Vanligt med för tidigt födda föl?

Sv: Vanligt med för tidigt födda föl?

Nej, jag vet att chansen är liten men jag vet också att det hänt! Saken är den att hon blev rund väldigt tidigt, jag kände fostret tidigt samt att hon börjat sätta juver senast månadsskiftetfeb-mars. Kollade inte juvret på länge innan då jag ju vet att hon inte skall ha förrän 1 maj och normaltiden att sätta juver väl ligger ca 1 mån innan om jag inte missminner mig.

Jag vet ju att de skall på benen och fått i sig råmjölk inom 4? timmar eller minns jag fel? har inte haft föl här på 5 år nu.

Jag mjölkar alltid ur råmjölk och ger på flaska minst 1 gång inom den första timman. Kan även bli flera gånger under den första dagen, de får stå upp och tutta så länge de orkar, tycker jag inte de fått tillräckligt så mjölkar jag ur direkt och fölis får dricka sig mätt. Sedan får det vila ifred en stund. Är fölis väldigt pigg och stadig på benen så får de bara ett mål.

Vid matning av liggande fölunge så tänk på att de inte ska ligga på sidan unan huvud och hals ska vara riktade "uppåt".

Nä, dricka liggande vet man ju själv hur enkelt det är att få vätskan på rätt ställe och lunginflammation riskerar väl en sån liten att få utan hjälp på traven väl? ;)

Men om stoet är seminerad borde det vara tveksamt att hon faktskt tagit sig på första brunsten. Har aldrig hört om någon vet som seminerat på ett månadsgammalt foster och trott att det varit en äggblåsa. Men allt är möjligt förstås.

Fast det ska inte kunna vara möjligt!
En livmoder som inte är i brunst är stängd så då kan man inte kunna seminera.

Dräktig = ingen brunst = stängd livmoder

Men om stoet är seminerad borde det vara tveksamt att hon faktskt tagit sig på första brunsten. Har aldrig hört om någon vet som seminerat på ett månadsgammalt foster och trott att det varit en äggblåsa. Men allt är möjligt förstås.

Blandar man ihop äggblåsor med fosterblåsor kanske man ska gå om anatomikursen? ;)

Fast efter att ha varit iväg en hel säsong med sto som inte tagit sig och på samma station träffat inte mindre än tre olika veterinärer, varav två sommaranställda så är jag lite luttrad på det där med tillförlitligheten. Nu vet jag inte hur det såg ut på stationen där det här stoet var men jag tar inte för givet att de vet vad de pratar om...

Låter som det är läge att söka en annan station om du ska betäcka igen! Kanske värt att skicka stoet till mina traktet och KD.

Ja, är jättesugen på att betäcka igen men då hon drog på sig en skada strax efter 4 års ålder och inte tog sig den sommaren så får hon tävla några år nu och jag hoppas att hon håller för det och hinner få lite meriter innan det blir dags igen. ;)

mina erfarenheter säger detta:
förstföderskor och yngre ston går gärna över tiden upp till en månad
men jag har haft lite äldre ston i avel och har märkt att deras cykler blir snabbare ju äldre de blir detta gäller även vid betäckningen!

lycka till!

ja min förstföderska födde 2 veckor för tidigt och den andra3 veckor för sent men det gick bra för alla.. fölen blev också närmare i tiden. bara ett par veckor istället för en och en halv månad.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 060
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023