Vänja in flera olika foder?

Krockodil

Trådstartare
Min häst behöver en radikal förändring i foderstaten och kommer att börja äta några nya kraftfoder.

Så klart så vet jag att man ska vänja in försiktigt med nya fodersorter men när man har flera nya, kan man vänja in alla samtidigt eller bör man ta ett i taget?

Gäller regeln samma sak om man ska ta bort ett kraftfoder? Alltså att man ska gradvis minska givan innan man tar bort den helt?

:bow:

Sv: Vänja in flera olika foder?

Att man gradvis ska minska fodergivan när man tar bort ett kraftfoder har jag aldrig hört talas om. Däremot så hade jag vant in en grej i taget. Speciellt om hästen är känslig.

hrm...nu blir jag nervös här... jag ska gå från färdigfoder till korn och betfor, och jag har börjat vänja in båda med en dl per forerdag, dvs 9dl+9dl idag och 10+10 i morron..samma med betforen.. höjjer jag för mycket per dag eller? det blir ju 4dl mer foder per dag..två betfor och två korn...

Ojoj, det lät alldeles för snabbt. Vad jag är lärd så vänjer man in kraftfoder på en 3-6 veckors period. Helst 6 är rekomenderat. Och då är det ju bara invänjingen för den mängden foder du började med från första dagen. När hästen är van vid fodret så kan man öka givan lite snabbare.

nu hänger jag inte med riktigt....
innan fick han 1kg groov och 2kg lucern.
nu ska han ha 1,5kg korn och 1kg betfor.
volymen på det han fick innan var ungefär 4,5liter
volymen på det han ska ha nu blir 7liter(torrt betfor, så det blir ju mer)

idag är jag uppe i
2,2liter korn
1,2liter betfor(torrt)
uppdelat på morron och kväll.

jag har succesivt plockat bort krafften och slutade med den helt för två dagar sedan.
hade tänkt börja fodra tre gånger om dagen snart, eftersom det blir lite mycket foder per gång..

men blir det verkligen för snabb ökning om jag ökar två dl om dagen?
kommer ju ta evigheter att komma upp i det jag ska annars ju...
jag har inte sett någon lös avföring och han är pigg och glad..

Du får skilja på de olika fodermedlen. Det är stärkelse och proteinkoncentrat som ffa är viktigt att inte ösa på för fort. Ekvivalenta mängder bör man kunna byta ut direkt. Men stärkelsen i färdigfodret är mer lättillgänglig än den i kornet. Grov innehåller ca 45 % spannmål men alltså mkt mer lättillgängligt än korn.

Jag skulle låta det ta 3 veckor att komma upp i 1,5 kg korn för att inte riskera att de snälla tarmbekterierna far alltför illa. Men 1 kg betfor kunde jag tänka mig att ge rakt av. Det tillför bara nytta för de snälla tarmbakterierna.

Den nya foderstaten är ett nerköp i protein men det kanske är det som är avsikten?

HH

jag vet att det fattas en massa protein och MJ. jag har räknat som en galning och bara kommit fram till att 200g sojamjöl skulle hjälpa bra.. vet dock inte om jag vågar ge så mycket soja... räknade på lucernet, men det sabbar ca/p kvoten helt..
det jag har kommit fram till är
1,4kg korn
1kg betfor
2dl sojamjöl
3dl rapsolja

med höet ger det mig:
96mj 621smrp och en kvot på 1,47 exakt..

killen väger ca 325 kg och ska sluta på ca 900kg..

men jag är livrädd för sojan...

men jag är livrädd för sojan...

Varför då? 2 dl till en blivande jätte verkar som en piss i Missisippi.

Dina nya foderstat verkar ligga lågt i lysin. Har du räknat på att den unge får i sig tillräckligt? Korn är sämre lysinkälla än havre, soja en jättebra lysinkälla. HH

Varför då? 2 dl till en blivande jätte verkar som en piss i Missisippi.

HH

tja, man läser så mycket om förgiftningar och proteinchocker och sånt.. känns lixom lite onaturligt att ge soja... jag är inte så hemma på foderstater och har just lärt mig att räkna på dom, så jag är ganska osäker:crazy:

har inte räknat på lysin, kanske finns det i mina mineraler?

jag jobbar fortfarande på min foderstat, så inget är definitivt ännu, mer än att jag ska ha korn och betfor som bas.. och ja... det är en ekonomisk fråga eftersom vi odlar korn själva så blir det helt gratis för mig, annars kanske havre hade varit nåt.. fast man har ju också hört vad havren kan göra med tempramentet, och det räcker så bra med det han har..:angel:

Vad är proteinchock ? Det finns det väl inget som heter. Lysin är en aminosyra som är en utav de 20 byggstenarna i protein, finns främst i soja.

har då jag fått veta att det finns... men jag kan ju vara felunderrättad..
hmm... men om han får rätt mängd protein så borde han ju få i sig tillräckligt med lysin? eller är jag fel ute igen?

Du kanske menar att man ska vara försiktig när man börjar ge proteinkoncentrat.
Det finns många olika sorters proteiner alla med olika aminosyrasammansättning. Så det är inte helt säkert att den får tillräckligt med lysin bara för att den får i sig tillräcklig mängd proteiner. Jag hade följt HHs råd.

Gissar att din häst är en åring av ardenner el Shire. Den behöver då ca 45 gram lysin per dag. 1 kg korn har ca 3-4 gram, 1 kg betfiber ca 5-6 gram, soja 23 gram per kg i snitt. Sen beror det på vad du har för grovfoder. Timotejbaserad vall har mest lysin, ca 4,5-5 % av råproteinvärdet.

PS jag har större respekt för 1,5 kg korn än för 1 kg soja. Med det menar jag inte att du ska undvika korn men jag skulle låta invänjningen av kornet ta längst tid. Om man ger soja i kg mängder bör man dela upp det på 3 mål.
HH

Senast ändrad av en moderator:

oj, okej... ska kolla det där med lysinet lite närmare.. ardenner är han förresten.

ja jag funderar på att minska på takten med kornet och behålla takten på betforen nu..ska jag vänta med att lägga på sojan tills jag är "färdig" med kornet och betforen, eller ska jag smyga in den redan nu lite "matskedsvis"?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 904
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt