Vänja hund till hästarn

Y

ylv4

Hur vänjer man en stadshund att vara med/runt hästar?

Hunden är en mkt pigg och livlig mellanpudel som gärna hoppar runt, ägaren vill kunna släppa honom lös här på landet, men hon är rädd att han springer in till hästarna i hagen.

Hur göra? :crazy::bump:

Sv: Vänja hund till hästarn

Du kanske kan prova att ha hunden i ett långt koppel/longerlina/spårlina/flexikoppel oxh se hur hunden reagerar när den ser hästarna? Vad gör den när hästarna springer i hagen? vad gör den om en häst kommer mot den? osv.

//Diana

:P den är väldigt nyfiken på hästarna, och har en gång sprungit in till dom och då gick det inge bra. :/
Han flängde runt efter en höna och märkte inte att mitt ungsto kom springades bakom och ville "leka".
Hunden fick en spark i ryggen men han klarade sig.
Men det otroliga är att han inte har nån alls respekt nu heller, iallafalll om han blivit sparkad :/

Det bästa borde bara vara att lära honom att inte springa in i hagen, att det är ett förbjudet område.

Men ioförsig vill hon vänja han nära hästar med. För där hon promonerar är också en ridväg.

:bump:

Om den "hoppar runt" och inte lyder utan själv springer in i hagen så skulle jag aldrig ha den lös förrens man har bättre lydnad på den.

Både för hästarna och hunden skull, tänk om den ränner in i en hage, vänder för att springa mot matte och får sig en omgång av el-tråden, då har hundägaren problem.
Eller att den stressar hästarna, då har hästägaren problem.

Tycker att jobba den i långlina var ett bra tips.

Jag tog över min nuvarande hund som 4åring,hon hade inget begrepp vad gäller hästar,eltråd mm..
Så i början hade jag henne kopplad,men en dag var hon lös och lekte med en annan hund,och kom då åt eltråden i en tom hage..
Sen dess går hon inte i närheten av hagar..och är även lugn om det är hästar i stallet,i boxar eller uppbundna,hon går inte i närheten!

När vi har vant hundarna vid hästarna så har dom fått vara lösa, dom vänjer sig ganska snabbt och lär dig att veta vad som är lämpligt och vad som inte är det. Tillexempel;

För nått år sedan så var vi på ridbanan och red 3 stycken hästar tillsammans, en av de andra tjejerna som var med hade med sig sin hund och hunden sprang och bet hästen i benen, hon fick sig en spark över ryggen och sedan dess så vet hon vad man får och vad man inte får göra ;)

Kanske inte det ultimata sättet men hunden bad om det och det var väll inte direkt någon karatekick hon fick och som tur var det sommar och hästarna hade inga brodd så ingen fara skedd, bara en mild varning.

Om den "hoppar runt" och inte lyder utan själv springer in i hagen så skulle jag aldrig ha den lös förrens man har bättre lydnad på den.

Håller med. En hund som man inte har en bra grundlydnad på (läs: befäst inkallning) har man inte lös över huvud taget, och i synnerhet inte bland hästar.

När vi har vant hundarna vid hästarna så har dom fått vara lösa, dom vänjer sig ganska snabbt och lär dig att veta vad som är lämpligt och vad som inte är det. Tillexempel;

För nått år sedan så var vi på ridbanan och red 3 stycken hästar tillsammans, en av de andra tjejerna som var med hade med sig sin hund och hunden sprang och bet hästen i benen, hon fick sig en spark över ryggen och sedan dess så vet hon vad man får och vad man inte får göra ;)

Kanske inte det ultimata sättet men hunden bad om det och det var väll inte direkt någon karatekick hon fick och som tur var det sommar och hästarna hade inga brodd så ingen fara skedd, bara en mild varning.

Jo det är ju en enkel och effektiv metod.

Synd bara att det lätt slutar med att hunden bara får EN chans. Behövs inte mer än en välriktad spark i huvudet eller över ryggen så är det finito med den hunden. Broddar eller ej spelar liksom ingen roll. Det är därför man aldrig låter en sådan situation uppstå över huvud taget!

Jäkla dumheter ni höll på med rent ut sagt. Hoppas att NI -och inte bara hunden- har lärt er en läxa vad gäller att ha hundar lösa bland hästar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka