jag ut helt själv, hon kunde ju redan hjälperna så det gick hur bra som helst!

har precis köpt en ny sele till henne! :banana:

Det är nog som många redan påpekat brist på kunskap. Jag kan t.ex nästan ingenting om körning. Körning är ju annars ett utmärkt sätt för hästen att arbeta upp rygg och muskler. De slipper ju våran tyngd på kroppen men får arbeta ändå. Synd att intresset inte är större. Jag har däremot fått hjälp av en duktig tävlingskusk att tömköra min häst rätt. Jag som trodde vi gjorde det ganska så bra- fick mig en liten funderare när jag såg hur hästen arbetade med honom vid tömmen :crazy: Det var ganska så svårt men jätteroligt!

KL
jag kommer att köra in min unghäst innan hon rids in. Dock är det ett varmblod men hon ska användas som enbart ridhäst. Hon är 1 år nu och vi går ut och går med träns och vi duschar med slang och hon är duktig på att stå still vare sej det är på gången eller och jag har bundit upp henne ute. Ska börja med tömkörningen nu i helgen.
Jag anser att man får så mycket gratis om man har chansen att köra in sin unghäst. Tömkörningen kommer jag att hålla på med länge det har jag även gjort på mina gamla tävlingshästar i hoppning. Men just det här att ha en vagn efter underlättar så mycket oxå.

Jag håller helt med dig!
Alla hästar mår bra av att köras in och sedan regelbundet köras, det är omväxlande att bli körd ibland och riden ibland, man har så mycket igen om man kan köra sin häst också.
(Sen finns det ju vissa som inte är lämpliga att köra liksom det finns de som inte är lämpliga att rida.)

Så ja jag tycker att körning borde ingå i normal utbildning men tror att det är okunskap/ointresse som sätter stopp för det.

Jag säger som flera andra; jag kan inte tillräckligt för att köra in min häst!

Min fick åka till en körmästare på utbildning som 2-åring.
I hennes fall blev det bara allmän hantering och tömkörning.
Körmästaren var intresserad av att få köra in henne (och trodde hon skulle bli bra för vagn) men jag törs helt enkelt inte köra häst så för mig är det helt bortkastat med en inkörning! :o

Nu är jag mycket glad över hennes fina tömkörningsutbildning! :bow:

Bara det här med att göra halt, och sedan ska hästen stå stilla tills annat kommando kommer är suveränt i MÅNGA situationer!
Men det är något jag nog aldrig tränat med mina ridhästar?
Det blir ju annorlunda när man ska spänna för eller kliva i och ur en vagn eller lasta timmer osv.. Då måste hästen stå stilla, oavsett vad som händer.

Men det är fantastiskt användbart även när man ska sitta upp vid ridning, eller stanna för att prata med en tränare (eller någon annan) osv osv.

Plus att hästarna som fått denna utbildning verkar vara mycket trygga med utrustning (selar, tömmar mm rör ju stora delar av hästen).

Så ja, jag skulle gärna vilja att det ingick i grundutbildningen att köra in hästen!
MEN jag anser att det är svårare, och farligare om man gör fel, så själv vill jag inte hålla på med det... :angel:

1 vecka? :confused::crazy: Vem kör in hästar på 1 vecka? Du menade inte 1 månad?

absolut inte, jag lämnade iväg henne 1 vecka, innan hade jag tömkört mkt hemma och haft med henne dit och tömkört...

tömkörde en del i samhället, skogen, ja... överallt!

hon tränar hästarna 2 ggr/dag och på 3 e passet satte vi på vagn, hon reagerade inte på någonting under hela inkörningen, hon kördes 5-6 ggr hos henne och sen kördes hon inte på 9 månader, och sen var jag hos henne med hästen igen och då satte vi på vagn igen, och körde en tur utomhus, min tränare hoppade av i farten i traven och sprang och sparkade ner bajs i diket då nån hade bajsat mitt i vägen och sen sprang hon ifatt och hoppade på och ja, vi travade fortfarande. På detta reagerade inte min häst överhuvudtaget, hon är extremt lugn och tycker mkt om att arbeta!

jag upplever att inkörningen var mkt bra då jag själv kunde ta med henne hem och köra efter den sista gången, och jag har bara kört nån travhäst nån gång innan så ja, jag upplever att inkörningen var mkt bra!

Men jag kan tillägga att min tränare säger att min häst är one of a kind, och hon har aldrig träffat en häst någonsin som är som hon! Så lätt, så lugn, lättlärd och ja... behöver jag säga mer än att hon har försökt behålla henne flertalet ggr? :angel:

sen kan man ju självklart inte jämföra hennes inkörning med de hästar som tävlas i körning, min ska ju bara köras på grusväg och det mest avancerade vi gör är att svänga helt om på grusvägarna.

Visst, det är jättebra att tömköra, särskilt i olika miljöer som du gjort, och mycket av grunderna i körning kan man förstås lära in vid tömkörning.....men att en häst skulle kunna kallas inkörd efter en vecka strider mot allt jag fått lära mig om körning. Det kan hända så oerhört mycket mer farliga saker vid körning än vid ridning.

Det är säkert så att vissa hästar är extremt okomplicerade att köra in, och du verkar ju vara lyckligt lottad att ha en sådan häst, men jag vill verkligen varna för att tro att alla hästar fungerar så. Så att ingen som läser tråden tror att man normalt sett kör in en häst på 1 vecka!

absolut inte, jag lämnade iväg henne 1 vecka, innan hade jag tömkört mkt hemma och haft med henne dit och tömkört...

tömkörde en del i samhället, skogen, ja... överallt!

hon tränar hästarna 2 ggr/dag och på 3 e passet satte vi på vagn, hon reagerade inte på någonting under hela inkörningen, hon kördes 5-6 ggr hos henne och sen kördes hon inte på 9 månader, och sen var jag hos henne med hästen igen och då satte vi på vagn igen, och körde en tur utomhus, min tränare hoppade av i farten i traven och sprang och sparkade ner bajs i diket då nån hade bajsat mitt i vägen och sen sprang hon ifatt och hoppade på och ja, vi travade fortfarande. På detta reagerade inte min häst överhuvudtaget, hon är extremt lugn och tycker mkt om att arbeta!

jag upplever att inkörningen var mkt bra då jag själv kunde ta med henne hem och köra efter den sista gången, och jag har bara kört nån travhäst nån gång innan så ja, jag upplever att inkörningen var mkt bra!

Men jag kan tillägga att min tränare säger att min häst är one of a kind, och hon har aldrig träffat en häst någonsin som är som hon! Så lätt, så lugn, lättlärd och ja... behöver jag säga mer än att hon har försökt behålla henne flertalet ggr? :angel:

sen kan man ju självklart inte jämföra hennes inkörning med de hästar som tävlas i körning, min ska ju bara köras på grusväg och det mest avancerade vi gör är att svänga helt om på grusvägarna.

nej som sagt har min tränare aldrig träffat på en sådan häst som min, hon accepterar allt vid första åsynen om man själv bara är lugn, och min tränare har nog utbildat typ... tusen hästar eller nåt... så hon är verkligen one of a kind!

häromdagen kom glassbilen när vi körde, hon har aldrig sett glassbilen förut och föraren lägger sig 15 meter bakom och tutar med sin melodi, min häst är då alltså 3 år och körd kanske 10-15 ggr nu och hon vände inte ens på öronen!

Hon är extrem, och det skrev jag, ellerhur?

jag rekomenderar absolut inte någon annan att göra så med sin häst som jag har gjort med min! Men jag är överlycklig över att ha fått en sån häst!!

som ex, första passet satte min tränare 3 presseningar på hästen, en på varje sida där skaklarna ska vara och en under däckeln, sen sa vi trav, och hon travade på helt lugnt (ska jag tillägga att hon aldrig hade sett en pressening i hela sitt liv?) efter en stund åkte ena presseningen bak och satte sig vid svanskappan och fladdrade, sen åkte den lite snett så hon trampade igenom med hoven och fastnade, åter igen, ingen som helst reaktion!

min tränare har även kastat tunnor på henne när jag har tömkört henne och då vände hon bara på ena örat (kastade så att den först stutsade på marken och sen kom på benen)

så åter igen, jag har ingen häst, jag har en ko :angel:

trots att hon är arab som är så himla hetsiga och alltid nervösa :grin:

som ex, första passet satte min tränare 3 presseningar på hästen, en på varje sida där skaklarna ska vara och en under däckeln, sen sa vi trav, och hon travade på helt lugnt (ska jag tillägga att hon aldrig hade sett en pressening i hela sitt liv?) efter en stund åkte ena presseningen bak och satte sig vid svanskappan och fladdrade, sen åkte den lite snett så hon trampade igenom med hoven och fastnade, åter igen, ingen som helst reaktion!

min tränare har även kastat tunnor på henne när jag har tömkört henne och då vände hon bara på ena örat (kastade så att den först stutsade på marken och sen kom på benen)

hade dom jag anlitat gjort på det viset så vet jag inte om jag skrattat eller gråtit (eller jo, det vet jag :angel:)

OM nu hästen hade reagerat, vad tror du hade hänt då ? vilket jobb du hade fått för att få rättsida på hästen om den ens gått att köra fortsättningsvis.

hur snäll, duktig och läraktig hästen än varit så har det fått ta tid ändå. 1 till 3 mån är normalt pricis som för att få sin häst insutten - utbildning påbörjad (givetvis även där beroende på hur mkt. som är gjort innan/förberett och hur välkörd/riden man vill ha tillbaks hästen).

hästen måste ges tid att vänja sig och smälta alla nya intryck/lärdommar för att få ett på lång sikt lyckat resultat utan bakslag

att kasta tunnor som hamnar på hästens ben eller att sätta presseningar som släpper och hamnar så hästen kan få panik när det fladdrar eller om den fastnar med hovarna i den låter allt annat än sunt/proffsigt i mina öron. snarare obetänksamt och all avsaknad av säkerhets tänkande för så väl häst som människor :eek:.

jo men alla har vi olika attityder.

en del stänger in sina unghästar i ridhus och vänjer dem inte vid några faror och är tillomed helst ensamma när de jobbar.

både jag och min tränare är tvärtom, utsätt hästarna för allt man kan tänka sig, och gärna lite till. och uppenbarligen fungerar det eftersom folk väldigt gärna lämnar hästar hos henne! Hennes specialite är "problemhästar" så är det nåt hon kan så är det hästar som inte reagerar riktigt som andra hästar.

men min fråga till dig, vad händer om hästen fastnar? om den nu får panik så är det värsta scenariot enligt mig att hästen springer runt som en tok tills den antingen fattar att det inte var farligt eller tills den är så trött så den inte orkar mer.

i min mening är inte det farligt, men det är ju jag det, vi är olika människor som tänker olika, men jag vet iaf att mina hästar aldrig reagerar för nåt, de blir aldrig rädda för nåt och är extremt lugna, så jag har iaf lyckats med mitt mål, vägen dit finns det lika många som utövare, men min väg är iaf ganska kort sså jag upplever att jag gör rätt.

om hästen hade reagera så vad då? ja då hade den sprungit, vad är faran med det? jag förstår inte det?

alla tror det tar sån tid med hästar, men fakta är att man kan köra in/rida in vilken häst som helst på 1 vecka om man bara ger sig fan på det! frågan är sen bara hur nyttigt det är... jag la upp träningen över längre tid på min unghäst, men när hon var riden 6 ggr kunde hon samtliga gångarter, svänga, stanna, öka, ge efter för tygeln, ha framåtbjudning i alla gångarter. Men så har jag en arab, och alla vet väl att araber är rätt smarta? de behöver lära sig nya saker för annars blir det tråkigt.

första gången jag red så red jag ut ensam och både skrittade och travade, visserligen bara 15 min men ändå.

vad som kan hända om hästen fastnar och får panik är bra mkt. mer än att den springer tills den blir trött och stannar. hur snäll, tränad osv. hästen än är så kan man inte lita på att den aldrig blir rädd. det är ett flyktdjur som om den blir tillräckligt pressad reagerar på instinkt.

har man jobbat och hanterat tillräckligt många hästar så vet man vad som KAN hända, olyckor kan hända trots att man har framförhållining tänker FÖRE, men olyckorna blir inte lika många ;) sedan vet man att alla hästar inte springer lite tills den blir trött och stannar... en del dör av skadorna dom skaffar sig på vägen, eller blir obrukbara.

visst kan man rida in en häst på en vecka, men i vilket syfte ??? jag vill ha ett långvarit, lyckat resultat. har både ägt ett antal och ridit in araber åt andra under årens lopp, tycker att det är en ras som är väldigt trevlig, men mina andra hästar (andra raser) har varit lika smarta och läraktiga. jag aktar mig för att generallisera så. smarta eller dumma individer finns i alla raser

sedan att göra som du beskrev att kasta tunnor som studsar på hästens ben osv. eller stänga in sig i ett ridhus aldeles själv det är ju 2 ytterligheter. finns en hel del där i mellan.

själv praktiserar jag inget av det, inte heller då jag jobbade som beridare.

jo men nu handlade ju detta om min häst, hon blir inte rädd och blir hon det så ställer hon sig helt still och väntar på att matte ska lösa situationen, jag har övat mkt på att hon ska fastna med benen på olika sätt, hon har samma reaktion varje gång, Suck, tittar på mig, väntar...

som sagt, min häst är extremt lugn, jag hade varit hos tränaren flertalet gånger med henne och jag var med varenda träningspass, och hon försökte hitta nåt som hästen skulle reagera på gjorde alla möjliga konstiga saker. Hon är även extremt lättlärd, ropade galoooop och drev när jag tömkörde är hon fattade galopp så berömde jag, nästa gång sa jag bara gaalooopp och hon fattade med en gång... det är ganska svårt att hitta utmaningar till en sån häst... lite jobbigt faktiskt.

sen är min tränare lite speciell, när hästen kommer därifrån kan man lämna den lös, man kan duscha den lös och den är lättlastad (och div andra saker oxå) så när man lämnar på inridning eller nåt så får man hela paketet då det är så hon jobbar med dem.

men nog om detta nu, inte sant?

Jag kommer köra in min lilla ardenner när han är i den åldern, innan jag rider in honom. Han kommer användas till både och :)

Jag tycker du har en sund inställning jag! Självklart ska man tänka ur säkerhetssynpunkt, men man behöver inte överdriva, hästarna är inte gjorda av porslin, men självklart ska människorna som pysslar med inkörning/inridning veta vad de gör.

Vi håller på med trav, och grabbarna här tjafsar inte mycket, och inkörningen går ofta väldigt smidigt och trots det fort. Vi har en grabb på två år som är inkörd sedan länge och han går förbi traktorer, barnvagnar och allt möjligt knäppt utan några problem. Visst kan han springa på lite extra någongång om han stöter på något ovanligt, men han vänjer sig.
Första gången på banan sprang han bara med öronen spetsade förbi traktorer och lastbilar, reagerade inte på skyltarna eller de andra ekipagen utan sprang bara och ropade lite på hästarna han såg. Han såg snarare ut att tycka det var rätt spännande och var väldigt intresserad av omgivningen utan att bli skrämd.

Jag tror många överdriver och förstorar saker. Hur kommer det sig att travarna kan köras in så tidigt och "fort" utan problem men andra "ridhäst"-raser behöver sån tid på sig? Det jag har märkt när man tar längre tid på sig med ett och samma moment är att hästarna testar MER, de tröttnar när de inte får något nytt att tänka på, speciellt unghästarna. Självklart är alla hästar individer, men ni vet själva hur det var i skolan. Om något ältades gång på gång så lessnade man bara...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
634
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar