Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Jag har lite vana av tjock manar då jag haft islandshäst i flera år.....:)

Hur brukar du tvätta den ?
Med slang, svamp, hink ?

Man måste ha varmt vatten, inte så det bränns förstås.....och se till att den tjocka mandelen, dvs mankammen verkligen blir genom blöt....med varmt vatten........ rikligt med schampo och gnugga ner ordentligt, verkligen kleta in och gnugga ordentligt.....

Diskmedel hade jag aldrig vågat använda, grönsåpa tycker jag kan lämna en hinna....
Prob Schampo är ett bra schampo, lite åt det tjäriga hållet som någon annan sa och det tar verkligen smutsen och löser fettet tycker jag....tror det finns en variant med AloeVera i numera oxå :)

Ta gärna en bit i taget och inte hela manen på en gång.

Sen är det naturlgitvis viktigt att man sköljer massor, så allt försvinner, gärna flera gånger.
Man kan behöva tvätta en gång till.......

Det funkar inte bra att tvätta tjocka manar med svamp och hink utan behövs slang med bra munstycke, varmt vatten och rejält tryck så man verkligen kommer igenom.

Själv har jag inget varmt vatten i stallet utan har fått köra med svamp och hink men det blir inte så bra, speciellt inte uppe i mankammen.....

Jag brukar ha slang och munstycke och varmvatten. Det funkar inte med kallt vatten för man får ju inte upp nåt lödder!

Har haft nordisar innan och inte haft detta "problemet", men det kan ju å andra sidan bero på att det inte syns på samma sätt i en svart man?! Sen hade nordisarna mkt grövre tagelstrån, Enya har massor av tunna flygiga strån istället.

Prob-schampo har jag till hundarna så det ska jag ta med upp och testa! Ska på tävling för första gången på söndag så det blir stortvätt på fredag. Ska testa med Prob-schampot då! Tack för tipsen:)

Appropå manar, någon som har tips på hur man kan få manen att ligga på samma sida? Min unghäst man delar sig ungefär på mitten och det ser ju inte klokt ut, har inte gjort några seriösa försök att få den över på samma sida men antar att jag borde göra det nu. Har försökt fläta den sitter kvar ca 10 minuter, vilket antagligen beror mest på min flätningsteknik.
TIPS???

Senast ändrad:

Tvätta, fläta hårt när taglet är blött o låt det sitta lääänge, flera veckor gärna och så får man kanske fläta om då och då. Funkar för mej har en häst med massor och lång man.

Fläta, noga nedåt på den sidan du vill att den ska ligga och låt sitta i veckor som sagt. 10 minuter räcker inte. Fläta om vid behov.

Mina hästar kan jag inte ha flätade manar alls i hagen,dom kliar sej då och när dom kommer in med överdelen vid mankammen med små hårstrån som stucker upp så blir jag så rädd att manen kommer ryka så då tar jag ur flätorna. Funderar om man ska införa en hage utan träd och klimöjligheter.

Det finns ju såna där "snygga" trikåhalsar :D

Aah! Jag är nervös! Lämnade hästen på sjukhuset i morse, ska tas prover för insulinresistans. Jag vill ha svar nu! Men det tar ett tag innan det är färdigt och sen ska allt analyseras hitan och ditan.. Men jag gnager ju naglarna av mig!

Nej men dina hästar har väl manen på en sida?
Vill man tämja om man så finns det bara ett sätt tyvärr -flätor och hoods/nackskydd.

Vill man sköta en lång man beror det på hästen. Vissa sliter man mer på när man flätar, vissa funkar med olika flätningar och vissa får man bara låta hänga och vara noga med vården.

Halstäcken är döden för långa vackra manar men kanske en idé att prova för dom som har för tjocka, ostyriga manar? :D

Min häst har en stor gran i hagen så han e full med kåda, rivit hål på sitt fina regntäcke.. :mad: Det är trevligt me träd i hagen meen.. funderat på att stängsla in just den där jädra granen :p

Jo visst är det så,dom har alla manen på en sida förutom fölet då;) Tänkte bara angående att spara slitaget så mycket som möjligt men det är bara att ha det oflätat och dränka i cowboymagic och se glad ut. Hlastäcken blir det enbart på sommaren iform av flugtäcke och tyvärr är det ett måste här..

Robin Hood har en sommar hood i mesh som ser ut som vanliga tävlingshoodar. Den funkar kanon som flughood på sommaren om man tycker att dom vanliga täckena sliter!

Tack! :bow:Påminn mej till nästa sommar!;) Dom finns väl inte att få tag på i sverige?

Har inte hittat några här men om det finns en åf för Robin Hoods borde dom ju kunna ta hem. Men å andra sidan är det ju bara att köpa hem själv också.

KL

Missa inte att sätta på tvn den 30 september kl 20, på Eurosport visar Reining fån VM, individuell final direkt :)

Typiskt! :( Det är ju inte direkt ofta det visas westerngrenar, eller ridsport alls egentligen!

Jag är vaken :) Men vet inte vad jag ska skriva. :)

( Ska ju få hem en westernhäst men det kanske inte är intressant :) )

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka