Vanligt med problem att rida ut själv ??

Tuvisen

Trådstartare
Hej! Har upptäckt att det verkar vara väldigt många som har problem att rida ut på sina hästar till och med med andra hästar.... Vet flera i mitt stall som inte kan rida ut själva, finns väldigt många trådar om det oxå...
Hade tidigare ett varmblod, var inga som helst problem att rida ut på han själv, hade han 1 år och kan räkna de gångerna vi red ut med sällskap på mina händer och vi red säkert 4-5 dagar ute i skogen. Sen nu när vi letat ny häst och har provridit många har det inte heller varit något problem och det har varit alla möjliga olika hästar. Köpte äntligen en häst ett fullblod och är inga problem att rida ut på henne själv i skogen heller :) Red ut i fredags för första gången när det började mörkna med en till från stallet och hon var hur lugn som helst :)
Jag skulle aldrig köpa en häst som man inte kan rida ut själv på, vill kunna rida oberoende av andra och vill inte sitta och rida runt på ridbanan varje dag, om jag nu skulle ha möjlighet till det...
Är det ett vanligt problem att man inte kan rida ut på sina hästar ? utan att typ vara orolig för att de kanske hoppar ner i ett dike eller liknande ...
Skriv gärna hur era hästar är :)

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

Jag tror många hästar kör lite med sina ryttare, verkar så i alla fall. Jag har köpt hästar som varit jobbiga att rida ut med enligt förra ägaren, men det jobbar man bort ganska snabbt. Helt och hållet en ledarskapsfråga anser jag.

Undantaget skulle i så fall vara hästar som inte är vana alls vid trafik, hundar, mm, men då får man vänja dem vid det. Jag har tom ridit ut när det är beckmörkt ute, man vet ju precis var grusvägen går och vilka fält som är ok att rida på. Treåringen har också fått lära sig att gå förbi en massa läskiga saker, jag tror man har igen det senare i vanlig ridning - hästen lyssnar på ryttaren och "vet" att ryttaren har rätt.

Ja jag tror att det är brist på ledarskap, verkar inte heller som att de flesta hästarna är rädda utan de bara håller på och "drygar" sig har för mycket överskottsenergi... Såna hästar är ju helt omöjliga att rida trötta, min förra häst kunde man galoppera på tills han flåsade och man saktade då av till skritt och skrittade ett tag sedan när man skulle börja trava 5-10 min senare så var han lika pigg igen ;) Det enda som tröttade ut han var när man körde NH med han. Sen behöver väl vissa hästar mer ledarskapsövningar än andra, har knappt gjort nånting av det med min nya häst men hon var det inga problem med att rida ut på från början.

Det är väl bara att vänja hästen vid det. Har man en väldigt osäker häst får man väl ta lite kortare pass i början och aldrig ge sig.
Tror att mycket hänger på att en del ryttare vill inte rida ut själva och för över sin osäkerhet och ovilja på hästen.

Har aldrig haft problem med det själv. De första gångerna så gnäggar hästen och är mer orolig och osäker men det brukar gå över ganska snabbt.

Köpte en häst i böjan av detta år som jag tyckte hade nästan allt som vi sökte. Hon kunde dock inte ridas ut ensam men det är ju en träningssak. Nu är det inga problem längre. Hon rids oftast ut ensam iallafall 4 dagar i veckan. Vissa dagar försöker hon än men det hon fattar snabbt nu vem som bestämmer och att det inte är någon ide.

Jag har ridit en av ridskolans ponnyer mycket och han brukar även gå på sommarbete hemma hos mig. Han var helt hopplös att rida ut på själv i början, men då han levt största delen av sitt liv på ridskolan blev han alltid nervös när han var ensam. Började met att skritta ensamma ca 50 meter på framfartsvägen och ökade successivt och nu går han fram i princip överallt, om än tveksamt ibland. Men han är mycket lugnare om det är fler hästar med. Han reagerar inte lika mycket på saker i omgivningen då.

Har stött på hästar som ogillat att ridas ut ensamma, men med träning blivit bättre. Jag har sagt att jag aldrig ska ha en häst som inte går att rida ut på/inte går att rida ut på ensam och har därför vant de unga hästarna redan från grunden. Först med promenader vid hand, och senare uppsuttet. Och det har aldrig varit några problem.

*Räcker upp en hand*

Min islandsvalack var himla jobbig att rida ut på innan, skrek efter de andra, stegrade, kastade sig, ville inte gå fram mm...
Där var det helt och hållet ledarskap det hängde på.

Nu är han mer trygg på mig som ledare och känner att han vågar gå "utan flocken" iom att ledaren ändå är med. Han är lite stressad i början men brukar låta han jogga igång ganska direkt, då glömmer han bort att det är hemskt att lämna flocken hemma och inser att det är kul att vara ute :)

Han gnäggar då och då men det är inget jag ser som ett problem.

Träning, träning, träning, aldrig ge sig och mkt NH träning var lösningen på vårt problem. Har nu ägt han sedan Februari och det fungerar bra för det mesta.

När jag började träna honom för lite mer än ett år sedan skulle man kunna gissa att han var 3-4 år eftersom han var så extremt valpig, osäker och inte kunde så mkt, nu skulle man iaf kunna tippa att han är en 6-7 :) (Han är 9 år)
Fortfarande lite valpig men med bättre självförtroende samt mkt piggare och gladare häst :)

Min häst har varit trafiksäker en gång i tiden,. idag är han väldigt osäker bland trafik. Ena dagen kan han vara lugn, och nästa (när en bil kommer mötande tex så kan han vända hemåt). Helt olika. Men rider helst inte ut själv. I sådana fall bara i skog. För de är en stor risk man sätter annars.

I mitt fall har det inte att göra med hästen utan med mig.
Jag är osäker, för många "tänk om" tvinnar i mitt huvud. Det gör hästen osäker.

Jag förstår inte varför vissa envisas med att alla hästar måste gå att rida ut på. Jag rider bara ut högst varannan månad och då i sällskap. De flesta av våra hästar går att rida ut på själv. Har en häst som jag inte rider ut sjä'lv på längre hon har ibland kunnat gå att rida utan större problem till att sedan helt vägra gå fram och inget hjälper! En dag när jag red en väldigt kort bit så stack hon bara iväg i sken, det fanns inget att säga till om jag ramlade av som tur var, hamnade på akuten med stukad helt blå fot. Hästen hade sprungit hem och haft sönder tränset och ett benskydd. Sedan den dagen rider jag aldrig mer ut själv med henne. Jag har accepterat att hon inte trivs med det. Hon är väldigt speciell och oberäknelig, hon trivs bäst på ridbanan. Tränare har sagt att det där är ingen häst som ska ridas ut, hon är en tävlingshäst som ska ridas på bana varje dag, och jo jag kan hålla med. Jag vet att hon inte går att träna bättre, hon är som hon är.

Av de tre jag har haft är det bara en som varit lite spattig när man ridit själv. Han var otroligt snäll och go men väldigt otrygg i sig själv. Han hade nog alltid minst 50% uppmärksamhet på allting runtomkring när man red ute och det krävdes inte särskilt mycket för att han skulle skvätta till och försöka vända om. Däremot brukade han sansa sig snabbt igen och han slutade aldrig att lyssna helt och hållet ens när han blev skrämd. Det gick alltid att övertala honom att stanna kvar. Annars hade jag gjort som manhattan_2006 och stannat på ridbanan. Jag red inte ut på honom själv i blåsväder och jag kollade alltid av hur han "kändes" några minuter på ridbanan först. Verkade han extra spänd eller orolig där var det ingen bra idé att rida ut den dan... Märkvärdigt nog trillade jag aldrig av honom under de tre år jag hade honom- men man var väl alltid beredd!:D

min är tvärtom, jobbigare att rida ut på i grupp då han kan kicka och alltid ska vara först och blir alldeles för uppstressad och pigg.

när man rider ut själv funkar det mycket bättre, han blir lugnare när det inte finns någon att "tävla" mot.

min förra ponny kunde man inte rida ut på själv från början, hon stack hem till stallet eller hoppade ner i ett dike/reste sig osv men efter mycket träning, tog nog 2 år så gick det men det gäller att vara envis!

Min går utmärkt att rida ut själv på, går fram nästan överallt. Rider jag ut och ska galoppera mkt så föredrar jag att rida själv då hon kan bli ganska het med andra, och jag kan välja tempo osv själv. Rider jag lugnt föredrar jag sällskap. Hon är även ganska sur mot andra hästar därav att jag föredrar att rida ensam.

Bara för hon är en tävlingshäst så ska hon gå på bana? :cool: Jag tror att det beror på ryttare om dom trivs med att rida ut, hon känner sig väl kanske otrygg med dig som ryttare? Uteritt är jättebra omväxlande träning för både psyke och för lederna/kroppen. Sliter väldigt mkt att harva bana varje dag. Förstår dom som testat många gånger o de inte hjälper, men att bara testa fåtal gånger och ge upp, de köper jag inte. Min häst har varit jäävligt trotsig, stuckit iväg i full fart för en fågel, kastat av mig måånga gånger, men jag har inte gett mig. idag rider jag ut utan problem, flera dagar i veckan. detta är inte riktat till bara dig utan även andra som inte rider ut.

Senast ändrad:

Mitt sto gick inte att rida ut på själv när jag precis hade köpt henne. Hon blev helt tokig. Men sedan vi flyttat henne till ett mindre stall har det inte varit ngr problem öht.
Valacken har det aldrig varit ngr problem med.

Därimot är det ju bäst att ha sällskap med sig ifall ngt händer. Föredrar även sällskap för det är inte roligt att rida ut själv (är iofs inte så förtjust att rida ut öht men gör det 1-2 ggr i veckan ändå)

Tror ingen i vårat stall har problem att rida ut själv, vad jag vet. Men dom flesta har oftast sällskap ändå.

För mig är det ett krav att hästen går att rida ut både ensam och ihop med andra. Jag skulle bli galen om jag var tvungen att rida på en ridbana varje dag och det kan inte vara särskilt stimulerande för hästen heller år efter år - och jag har tävlande hästar.

Bara för hon är en tävlingshäst så ska hon gå på bana? :cool: Jag tror att det beror på ryttare om dom trivs med att rida ut, hon känner sig väl kanske otrygg med dig som ryttare? Uteritt är jättebra omväxlande träning för både psyke och för lederna/kroppen. Sliter väldigt mkt att harva bana varje dag. Förstår dom som testat många gånger o de inte hjälper, men att bara testa fåtal gånger och ge upp, de köper jag inte. Min häst har varit jäävligt trotsig, stuckit iväg i full fart för en fågel, kastat av mig måånga gånger, men jag har inte gett mig. idag rider jag ut utan problem, flera dagar i veckan. detta är inte riktat till bara dig utan även andra som inte rider ut.

Du vet inte vad du pratar om så jag låter dina dumma kommentarer gå förbi. Sen har jag inte skrivit att jag testat fåtal gånger så vad du fick det ifrån vet jag inte? Har alltså haft denna häst i flera år:grin:
På min förra häst red jag ut flera gånger i veckan för det var inga större problem med henne, så det har inte med att jag inte vill rida ut att göra. Hon gillar inte att ridas ute lika lite som hon gillar när det båser ute och man rider på banan, eller när hon för sig att skogen vid banan är livsfarlig. Så du tycker att man ska rida ut till vilket pris som helst sålänge hästen har fått gå 1000 m bortanför stallet så spelar det ingen roll om du sitter i rullstol?För mig så är det viktigt att det är kul! har varken häst eller ryttare kul, då hästen stannar 100 m från stallet och vägrar att gå och nu menar jag verkligen vägrar, allt du gör leder bara till att hästen fryser sig fast ännu mer, den reagerar inte ens. Ja det var ju en väldigt givande tur för både leder och muskler eller hur?
Nej jag tror på att göra saker som gör att hästen trivs, inget som orsakar spänningar i kroppen, endast saker som gör att hästen utvecklas och lär sig saker, något som min häst gör om jag rider ut i sällskap vilket jag också gör, tyvärr har vi inga bra ridvägar heller, om man inte vill rida förbi soptipp, två skjutbanor, en kross där dom också spränger berg och en bilverkstad.
Sen är inte alla hästar som din häst, eller har samma historia i bagaget. Dom flesta hästar går det att vänja vid att ridas ut själv men en häst som är väldigt oberäknelig och utsätter sig själv och ryttaren för fara tycker inte jag man bör rida ut på själv. jag har inget behov av att kunna rida ut själv ens. Jag kan rida ut med sällskap istället.

JO, JAG VET vad jag pratar om. :grin: jag tror fortfarande att de handlar om ledarskap för jag har aldrig varit med om att en häst inte går att väljas vid att rida ut där ryttaren har hästens förtroende. och varför svarar du på mitt inlägg då när du inte skulle ta åt dig av mina dumma kommentarer? :confused:desutom skrev jag att jag inte bara menar åt dig utan åt alla som rider ut, så de där med att bara testat ett fåtal gånger måste inte varat riktat åt dig eller hur? ja mena rent generellt. så läs noga vad jag skriver innan du skriver mina dumma kommentarer tack.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama