VALVAKAN 2014

Fast med facit i hand så verkar det där allt annat än stämma.
Det torde varit samma resonemang efter förra valresultatet och se så många av dem som nu gick till SD, så det där är nog bara en politisk och medial förvrängning av ett valresultat, jag menar när kristdemokraterna för 20 år sedan låg på -gissar- kanske 6 % inte kablades det ut att 94 % ogillade deras politik.

Sköts inte detta på ett snyggt sätt så kommer fler av de som du och andra menar "absolut inte vilja ha med SD att göra" gå dit nästa val.

Summa summarum, bara för att någon har röstat sosse i år betyder det inte per automatik att de inte vill ha med SD att göra- det visar ju moderaternas flyttning till SD med tydlighet. Att beror på hur Löven lyckas med integration, ekonomi, vård, omsorg och skola- svår uppgift för den mannen vore han smart så skulle han köpa in Anders Borg.

Fast SD är ett speciellt parti, i den meningen att det rör upp väldigt starka reaktioner hos väldigt många människor - gilla eller ogilla, de flesta har väldigt klart för sig var de står i frågan. Och som du kanske ser skrev jag inte att 87% inte vill ha med SD att göra, utan att en stor del av dessa 87% inte vill det. Att KD inte fått 94% av väljarnas röster är inte (nödvändigtvis) detsamma som att 94% av väljarna, eller ens i närheten av 94%, aktivt avskyr KD. Men med SD ser det annorlunda ut.

Och för övrigt har jag väldigt svårt att se att någon tänker hävda att tex KD och V måste samarbeta nu, de har ju minsann båda fått mandat och allt annat än att de kommer överens är odemokratiskt... WTF ärligt talat?

Gäller det i skolans värd också ditt tankesätt?
Att vissa elever som andra inte vill samarbeta med ska vara helt utanför?

Jag har haft ett sådant barn och runtomkring sådana vuxna och då såklart andra sådana barn som anser att det är helt fritt att vända ryggen till det barn som inte är tillräckligt rolig, inne, kvick, vacker, smart eller har rätt intressen eller då kanske som här...rätt åsikter.

Väldigt många år som var väldigt jobbiga med ett rejält vingklippt barn som resultat- tack skolan som inte fungerar- därför har jag väldigt svårt för att det nu är så många som vill och tänker behandlasverigedemokraterna på - faktiskt- samma sätt.

Vilken oerhört märklig parallell. Politiska partier är inte barn. Riksdagen är inte grundskolan.

Gäller det i skolans värd också ditt tankesätt?
Att vissa elever som andra inte vill samarbeta med ska vara helt utanför?

Jag har haft ett sådant barn och runtomkring sådana vuxna och då såklart andra sådana barn som anser att det är helt fritt att vända ryggen till det barn som inte är tillräckligt rolig, inne, kvick, vacker, smart eller har rätt intressen eller då kanske som här...rätt åsikter.

Väldigt många år som var väldigt jobbiga med ett rejält vingklippt barn som resultat- tack skolan som inte fungerar- därför har jag väldigt svårt för att det nu är så många som vill och tänker behandlasverigedemokraterna på - faktiskt- samma sätt.

Fast nä. Ett parti är bara inte ett mobbat barn. Det är verkligen inte det. Absolut inte.

Hemskt tråkigt att ditt barn råkat så illa ut, och jag förstår att sådant sätter sina spår. Men nej, det är helt enkelt inte en fungerande jämförelse.

Skillnaden är att alla de andra parierna gått till val på att inte samarbeta med SD, därför så har 87% av väljarna valt att SD skall ha noll och inget inflytande över politiken! Går inte alls att jämföra med t.ex. KD där alla som röstat på något av Allianspartierna är fullt medvetna om att även KD kommer att inkluderas i regeringen.

Att rösta på ett parti som tagit ställning emot SD är att aktivt rösta för att SD skall uteslutas från politiken. Vilket 87% av väljarna har gjort.

Varför? Tja, därför att detta land har demokratin inskriven i grundlagen och är ett parti demokratiskt valt så är ju detta en icke-fråga, bara att samarbeta eftersom det är en demokrati hur jobbigt det än är. Allt annat är smygdiktatur.

Inte ens med ditt knäppa tankesätt vore det rimligt att S samarbetade med SD, då SD bara har 13%. S och SD får inte ens majoritet ihop. När man läser dina inlägg låter det som du tror SD har fått 40% (minst). Kom ihåg att 87% inte har röstat på SD. Näe med ditt tankesätt vore det det ju faktiskt rimligare att S och M samarbetade, de två största partierna som även får majoritet ihop. Allt annat vore ju smygdiktatur, eller hur?

partierna är fria att samarbeta, eller vägra samarbeta, med de övriga
partier de väljer.

På vilket vis skulle dom
tjäna på att inte samarbeta
med SD? Jag tror tvärtom
att partierna måste samarbeta till en viss del
med SD, annars är risken
stor till nästa val att fler
väljare från de andra
partierna går över till SD.
Att helt ignorera dom är ingen fördel!

På vilket vis skulle dom
med SD? Jag tror tvärtom
med SD, annars är risken
väljare från de andra

Jag tycker att det är en extremt stor skillnad på att ignorera dem och att samarbeta med dem. Jag tycker att de övriga partierna ska fortsätta vägra samarbete men däremot ta diskussionen med dem utan att göra det med SD:s retorik.

Varför? Tja, därför att detta land har demokratin inskriven i grundlagen och är ett parti demokratiskt valt så är ju detta en icke-fråga, bara att samarbeta eftersom det är en demokrati hur jobbigt det än är. Allt annat är smygdiktatur.

ehh va? på samma sätt som M aldrig samarbetar med V eftersom de inte har några värdegrunder gemensamma kommer inget parti samarbeta med SD.

SD har självklart sin rösträtt och får lägga fram motioner men att tro att nån tänker skicka barn till krig för att få igenom en ny tunnelbanelinje är patetiskt.

Varför ska de andra partierna samarbeta med Sd när SD inte är beredda att göra ett skit för att samarbeta tillbaka? Vi måste ingenting, 13% är ingen majoritet och då får man inte bestämma. Demokrati i sin tydligaste form, majoriteten bestämmer.

Jag undrar vart Sd ska få fram 48 riksdagsmän ifrån? Faran för demokratin är alla tomma platser som kommer skapas ute i landet. Hur ska en kommun kunna skötas när 30% av ledamöterna inte pallar att jobba?

På vilket vis skulle dom
med SD? Jag tror tvärtom
med SD, annars är risken
väljare från de andra

Jag tror på ett fullt uteslutande på alla plan av SD från att få inflytande. Men inte att ignorera varför de röstades fram, gör man är vi illa på det.

På vilket vis skulle dom
med SD? Jag tror tvärtom
med SD, annars är risken
väljare från de andra

En majoritet av deras väljare vill inte ha ett samarbete med SD. De övriga partierna skulle därmed förlora katastrofalt i förtroende bland sina egna väljare om de inledde ett sådant samarbete. Det skulle vara politiskt självmord.

Det är, som redan påpekats, stor skillnad mellan att inte samarbeta och att ignorera. Jag är övertygad om att de övriga partierna är öppna för diskussioner. Problemet med att föra en diskussion med SD är att de vill göra det på en basis av lögner och förenklingar, vilket gör det omöjligt för de övriga partierna, som förhåller sig till den mer komplicerade verkligheten, att föra en vettig diskussion med dem.

En majoritet av deras väljare vill inte ha ett samarbete med SD. De övriga partierna skulle därmed förlora katastrofalt i förtroende bland sina egna väljare om de inledde ett sådant samarbete. Det skulle vara politiskt självmord.

Det är, som redan påpekats, stor skillnad mellan att inte samarbeta och att ignorera. Jag är övertygad om att de övriga partierna är öppna för diskussioner. Problemet med att föra en diskussion med SD är att de vill göra det på en basis av lögner och förenklingar, vilket gör det omöjligt för de övriga partierna, som förhåller sig till den mer komplicerade verkligheten, att föra en vettig diskussion med dem.

Men väntar vi tills 2018 utan att ta nått som helst samarbete är ju risken att SD ökar ytterligare. Vill vi det? Sen förstår jag att det är svårt att svälja stoltheten och rädslan över att förlora väljare, men nånting bör ju göras.

Visst kan man ha synpunkter på Sverigedemokraternas värdegrund men deras flyktingpolitik är överlägsen ur ett humanitärt perspektiv. Om vi får ner antalet asylsökande med 90% så kommer vi fortfarande hantera ett högre asyltryck än genomsnittet för övriga OECD-länder. Med ett minskat asyltryck hade även antalet utvisningsärenden minskat drastiskt. Dessutom skulle det ökade stödet till UNHCR innebära att vi hjälper ungefär 300,000 fler flyktingar per år än vad vi gör idag. En uppenbar effektivisering.

• Gilla
Reactions: No1
Men väntar vi tills 2018 utan att ta nått som helst samarbete är ju risken att SD ökar ytterligare. Vill vi det? Sen förstår jag att det är svårt att svälja stoltheten och rädslan över att förlora väljare, men nånting bör ju göras.
Det är nu försent att göra nått. SD har nu rotat sig i Sveriges kommuner. Där finns nu potentialen, tillväxten och viljan att ta över i nästa val 2018. Om SD skulle dubbla igen till nästa val så blir dom störrsta parti och Jimmie blir statsminister.

Nu har jag inte läst något alls i denna tråden tidigare, men HELVETE vad ARG jag ÄR! Hur tänker folk när de röstar?!!??!?! Och hur tänker partimedlemmar på valvakorna när de skanderar ut diverse opassande verser och river bilder på andra partiledare?! Jag är SÅ ARG. Visst fasen borde man kunna uppföra sig som vuxet folk på en valvaka och respektera samtliga inblandade i en demokratisk valrörelse? Jag skäms!

Visst kan man ha synpunkter på Sverigedemokraternas värdegrund men deras flyktingpolitik är överlägsen ur ett humanitärt perspektiv. Om vi får ner antalet asylsökande med 90% så kommer vi fortfarande hantera ett högre asyltryck än genomsnittet för övriga OECD-länder. Med ett minskat asyltryck hade även antalet utvisningsärenden minskat drastiskt. Dessutom skulle det ökade stödet till UNHCR innebära att vi hjälper ungefär 300,000 fler flyktingar per år än vad vi gör idag. En uppenbar effektivisering.

Det är rent jävla BS. hur jävla svårt är det att fatta att lite ris till nån i ett land där bomber faller inte är humant, effektivt eller bra på nåt som helst sett?

Jag hoppas verkligen de andra partierna tar SD:s väljare på allvar och börjar ta tag i invandrarpolitiken! Gör de inte det så lär SD öka till nästa val...

Kan verkligen de andra partierna vägra att samarbeta med SD? Det är ju ändå 13% av svenska folket som har röstat på dom...tror som sagt att det är till SD:s fördel om inget görs!

:bow:

Min förhoppning är att M ska ta sig i kragen och fixa till deras haltande invandringspolitik. Om de ser till att ta fram en genomtänkt, välplanerad, genomförbar och hållbar invandrarpolitik som fortfarande är human (ex öppna gränserna totalt är inte hållbart, stänga dem är ohumant) så kan de förhoppningsvis ta tillbaka de röster som nu hamnade på SD = M ökar, SD minskar (i den bästa av världar).

Det är nu försent att göra nått. SD har nu rotat sig i Sveriges kommuner. Där finns nu potentialen, tillväxten och viljan att ta över i nästa val 2018. Om SD skulle dubbla igen till nästa val så blir dom störrsta parti och Jimmie blir statsminister.

eh nej? de skulle få 26% och fortfarande vara mindre än S och alliansen.

Sen tror jag det inte kommer hända. I valet 2010 sa de att de skulle få 20% igår. that didnt happen. Det finns bara en viss mängd idioter i Sverige.

@linoda Hur menar du egentligen? att vi ska göra exakt de vill för att hindra de från att få inflytande?

87% vill inte ha deras inflytande eller politik. Det är fortfarande en kraftig majoritet och den ska få styra. Precis så som en demokrati funkar.

:bow:

Min förhoppning är att M ska ta sig i kragen och fixa till deras haltande invandringspolitik. Om de ser till att ta fram en genomtänkt, välplanerad, genomförbar och hållbar invandrarpolitik som fortfarande är human (ex öppna gränserna totalt är inte hållbart, stänga dem är ohumant) så kan de förhoppningsvis ta tillbaka de röster som nu hamnade på SD = M ökar, SD minskar (i den bästa av världar).

Inhumant är ordet.

Alliansen ska göra sig av med oket Björklund och hans havererade skolpolitik. S kommer återinföra bidrag och då kommer SDs väljare känna att "nåja det är inte så tokigt nu ändå, pengarna kommer" och då kommer SD minska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka