Vänja bebis vid barnvagn

hvala

Trådstartare
Vår lilla tjej, H, är en månad gammal nu. Av diverse olika anledningar har vi inte kommit ut så mycket med barnvagnen, kanske fem gånger totalt. När vi har varit ute har H inte varit särskilt nöjd, det har varit mycket gråt och hon somnar sällan. Därför har jag henne hellre i bärsjal. I bärsjalen somnar hon ofta inom ett par minuter.

Jag skulle vilja kunna ha H i vagnen utan att hon gråter så mycket. Finns det något hopp? Kan vi få henne att vänja sig? Vi bor i lägenhetshus utan hiss och har därför begränsade möjligheter att ta in vagnen inomhus. Vi har mjuklift till vagnen, som vi också använt som resesäng när vi varit iväg. Då har hon sovit gott.

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av att vänja dom vid vagn. Gillar dom inte vagnen så gillar dom den helt enkelt inte.

Men det brukar bli bättre när dom kan sitta upp. Då brukar vagnen i alla fall fungera lite bättre.

Äldsta dottern avskydde vagn. Redan på bb började det, där andra rullade runt sina färskingar i plastbaljan man får låna, och vår bara skrek. Så fortsatte det, hon hade en kort period vid 1,5 års ålder då hon kunde tänka sig att åka vagn, ibland (en viss vagn dessutom, är uppenbarligen skillnad på dom inte bara för egen del och hon var kräsen). Men i övrigt bar jag.

Lillasyster verkar vara som "alla andra" och går att lägga ifrån sig både här och där, vagnen ska premiäras imorgon, och jag har redan lagt ner sjalen i väskan, utifall att.

Jag håller tummarna för att du har bättre lycka än mig, men jag minns de gånger jag fick för mig att det skulle funka, man gick en promenad och efter halva vägen tokskrek ungen så hon kräktes av det, och man insåg att bärredskapen var kvar hemma...

@Emor, H brukar gå att lägga ner och hon trivdes bra i baljan på BB. Hon gråter en del i vagnen men hon blir inte hysterisk. Hon kan också ligga tyst, vaken, eller sova en stund. Jag upplever att hon tycker vagnen är lite tråkig, och speciellt om vagnen står still eller om underlaget är för slätt. Samma sak med att åka bil för övrigt - helnöjd om bilen åker men inte alls glad om bilen står stilla en stund.

@Tora, jag hoppas verkligen du har fel. Jag vill kunna ha H i vagnen så att vi kan åka kollektivtrafik och komma ut och umgås med folk. Att ha en enmånaders i sjal i t-banan känns inte okej. Jag ska fortsätta kämpa med vagnpromenaderna och se om det blir bättre.

@Emor Ha ha ha! Känner igen det där med plastbaljan. Nr 1 och nr 4 var exakt likadana.

Nr 1 fungerade också bara i sjal. Men så fort han kunde gå så ville han bara gå. Han gick långa promenader med hundarna tillsammans med mig vid ett års ålder :)

Min lilla dotter hatade också vagnen så länge hon hade liggdelen, sedan med sittdelen har det gått bättre, även om hon ändå inte är någon vagnälskare. Det gick dock med lite träning att få henne att somna i vagnen och sova där en stund när hon var i den åldern så man kunde ta en promenad eller åka med kollektivtrafiken. Då gjorde jag så att jag först tog på henne overallen lite halvt, sedan ammade henne tills hon var JÄTTEMÄTT och typ halvt i mjölkkoma. Sedan försiktigt lägga ner henne i vagnen och gunga gunga gunga vagnen. Vagnen fick inte stanna vad som än hände, så man fick ta på skor och jacka samt låsa dörren samtidigt som man gungade vagnen exakt likadant hela tiden. Sedan var det bara att gå och inte stanna, även om man mötte en bekant och ville prata en stund:p Hade alltid med bärsele för att kunna varva ner när damen vaknade och inte behagade att ligga i vagnen mer :) men förstår verkligen att man vill kunna använda vagnen åtminstone ibland, känns inte så lockande att ha bebisen i bärsele när det är halt ute eller när man ska åka med kollektivtrafik t.ex.

Min dotter vägrade också vagn och gallskrek när hon låg i den hur vi än försökte.

Babyskyddet gillade hon och det fungerade bättre att använda det i ett babyskyddschassi (brio primo +brio sing) än "vanlig" vagn. De blir ju att halvsitta mer än i vagnen.

Har du någon i närheten som har primo + sing.du kan låna och prova?
Eller kanske annan tillverkare med samma lösning.

Min äldsta hade att åka vagn de första 3-4 månaderna, sen vände det helt plötsligt och det enda sättet att få henne att somna var att lägga henne i vagnen... ;)
Men ligga helt på rygg gillade hon aldrig utan började trivas när hon fick komma upp lite med huvudet. Med det i bakhuvudet när tvåan kom så hade vi enbart sittdelen och så en mjuk "korg" i istället och han trivdes från början. Det underlättade även när vi var ute på längre utflykter, då gick stora en stund och lillebror låg i vagnen, när stora tröttnade på att gå så satte jag lillebror i sjalen och storan i vagnen.

Vad har du i vagnen? Kan du prova göra det lite trängre så att hon nätt och jämt får plats?

Annars tycker jag att sjal är galet bra, även på t-banan. Där ligger hon ju jätteskyddat och gott.

Vill hon inte vara i vagnen och föredrar sjalen så ha henne i sjalen. Kanske behöver hon närhet och trygghet just nu? Det kan ändras eller inte.

Det går dessutom utmärkt att åka kollektivt med bärsjal. I de flesta fall är det mycket smidigare än att konka med sig en vagn.

Tack för alla svar! Anledningen till att jag inte vill ha henne i sjal när jag åker kollektivtrafik är för hon är bättre skyddad i vagnen, både från stötar och från virus/bakterier. Men om vi låter bli att åka i rusningstid är riskerna mindre antar jag. Sen blir det väldigt varmt med sjal också. Både jag och H är blöta av svett efter en promenad.

Min dotter vägrade också vagn och gallskrek när hon låg i den hur vi än försökte.

Babyskyddet gillade hon och det fungerade bättre att använda det i ett babyskyddschassi (brio primo +brio sing) än "vanlig" vagn. De blir ju att halvsitta mer än i vagnen.

Har du någon i närheten som har primo + sing.du kan låna och prova?
Eller kanske annan tillverkare med samma lösning.
Så gör jag med min lilla nu. Vagn fungerar inte alls. Men babyskyddet fungerar nästan bra. Dessutom kan man gunga dom till sömn. Fast det känns som om armarna skall ramla av efter två min.

Nu var vi "tyvärr" snåla och köpte ett billigare babyskydd än de som passade till vår barnvagn. Vi sparade 2000 kr på det, trots att det babyskydd vi köpte inte alls var något budgetalternativ.

Nu var vi "tyvärr" snåla och köpte ett billigare babyskydd än de som passade till vår barnvagn. Vi sparade 2000 kr på det, trots att det babyskydd vi köpte inte alls var något budgetalternativ.

Lägg en annons där du söker babyskydd som passar till din vagn men där tidsgränsen för bilåkning gått ut. Alltså enbart att användas som vagninsats. Skänkes eller billigt.

Jag hade lätt skänkt iväg mitt gamla babyskydd istället för att slänga det om bästföre gått ut om någon ville ha det till vagnen.

Så gör jag med min lilla nu. Vagn fungerar inte alls. Men babyskyddet fungerar nästan bra. Dessutom kan man gunga dom till sömn. Fast det känns som om armarna skall ramla av efter två min.

Gunga är bra!
Brukar sminka mig om tid finnes efter att bebis är inpaketerad i babyskyddet, då står jag och gungar bebis med foten samtidigt.

Min erfarenhet är att det brukar vända när barnet kan sitta upp i vagnen. Iaf bli bättre.

Jag har haft två som ogillat vagn som små och en som tyckt att det varit ok. Jag har dock i de flesta fall föredragit sjal/bärsele, min trea fick faktiskt inte ens prova vagn innan hon var sju-åtta månader (då fungerade det att sova där, men inte att vara vaken) Nu är hon 13 månader och sover dagligen lunch i vagnen utan problem, men tycker inte det är superlajbans att vara vaken och bara "åka vagn", även om det går, men selen fungerar fortfarande bättre.

Jag tycker att det är både mysigare och mer praktiskt med bärsjal än en vagn, och tycker att bebisen är fint skyddad där. På vilket sätt skulle den vara mer skyddad i vagnen från virus/bakterier menar du? Jag tänker tvärtom!

Liknande trådar

Gravid - 1år Man ska vara så lycklig när man fått barn. Jag fixar inte det. Funderade på att skriva anonymt men orkar inte. Sebastian har skrikit...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 803
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar