Vanlig vs automat?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cismon
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vanlig vs automat?

Jag har alltid automatkäk då jag tävlar, mycket smidigt då man kan justera den eftersom.

Sen är det ju överlägset om man är själv och ska köra banjobb, vet inte hur jag skulle klara mig utan den då ;)

Är det inte så att automatkäkar är vanligare på kallblod? Behovet att kunna reglera käken kanske är större hos dem? (Oki - har noll koll på kallblod...har bara haft ett enda själv + några i pass för lääänge sen). Eller, de kanske inte behöver krångligare grejer än varmblod numera?
Själv har jag två selar med automat men har inte använt dem på 10- 15 år....:angel:

Jag tror egentligen inte att behovet är så mycket större att reglera käken hos dom, däremot kan en het nordis väga bly att käka upp vid sidan. Är man dessutom ensam, utan medhjälpare så....

Sen är det ju överlägset om man är själv och ska köra banjobb, vet inte hur jag skulle klara mig utan den då ;)

Jag kör också banjobb själv ibland, men har inga problem att käka på min, värmer upp och sen stannar jag och kliver ur och käkar på. Jag har uppfostrat honom väl. :p ;)
Men det händer att jag inte orkar kliva ur :o så då kör jag utan käk.

Är det inte så att automatkäkar är vanligare på kallblod?

Ja, det har du nog rätt i. Varför vet jag inte, kanske är det som anhe säger . Eller så är vi kallblodsfolk latare :rofl:

Haha, nej jag tror inte att ni är latare.

För egen del så använder jag ju ytterst sällan käk i träning/snabbjobb så för min del så gör vanlig/automat ingen skilnad. :smirk:
I loppen har jag käken mest som en säkerhetsdetalj, de flesta av mina skulle säkert fungera lika bra utan. Dessutom så blir det ett sista kontakttillfälle med häst och kusk när käken ska upp inför start.

Ja, ikväll kan jag nog tacka käken för segern, flyttade upp den ett hack och hästen var mycket bättre än förra veckan.

I jobb kan nog mina gå mer eller mindre utan käk, men i lopp då det krävs lite mer behöver nog mitt kallblodsgäng käk hela bunten :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 567
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 275
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar