Vanligt med för tidigt födda föl?

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Vi väntar föl i April/maj och ja läste i tråden "fölpresentationer" om ett föl som kommit en månad för tidigt, är det vanligt? Och om det är förstföderskor, finns risken att det skulle vara ännu vanligare då?

Sv: Vanligt med för tidigt födda föl?

Det händer ganska ofta att ston fölar en månad för tidigt. Man brukar säga att en månad innan och en månad efter ber födelsedatum fortfarande är normalt. Dock brukar de flesta förstagångare gå över tiden om något, men man vet aldrig med ston ;)

...vill tillägga att det beror ju såklart på fölet hur normalt det är. En del är helt enkelt klara en månad för tidigt/sent, men om dom föds outvecklade (prematura) så är läget naturligtvis kritiskt.

Jag håller inte med om att föl födda en månad för tidigt är normalt.
Det gör inte heller de flesta veterinärer.
Före dag 320 räknas som kritiskt i många fall.
De gånger jag har stött på tidiga ungar, före dygn 320 har det gått bra två gånger och två gånger har fölungarna inte klarat sig pga de har varit outvecklade i lungor, de var födda på på dygn 309 resp 315.

De gånger som fölen är födda 4 veckor tidigt och normalt utvecklade så tror jag att det i många fall gäller ston sm till synes löpt om men tagit på första iallafall.

Håller absolut med dig och tror också att det i många fall handlar om felräkningar, när föl födda runt dygn 300 överlever!
Vi har också haft prematurer som överlevt på dygn 316 , men med senkontrakturer, däremot var ngn född runt 310 och dog.

*kl*

Mitt gamla sto som jag tog två föl på fölade på 314 resp 316 dygn. Båda fölen klarade sig utmärkt och visade inga tecken på att vara prematura. Men det är nog ganska ovanligt. Två veckor tidigt räknas vanligen som premtur förlossning.

Jag undrar lite hur arvbarheten är på att de sto fölar tidigt? Den aom är dräktig nu föddes själv på 314e dygnet. Hon är nu redan jättetjock och jag börjar undra om hon bakar barn i rask takt och att den kanske kommer tidigt...?

Jag tror aldrig jag varit med om att ett sto fölat 1 månad för tidigt. Då har jag ändå ganska stor koll, eftersom jag för journaler på hingstar.
Så att kalla det vanligt är nog att ta i.
2 veckor för tidigt är nog det närmaste.

Jag vet ett sto som fått alla sina föl före dygn 320.
Det första på dygn 316 ett på 317 och ett som jag inte minns exakt dag på. En var väldigt tunn trots att märren var trind, men den tog sig fint, den andra syntes det knappt på att den var tidig och den tredje såg okej ut när den var nyfödd men andra kompikationer tillstötte.

Eftersom det är mitt sto som fölat 4 veckor för tidigt kan jag direkt säga att det inte rör sig om någon felräkning.Hon är dessutom bara seminerad en gång.Cornet Obolenskysperman är alldeles för dyr för att slösa med;).Att föl föds 2 veckor före eller efter beräknat datum är helt normalt.Har ett annat sto som alltid fölar 2 veckor för tidigt så det är absolut hennes normala dräktighetstid.
4 veckor för tidigt är definitivt inte normalt och många föl som föds så tidigt är prematura.
Dock kan jag inte se några prematura tecken på det här fölet.Han verkar helt färdig på alla håll och kanter.:)

Endast 2 av dryga 50 st fölningar hos mig har skett i förtid (mer än 14 dagar), så vanligt är det nog inte.
2006 fick vi ett föl 5 veckor innan väntat och då räknar jag 11 månader minst. Alla 3 stona fölade samma natt och denna stod i boxen mellan de två som skulle föla. Ingen väntade sig en fölunge i den boxen så när de andra var på benen tog exet sovmorgon och när han kom ner till stallet igen så låg denna lilla fölunge i den blöta halmen. Kall och ynklig, men jäkligt pigg ändå. Det blev akutinsatser med varmvattenflaskor, fleecepyjamas, dropp, plasma, mjölkning varje timme i 8 dygn. Den var så pigg och så hungrig, men kunde aldrig resa sig, så efter 8 dagar började den få liggsår och vi tog bort henne och mamman fick istället bli amma till ett ponnyföl som mist sin mamma.

2009 fick jag helt oväntat ett ponnyföl ca 3 veckor innan beräknat och det var inga problem trots att han föddes i spöregn och både han och mamma var genomsura innan jag upptäckte dem. Han har varit pigg och frisk hela tiden.

Resten av mina fölningar har varit i beräknad tid eller senare. Jag tror att 340 dagar är ett ganska bra snitt om man bortser från dessa två. Längst har jag fått vänta 4 veckor efter beräknad till. Det var när Jarrah väntade sitt första föl. När jag tänker efter så har hon nog alltid gått 7-10 dagar över 11 månader utom 2007 då även hon slog till och fölade ca 10 dagar innan jag hade förväntat det, men det var i juli, så det kanske var vädret som påverkade.

Sen hör det ju till saken på vilket dygn man räknar beräknad fölning. För det är ju rätt så stor skillnad om man räknar på 335 dygn el. mer och får en fölning 3 v. för tidigt, än om ngn som räknar på 330 dygn får en unge 3 v. för tidigt.

Sen hör det ju till saken på vilket dygn man räknar beräknad fölning. För det är ju rätt så stor skillnad om man räknar på 335 dygn el. mer och får en fölning 3 v. för tidigt, än om ngn som räknar på 330 dygn får en unge 3 v. för tidigt.

tack för era svar! :) Ja det med dygnen är oxå intr! Men hur räknar dom tex då som ja läste i en annan tråd en hingst som kunde ha stona hos sej i tre månader, har dom ens någon "hum" om när det är dags?? Dom vet ju inte alls när det betäcktes. (givetvis kanske dom ser när det börjar närma sig men ändå)

Även fribetäckningarna där stoet varit på bara en brunst borde ju va svårt?:o

Hmm.. berätta gärna ni som hållt på med avel ett tag :)

Vad skönt att din lilla verkade vara färdigbakad trots att hon kom så tidigt !

Jag är lite nyfiken, är det stoets första fölunge ?
Om inte, har de andra också varit tidiga ?

Såg ni tecken på att hon skulle föla eller överraskade hon er ?

Mitt sto gick på fri betäckning, hon var där i två brunster.
Hon släpptes bara ihop med hingsten när hon var brunstig och hingsthållaren hade bra koll på om det blivit språng eller inte.
Hon fick inte gå hela tiden med hingst under brunst utan bara så att det blev ett eller två språng.
Så jag vet ganska exakt när fölungen bör beräknas komma. Även 28-dagars kollen var enligt vet väldigt tydligt just en 28 dagars blåsa.

Det händer ganska ofta att ston fölar en månad för tidigt. Man brukar säga att en månad innan och en månad efter ber födelsedatum fortfarande är normalt. Dock brukar de flesta förstagångare gå över tiden om något, men man vet aldrig med ston ;)

Håller inte med att det är vanligt att märrarna fölar en månad för tidigt.

Det närmaste vi kommit är 28 dagar och då har vi ett ganska stort "material" som är journalfört.

Spannet minus 10-20 dagar må så hända men inte 4 veckor.

Tillägger att det är travare det handlar om, och något enstaka halvblod.

Kanske fölar dom tidigare inom andra raser?

AM

Kl

Så här står det på flyinges sida:

"Efter 11 månaders väntan är det äntligen dags för fölning. 3 veckor före respektive 3 veckor efter beräknat fölningsdatum ligger inom normalvariatioen - så det kan bli många sömnlösa nätter…"

kl

...och skillnaden på 3 eller 4 veckor är livsavgörande i stort sett alltid för den lille. Även om det givetvis finns undantag.

AM

Tillägger att det är travare det handlar om, och något enstaka halvblod.

Kanske fölar dom tidigare inom andra raser?

AM

Har hört att fullblod oftare går längre än sina 11 månader men vet inte om det finns evidens för det..

Förra året föddes mitt föl på dag 321 och allt verkade bra ända tills hon skulle försöka äta - då kunde hon inte suga. Hon var ganska liten men inga prematur tecken. Benen va lite skeva och det trodde vet. berodde på att hon kom för tidigt. Men det syns det inte ett spår av idag. Vi fick åka med båda till djursjukhus där fölis fick hjälp med att lära sig äta och så fick hon blodplasma med antikroppar. Det var väldigt kritiskt ett tag men allt ordnade upp sig och idag lever hon livet som vilken annan fölis (oj åring) som helst :laugh:

Hästmamman var 4 år när fölis föddes.

Mitt hbl sto har fölat på dygn 317, 315, 328, 310 i den ordningen, den sista född på dygn 310 hade lite jobbigt med andningen de första dygnen, men allt gick bra och hon växer och frodas! :laugh:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 060
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka