Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

090513Lilly_2.jpg

Det är den här manen jag skulle vilja kapa...raka...ta bort :o ...nu är den ca 1 dm längre än på bilden dessutom :crazy: ... Törs jag...:cool:

Som jag ser det, ska man ha lång man så ska den vara något extra, och skötas. En del hästar har mer lättskötta manar än andra. Jag har själv haft någon enstaka som jag sparat manen på (Willy) men då har han exceptionell man. Men då har ju jag specifikt gångarts och/eller halter modell på mina hästar och är lite kinkig med man o sånt :grin:

EN välbandad kort man är superfint men en rakad är lika fint (på olika hästar) -det enda jag känner är att ska man raka den ska man hålla den rakad och ej stubb. Ångrar man sig tar det ca ett halvår innan den har vuxit ut till "pleasurelängd"

Ska man korta manen (ej raka) på en häst med väldigt tjock man så måste man tunna ur den noga annars står den åt alla håll.

Stubbman är det fulaste jag vet (förutom på fjordingar)- skillnad på stubb och rakad. Näst fulast är långa/halvlånga stripiga och/eller misskötta manar.

"Just my 2 cents" :D

Off topic, men i alla fall ........ kan inte hålla mej längre .....

"Vänliga alltiallo töl tråden"

Vad betyder "töl" ??

Har aldrig hört ordet och det finns inte i SAOL (Svenska Akademins OrdLista) !

:-)

Hon får "dreads" och "trollflätor" så fort jag vänder ryggen till. Dränker in den med man- och pälsglans men det hjälper föga...och inte blir det bättre av att Rocket använder den till tuggummi...eller nåt... klurar vidare på hur jag ska göra, hon har ju rätt kraftig hals också...hm...suck, alla dessa beslut:crazy:

Usch, Känner mycket väl igen det där!
Men jag känner att Roxie utan den långa manen kommer se ut som.. ja, Gud vet vad!
Och sen är jag väldigt förälskad i hennes man så jag fr stå ut med att borsta den ofta och hålla ordning på den.

En fråga till er alla..
Jag minns att man inte ska ha vilken olja som helst till en ljus sadel.
Men vilken ska man ha?
Och kan man använda läderbalsam som vanligt?

090513Lilly_2.jpg

Det är den här manen jag skulle vilja kapa...raka...ta bort :o ...nu är den ca 1 dm längre än på bilden dessutom :crazy: ... Törs jag...:cool:

Skulle vara jätteglad om den manen satt på min älskling. Han har testar som sticker upp lite här och där..... Ser inte klok ut!

Jo, men jag funderar faktiskt på det. För den börjar bli lite väl sliten. Nu går det iofs att fläta, nu när det inte är så mycket insekter längre, men hon står på halm, så jag är osäker på hur bra det kommer bli.
Men vi får väl se. Ska försöka få ren svansen först. (Tips på bra produkter för både svans och man mottages gärna.)

Jag undrar också över bra produkter!

Svansen får jag hyfsat ren med Grumme såpa men manen :crazy:

Det blir som en rand nån cm från mankammen med fettigt smuts och jag får inte bort det! Har provat med såpa, diskmedel, vanligt schampo, hästschampo och det är fortfarande helt flottigt..

Dessutom är manen vit så skitranden syns med:p

:D:D:D

Det blev ett stort lyft för lillebror med kort man o mamma passar också bäst i det :love:

Vad gäller produkter så tycker jag sällan att såpa gör jobbet. Om man hittar ett schampo som heter Vetrolin så rekommenderar jag det å det varmaste (även glansmedel och linement)! Även produkter som innehåller Lanolin.

Absorbines Super Poo schampo är också okej och förmodligen lättare att få tag på här.

Glöm inte balsam! Min favvo till all man/svans samt för skav o dyl är Silverado Hair Moisturiser :love:

Off topic, men i alla fall ........ kan inte hålla mej längre .....

"Vänliga alltiallo töl tråden"

Vad betyder "töl" ??

Har aldrig hört ordet och det finns inte i SAOL (Svenska Akademins OrdLista) !

:-)

Prat eller babbel på värmländska....;)

Leta i en värmländsk ordlista i stället... :D

Kan vara så att du använt för uttorkande produkter. Så funkar mitt hår, tvättar jag med för kraftigt schampo blir det superflötigt på bara några timmar!

På min egen, som blir smutsig i mankam och svansrot pga eksembehandling hela sommaren, använder jag ett milt eksemschampo eller vanligt Ekol hästschampo. Renons-schampo har funkat bra med.
När man, svans torkat sprayar jag med TiB pälsglans. Reder ur taglet ordentligt och sprayar lite till. Sen får man underhållsspraya ungefär var tionde dag och reder ur med fingrarna dagligen.

Och hallå, kan jag hålla ordning på hans superfluff kan ni la underhålla lite ministrip :D

Jag brukar använda ett tjärshampo (Dermacure) och tycker att det toppenbra. Tjärdoften går ur så fort det torkat så det behöver man inte vara orolig för;)

För övrigt har vi haft första riktiga höstovädret här idag :( ...kört med hästträning...måste fixa transporten så jag kan lasta och åka iväg och träna. :cool:

+ Piraja + Wranglan

Tack för tipsen!

För uttorkande grejer är det nog inte, hon har ganska känslig hud så jag får vara noga med att bara använda snälla saker. Så det enda starka jag har haft är diskmedel 1 gång annars bara snälla saker. Hon har haft det i manen ända sen innan jag köpte henne för ett år sen. Funderade dock på att "lösa fett med fett" och prova att gnugga med mkt olja först och sen tvätta bort det med något milt schampo efteråt. Tror ni det kan funka?

Dock så kan det kanske bero på att hon är torr i hårbotten just i mankammen?Taglet blir gärna risigt om jag inte är noga med att ta i glansmedel. Det som hittils har funkat bäst är cowboy magic men det tycker jag är svårt att få ut i hela manen.

Hon har dock en helt underbar man annars, tjock och lång och trasslar knappt alls. Men jag vill ju hålla den fin och stark!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka