Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Näe, han brukar normalt vara rädd för fladdrande plastband men det kanske var den rödgula färgen som förvillade honom... :crazy: Det kan väl inte vara farligt att äta eller? Om man bara får i sig en liten bit...
Men han är ganska glupsk ja, värre än en hungrig ponny :p

...min lille shettiskille tuggade i sig ensilageplast som liten bebis. Efter en natt av mkt magont (ja pa MIG alltsa...) ploppade det ut sa fint sa fint och den enda mage som gjorde ont var min.... det ar spannande det dar med vara karlekar, vad de kan stoppa i sig...

Independent: mjeee... tiedown o bosal ar val ung. lika lika som ett enoras trans ar likt ett klassiskt med snokrem ;) Daremot kan jag beratta att det gar utmarkt att rida med en tiedown ist for sidepull, eller grimma, eller.... noden har ingen lag! Men jag tror inte jag gor om det, och gor det verkligen inte pa vilken hast som helst.. lol...

Det är nog ingen fara.

Men hörrni, nu har jag dilemma igen!
Har bokat in en hel veckas kurs i akademisk ridning i slutet av augusti.
Men nu börjar jag bli velig! Vill jag hellre sprida ut den utgiften på flera små westernlektioner istället?
Jag har inte råd att träna speciellt ofta, man blir ju inte fet hos CSN direkt.
Sist jag var i Hällekis och red AR tyckte jag det var riktigt kul, det kändes som det gav en hel del.
Men samtidigt vill jag utvecklas inom westernridningen och prova så mycket som möjligt där..
Funderar på att skippa Hällekis, eller minska ner några dagar, och sen åka på clinic hos någon mer. Fast samtidigt tror jag att Hällekis kan ge en hel del, även på westernfronten, bara jag säger till (kunden har ju alltid rätt, oavsett vad för lära man följer).

Gah, min ekonomi skriker! Min hjärna skriker! Min mage skriker.. Nu är det matdags!

Som ett tips i bettlös-diskussionen vill jag bara visa hur jag tränar Lottapotta:

31353477.jpg

Ett engelskt träns där jag satt fast sidostyckena i nosgrimman istället för i ett bett. Tömmarna (alternativt tyglarna) fästar man enkelt i de ögla som bildas av sidostyckenas fästrem.

men om jag minns ratt... sa pysslade C. med westernridning for manga langa ar sedan, varfor testar du inte att prata med honom om dina kluvna tankar? Mkt mojligt att han kan moblera om lite ovningar sa att du dels far det braiga fran det akademiska o dels far det lite mer westerninriktat? Sa vitt jag minns ar bade C o R mkt trevliga manniskor :)

Okej.. Det var väl väldigt likt då alltså. :angel:
Jag tänkte försöka växla mellan bettlöst och bett när min lilla ska ridas in.. Har ett sidepull som ntagligen får användas.. Det och en grimma. ;)

Ugh! Ska snart åka och jobba min 4e natt.. Semester, vart är du??!:p

Det är de verkligen :) Nu när jag fått i mig lite mat och rensat hjärnan lite tror jag att jag åker dit, han är ju en grymt duktig tränare. Och som jag minns det (har påverkats lite för mycket av vissa Buke-forum är jag rädd, därav veligheten) hade han ingenting emot att jag gjorde som jag ville med det mesta.

R's reaktion när jag lastade ur på deras stallplan första gången var helt obetalbar, hon hälsade oss glatt när vi kom fram. Plockade fram telefonen och ringde efter C som just då var ute på annat. Hon småpratade lite, "Ja nu är de här, lektion nu på förmiddagen. Vad det är för häst? Det är en...." Precis då fällde vi ner lämmen och Figge backade ut. R gjorde stora ögon och sa "...Oj, vad är det?" :D Hakan hennes slog nästan i backen, de var visst inte så vana vid den typen av skapelse! C synade oss rätt ordentligt han med när han väl kom :p

Haha, ja nu har jag nog bestämt mig! Magen full med glass, nöjd och glad, och säger att jag ska åka dit!

jag ar smatt frustrerad pa en familjemedlem har... ugh. Vissa karlar ar sa jakla egokara och har huvet sa hart uppkort i sitt eget arsle att det ar stort omojligt att fa dom att se nagot annat an sin egen helighet. Hmpf.

Sthu, jag gillade verkligen vad jag sag av dom - det var maaaanga ar sen, men tror knappast de har forandrats till det samre.. hade sjalv garna ridit for dom bade en o femton ganger!

Independent: lol, if there's a will, there's a way. :D Annars kan du ju alltid testa remontgrimma med tyglarna i ringarna :) Det ska funka ratt bra pa bebisar har jag hort. Aldrig testat sjalv dock... Daremot red o korde jag en gang i min "ungdom" in en hast i normal grimma. Eller tja, hast o hast.. shettis. Men om du fragar henne sa ar hon en stor tjej ;) Logiken var som foljer: grimman kanner hon, vill hon sticka sa gor hon det anda och jag slipper riskera att sabba henne i munnen (jag var.. 13 typ.. under guidning av min kara kara underbara mamma!) Vet inte om det var tack vare mamma eller tack vare damens underbara mentalitet, men det blidde finfint i slutandan :D (god knows - det var inte tack vare mig i alla fall!! LOL)

Jag använder också vanlig grimma i början, med träns och bett under ibland.
Remontgrimma med tyglarna i ringarna har jag använt flera gånger och det fungerar himla bra, har dock ingen nog stor till Willy Wonka så därav grimma istället.

Till tardee använder vi ett "indian-hackamore" av rep, dock inget att rekommendera till unga oskolade hästar då det är ganska skarpt.

jag ar smatt frustrerad pa en familjemedlem har... ugh. Vissa karlar ar sa jakla egokara och har huvet sa hart uppkort i sitt eget arsle att det ar stort omojligt att fa dom att se nagot annat an sin egen helighet. Hmpf.

:rofl: :rofl: :rofl:

Kl*
Jag rider Jack i Duallygrimman och det funkar klockrent. Tror det är bra att börja med grimma på unghästarna. dessutom blir man som ryttare oftast mer kroppsmedveten

sa lange hast ar nojd o ryttare nojd sa lagger jag mig inte i.... .oftast. :D

hmmhmmm folk ar folk, o sa finns det fa. Helt klart. Och fan verkar nastan komma i flock. Jag ska bli eremit pa heltid o inte bara deltid! :devil:

...de flesta ungisar jag varit pa har gatt med transbett... men det ar ju lite skillnad nar man har sin egen base o kan gora som man vill :love: can't wait till jag far mina hander pa en egen base har! ...ska bara hitta ett fint hem till min svenska base forst... :cry:

Det är alldeles underbart med en egen bebis! :love:

(iaf dom dagarna hon är på bra humör och är snäll mot sin matte :angel:)

kl*

Tibra:

Det tog ju sin tid att släppa in lilla Roxie efter Donna.. Men nu kommer jag aldrig släppa henne ifrån mig ! Vi passar som.. handen i handsken :love:

Har alltid gjort det eller liknande när hon blir ofocuserad. Fick tips när vi var iväg och tränade. Jag har fått jobba korta men intensiva pass med henne där jag använt nästan den dubbla energin för att kunna "hålla" igång henne .
Jag är också väldigt "hård" mot henne nu och jag har verkligen blivit mycket bättre på timingen med beröm och bestraffning. jisses vad en sådan liten vilding kan lära en :love:

Såklart menar jag tillsägning och inte bestraffning! :o:p

korrigering inte tillsagning ;) *flinar lite*

Mhm.. basar.... guuud vad jag saknar unghastar! Pluset med unghastar vs aldre hastar ar att unghastar inte har samma underbara forutfattade meningar om saker o ting. Huppla.. sa erkande jag det. Jag tycker bebisar ar sa mkt lattare att det nastan ar pinsamt. F.o. ar aldre hastar med forutfattade meningen det enda som nagonsin skadat mig... Alskade, alskade unghastar.....!

korrigering ja! så hette det ja! :idea:

Jag får väl inflika att jag älskar dom när dom är något äldre och lite mer mogna .. och inte gärna leker med en som om man vore en hästkompis . ;)

Men Visst är dom underbara!? Så fruktansvärt villiga till att vara till lags och arbeta! :D

Senast ändrad av en moderator:

Men det är ju underbart att höra. Ni verkar passa ihop det lilla man sett, det ska bli så roligt då du ska rida in henne, är det nu till hösten du tänkt det?

Åååh, höst höst höst nån mer som längtar till hösten?:love:

Jag tycker det är så mysigt med alla färger, med kläderna, vädret, luften ALLT med hösten är underbar, jag hoppas jag kommer få galoppera bland höstlöven i år;)

*kl*

Det kliar i mina fingrar nu! Jag vill rida!!

Men Enya växer och ska vila ett tag till, håller på med lite inkörning som vi får se vart den leder. Hon har gått med linor och svängel nu och det tar hon med ro iaf:)

För tillfället ser hon ut som en alien, vi har blinning-invasion så alla hästarna har fått på flugtäcken och Enya har dessutom solskydd på mulen.. Så hon är fuuuul nu:angel: Men mulen har läkt och har fått tillbaka lite hår så det är på rätt väg. Nu längtar vi iaf efter hösten så vi kan slippa alla insekter, flugskydd, luvor och grimmor.

Men de är rätt roliga ändå hästarna; plutt-ponnyn fick jag specialbeställa ett exemtäcke till så hon fick inte på sig täcket när de andra fick. Men när jag hade klätt på den lilla och släppte ut henne så blev Enya skitskraj för Whopsie och sprang och blåste drake. "jippie vi leker!" sa Whopsie och sprang efter varpå Enya inser att hon är jagad av utomjordingen.

Så Enya galopperar för fullt, jagad av en leksugen Whopsie i full carreta. Såg liiite roligt ut:angel: Tog en stund innan Enya insåg att det var Whopsie under allt tyg!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka