Vanligt med för tidigt födda föl?

Sv: Vanligt med för tidigt födda föl?

KL

Tyvärr tycker jag mig varje år se i trådar här en tendens till att folk önskar att stona ska föla tidigare än beräknat. Det hela hänger nog ihop med en önskan om att få se det efterlängtade fölet och man börjar vaka alldeles för tidigt och är helt slut. Att det kan innebära livsfara för fölet verkar man inte tänka det minsta på.

Jag vill nog att mina ska gå sina 11 månader och är alltid beredd på ytterligare 1-2 veckor eftersom jag tycker att snittet ligger där ungefär.

KL
Mitt cobsto har fölat tidigt några gånger.
Första fölet kom på dygn 311 sen kom de andra på dygn
335, 317, 325, 325, 325

Tidiga föl har kommit mitt i sommaren medan de hon gått längre med har kommit i april-maj. Fölen har varit pigga och helt utvecklade. Här är det inte felräknade då vi uljudat på 15 dygn.

Eller så är det att man är orolig för sitt sto och är medveten om riskerna med tidiga föl? Så är det i alla fall för min del... Eftersom mamman till mitt sto har fölat tidigt båda gångerna samt att Monells föl är efter samma hingst som min är dräktig med (om nu hingsten har betydelse) plus att min redan är stor som ett hus är jag helt klart orolig att hon fölar tidigt. Det är dessutom långt till djursjukhus om man kommer att bli tvungen att köra i väg. Så jag nojar rätt mycket...

Eller så är det att man är orolig för sitt sto och är medveten om riskerna med tidiga föl? Så är det i alla fall för min del... Eftersom mamman till mitt sto har fölat tidigt båda gångerna samt att Monells föl är efter samma hingst som min är dräktig med (om nu hingsten har betydelse) plus att min redan är stor som ett hus är jag helt klart orolig att hon fölar tidigt. Det är dessutom långt till djursjukhus om man kommer att bli tvungen att köra i väg. Så jag nojar rätt mycket...

Snarare, "mitt sto ska föla 1 maj men jag hoppas inte hon väntar så länge" och liknande inlägg. Jag upplever inte det som du skriver utan som en förhoppning om att fölet ska komma ut genast.
Själv skulle jag vara mkt orolig om mitt sto skulle föla mer än 2 veckor innan beräknat, enligt mig minst 11 månader. Förra året fick ponnystoet sitt för 3 veckor innan jag hade väntat det och jag hade det under sträng uppsikt första dygnen. Nu var det en mkt pigg lite herre, men ett riskföl var han ändå i och med sin tidiga födelse.

Är ju faktiskt så att ägarens eventuella önskan om ett för tidigt föl inte påverkar när stoet kommer att föla överhuvudtaget:grin: Så den diskussionen känns inte så värst relevant.

Är ju faktiskt så att ägarens eventuella önskan om ett för tidigt föl inte påverkar när stoet kommer att föla överhuvudtaget:grin: Så den diskussionen känns inte så värst relevant.

Såklart det inte påverkar, men OM nu märren fölar i förtid och man blir så lycklig över det så kanske man inte ens ser ev tecken på svaghet. Alltså tycker jag att det är relevant att ta upp ämnet så att även de oerfarna förstår allvaret i att få ett föl alldeles för tidigt. Sådana föl måste övervaka än mer noggrant.

Ett sant ord skrev du.

Att lära känna igen prematura tecken är mycket viktigt.

AM

Mitt sto fölade på dygn 316 -08. Förstföderska. ungen var ganska liten men helt frisk och rak i alla benen. För mig är detta 14 dagar tidigt från 330 dygn. Att föla på dygn 300 låter väldigt tidigt i mina ögon!

Har hört att fullblod oftare går längre än sina 11 månader men vet inte om det finns evidens för det..

Det stämmer inte på mina iaf, hur det är med andra vet jag inte, mina har hittils fölat på, 316, 336, 316, 330, 332 och sen var det tidigt ytterligare en gång på stoet som fölat på 316 dygn 2 ggr, minns dock inte på vilket dygn eftersom jag hade sålt stoet då, men 2-3v om jag inte minns fel.

Mitt gammelsto har, enligt tidigare ägare, fölat 7-14 dagar tidigt varje gång hittills så hon borde ha en normal dräktighets tid på ca 320dygn istället för runt 335 som jag tycker verkar vara vanligast (dock stämmer det ju inte på mina tydligen nu när jag räknar.... :angel: )

Undra då vad som händer om hon råkar föla 2-3 veckor innan sin normala dräktighets tid. Jag menar 2v "ska" ju i normala fall inte vara en särskilt prematur unge men eftersom hon nu då har en normal dräktighets tid på 320 och då fölar 2v tidigt så kommer ju ungen ut på 304e dygnet. vilket blir nästan 4v innan en normal dräktighet...

Rörigt det blev men hoppas någon förstår min tankegång... :)

Ville bara klargöra att jag har räknat med 335 dagars dräktighet och mitt sto fölade på dag 305 -alltså 30 dagar tidigt.Det klart att om man räknar 330 dagar blir det ju bara 25 dagar tidigt men det är väldigt tidigt ändå.

*KL*

Här har jag just nu ett travsto inackorderat som enligt ägaren är beräknad till 1 maj då hon gått om en gång. Själv tror jag inte på det då hon blev stor som ett hus jättetidigt samt redan börjat fylla ut sitt juver.

Kan ni inte uppdatera mig lite, vilka är de vanligaste prematura tecknen? Jag vet ju att de skall på benen och fått i sig råmjölk inom 4? timmar eller minns jag fel? har inte haft föl här på 5 år nu.

I natt fölade mitt andra sto.Hon är uträknad till 9 april alltså kom denna bebis 24 dagar tidigt.Börjar undra om det är något i maten som gör att alla fölar så tidigt;)Den här killen är lika pigg som den andra som kom tidigt.Äter bra och har inga problem att resa sig nu trots väldigt långa ben:grin:

Om du har ett sto som fölar för tidigt så skall du inte vänta i 4 timmar med råmjölk. Mjölka ur stoet och ge fölungen direkt.

Är du helt säker på att du inte räknar fel någonstans? Eftersom båda fölar en dryg månad tidigt, och det verkligen inte är vanligt..

Problemet är ju bara att hon är beräknad till 1 maj, men jag tror att hon tagit sig på första och därför borde föla ca. en månad tidigare... Kan ett prematurt föl komma på benen först för att tackla av senare?

Fast jag fattar inte riktigt problemet.
Om du misstänker att fölet kommer tidigare så är det bara att övervaka stenhrt och så fort ungen kommit ut så mjölkar du ur märren.

Ja. Ett föl kan se jättepiggt ut och tacka av snabbt som attan.
Och det gäller ALLA föl. Och när ett föl börjar tackla av så går det jättefort.

När jag var avelsseminarium så rekommenderade Susanne Demmers (som är väldigt erfaren) att ALLA föl skulle nappas med helst minst 1l råmjölk under de första 6 timmarna (har jag för mig att det var) oavsett om de diade själva eller inte.

Senast ändrad:

Ja mitt sto fölade 14 dar för tidigt räknda på 330 dar. Jättefölis men svag gällande diandet så vi nappade henne med 22ml en gång så fick hon vila sen diade hon. Men stoet var såååå slut vi fick ju dra ut fölet så på nåt sätt var det tur att hon fölade lite tidigt, men jag gillar inte det de får gärna gå tiden ut:) JAg är dock gammal stuteriarbetare så jag har en del erfarenhet men fölningar är aldrig lika varann ocha llt kan hända:)

Är du helt säker på att du inte räknar fel någonstans? Eftersom båda fölar en dryg månad tidigt, och det verkligen inte är vanligt..

Ja ja är helt säker på att jag inte räknar fel;)Båda stona är bara seminerade en gång så det finns inte mycket att ta fel på.Har räknat 335 dagar från semindatum.

Jo, men betänk så här, fölisen kommer nu i månadsskiftet istället för nästa månadsskifte, jag reagerar inte på det utan tänker att jag hade rätt, de har missat att hon tagit sig på första och tror då att allt är frid och fröjd om den ser pigg ut och äter som den skall. Dock vet jag att är den prematur skall den ha extra värme och omsorg och eg. tas till klinik direkt. Det räcker inte med att ge extra mat på flaska.

Så, om stoet fölar nu snart, vilka tecken kan man hitta på ett prematurt föl som ändå för stunden är pigg??

Det känns lite extra kinkigt i och med att stoet inte är mitt samt att bebis förväntas bli nästa elitloppssegrare, jag har fött upp 6 fölisar innan så jag vet ju vad det handlar om men lite nervös blir jag!

Senast ändrad:

Men om stoet är seminerad borde det vara tveksamt att hon faktskt tagit sig på första brunsten. Har aldrig hört om någon vet som seminerat på ett månadsgammalt foster och trott att det varit en äggblåsa. Men allt är möjligt förstås.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 060
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring