Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ett orealistiskt exempel. Det är normal det största partiet eller det största paritet i en koalition som tar/får statsministerposten. Det kommer liksom inte att ske.

Det avgörande är hur många mandat man lyckas samla kring ett samarbete. Om Lövin-ledning kan accepteras av ett större antal mandat än Löfven så är det inget konstigt.

Orealistiskt? Jag tror vi ska vara ödmjuka efter detta val eftersom det parlamentariska läget verkar bli svårare än någonsin.
 
Det avgörande är hur många mandat man lyckas samla kring ett samarbete. Om Lövin-ledning kan accepteras av ett större antal mandat än Löfven så är det inget konstigt.

Orealistiskt? Jag tror vi ska vara ödmjuka efter detta val eftersom det parlamentariska läget verkar bli svårare än någonsin.
Kan du ge exempel på några svenska regeringsbildningar där statsministern varit från det mindre partiet i regeringskoalitionen/samlingsregeringen?

Ja du får gärna tro ett av småpartierna kommer att kunna bilda regering tillsammans med större partier och få statsministerposten. Jag är själv övertygad om att den posten går till ett av de större partierna
 
Fakta kring förslaget här, om du scrollar ner: https://www.socialdemokraterna.se/a...ckas-ledighet-for-foraldrar--en-familjevecka/

Får man en vecka per barn?
  • Nej, det här förslaget innebär en vecka extra ledighet för varje förälder som har barn mellan 4 och 16 år.
Kan man ta ut ledigheten samtidigt?
  • Ja.
Stjärnfamiljer då?
  • Tanken är att det är fem dagar per vårdnadshavare som gäller.

Vad gäller LSS så ska lagen skärpas och de resurser som krävs tillsättas. Det finns ingen motsättning; det finns utrymme för båda.

Nej; en vecka per år per förälder, med barn från 4-16 år. En mammavecka och en pappavecka.

https://www.socialdemokraterna.se/a...ckas-ledighet-for-foraldrar--en-familjevecka/

Jag ser fortfarande ingenstans att det är 1/vecka per förälder och ÅR. Så min fråga kvarstår. Är det en vecka totalt under hela åerioden 4-16 år eller är det en vecka/år.
 
Jag förstår vad du menar men på vissa jobb går det inte att gå tidigare för att hämta på dagis, vara seg pga vakna nätter eller liknande :) Det känns därför som en lite väl svepande beskrivning av föräldrar.

(Och jag personligen har på drygt sju år som förälder fem VAB-dagar och noll sjukdagar :p Inte är jag trött heller :rofl: )
På riktigt? På 3 barn på 7 år har jag säkert 100 vab-dagar, och då tar pappan hälften....jag är borta en dag per vecka, minst. Helt ot, men jag blev lite knäckt där.
 
Jag ser fortfarande ingenstans att det är 1/vecka per förälder och ÅR. Så min fråga kvarstår. Är det en vecka totalt under hela åerioden 4-16 år eller är det en vecka/år.
Som jag fattade det är det per år och barn. Jag tycker förslaget var ett skamlöst och desperat röstfiskeri men gillar förslaget ändå.
 
På riktigt? På 3 barn på 7 år har jag säkert 100 vab-dagar, och då tar pappan hälften....jag är borta en dag per vecka, minst. Helt ot, men jag blev lite knäckt där.
Jag har inte heller vabbat någonsin. Mina ungar blev aldrig sjuka. Ibland ordnade vi så att de fick en ledig dag ändå, som paus.

Två, nu vuxna barn.
 
Jag ser fortfarande ingenstans att det är 1/vecka per förälder och ÅR. Så min fråga kvarstår. Är det en vecka totalt under hela åerioden 4-16 år eller är det en vecka/år.
En vecka per år, per förälder:

"EN EXTRA VECKAS LEDIGHET PER ÅR FÖR FÖRÄLDRAR "

https://www.facebook.com/magdalenae...3512318424647/402108503651630/?type=2&theater


"Till saken hör att förslaget inte är nytt. Förslag om extra lediga dagar för barnfamiljer fanns med i den utredning av föräldraförsäkringen som presenterades för snart ett år sen. Men när den utredningen blev nyheter i medierna fanns knappt något intresse alls för att diskutera något annat än den rubrikvänliga extra ”pappamånaden”. Förslaget är alltså alls inte plockat ur luften, eller från en spinndoktors analys av väljaroptimering, utan rejält analyserat. "

https://www.etc.se/opinion/antligen-kom-ett-riktigt-socialdemokratiskt-forslag
 
Men @Sleepy , jag frågar igen: tycker du alltså att det här är ett bra förslag? På riktigt?
 
Men @Sleepy , jag frågar igen: tycker du alltså att det här är ett bra förslag? På riktigt?
Är det något fel på att tycka det är bra?

Jag kan se poängen då föräldrar är de som har det stressigaste vardagslivet med att få ihop vardagen. Kanske det till och med är bra samhällsekonomiskt. En del föräldrar har problem att ordna tillsyn vid skollov och studiedagar, förslaget kommer onekligen att hjälpa många föräldrar så ur deras synvinkel är det bra och kanske även för barnen.

Barn vinner på det med lite extra närvarande föräldrar

Arbetsgivare ser det mest som en nackdel.

Övriga på arbetsmarknaden får troligen mest nackdelar då de ofta står lägre i hackordningen när det gäller att få önskad semester än vad barnföräldrarna gör.

Jag själv har ingen som helst nytta av det så för mig personligen är det bara kasst.
 
Är det något fel på att tycka det är bra?

Jag kan se poängen då föräldrar är de som har det stressigaste vardagslivet med att få ihop vardagen. Kanske det till och med är bra samhällsekonomiskt. En del föräldrar har problem att ordna tillsyn vid skollov och studiedagar, förslaget kommer onekligen att hjälpa många föräldrar så ur deras synvinkel är det bra och kanske även för barnen.

Barn vinner på det med lite extra närvarande föräldrar

Arbetsgivare ser det mest som en nackdel.

Övriga på arbetsmarknaden får troligen mest nackdelar då de ofta står lägre i hackordningen när det gäller att få önskad semester än vad barnföräldrarna gör.

Jag själv har ingen som helst nytta av det så för mig personligen är det bara kasst.

Sverige har världens bästa föräldraförsäkring som det är. Vi har generösa semestrar, såna här lediga dagar kan lösas med semester - inte så svårt eller så löser man det som det redan är med befintlig barnomsorg och att de får gå på annan avdelning/förskola/fritids den dagen. Jag kan verkligen inte se att detta är gynnsamt för Sverige, för enskilda barnfamiljer ja, särskilt de med många barn - 4 ungar = 4 veckor extra ledigt, med 6 veckors semester är det plötsligt 10 veckor ledigt om året. I 12 år. Bara en sån sak som att det ska gälla tills barnen är 16 är helt horribelt i sig. Vilken normal 16 åring behöver detta?

Jag tycker det är hel fel sak att lägga statens finanser på faktiskt. Det är mycket viktigare med en LSS som fungerar till exempel. Bygga barnhem får dom sjuka och institutionalisera dem, men de friska 16 åringarna ska ha förälder hemma.

Som arbetsgivare (om jag nu räknas dit) så tycker jag såklart det är värdelöst. Och som kollega tycker jag det är värdelöst.
 
Sverige har världens bästa föräldraförsäkring som det är. Vi har generösa semestrar, såna här lediga dagar kan lösas med semester - inte så svårt eller så löser man det som det redan är med befintlig barnomsorg och att de får gå på annan avdelning/förskola/fritids den dagen. Jag kan verkligen inte se att detta är gynnsamt för Sverige, för enskilda barnfamiljer ja, särskilt de med många barn - 4 ungar = 4 veckor extra ledigt, med 6 veckors semester är det plötsligt 10 veckor ledigt om året. I 12 år. Bara en sån sak som att det ska gälla tills barnen är 16 är helt horribelt i sig. Vilken normal 16 åring behöver detta?

Jag tycker det är hel fel sak att lägga statens finanser på faktiskt. Det är mycket viktigare med en LSS som fungerar till exempel. Bygga barnhem får dom sjuka och institutionalisera dem, men de friska 16 åringarna ska ha förälder hemma.

Som arbetsgivare (om jag nu räknas dit) så tycker jag såklart det är värdelöst. Och som kollega tycker jag det är värdelöst.
Du har ett fel här, det är inte en vecka per barn utan en vecka per förälder och år om de har barn under 16 oavsett antal barn så det blir inga 10 veckor utifrån detta förslag.

Jag ogillar när du sätter LSS mot den här extra veckan, det är inte så att sossarna planerar att ta pengar från LSS för att ge till föräldrar. I och för sig måste man väga kostnader mot varandra men att inte införa den här veckan kanske innebär, en extra slant på något helt annat som du också ogillar.

Jag ser som sagt både fördelar och nackdelar med förslaget, det är inget som jag skulle prioritera och för mig ger det absolut ingenting. Jag unnar dock barn lite mer tid med sina föräldrar, men det är ingen garanti att det används för det. Det kanske blir en extra vecka med TV-sporten istället.
 
Du har ett fel här, det är inte en vecka per barn utan en vecka per förälder och år om de har barn under 16 oavsett antal barn så det blir inga 10 veckor utifrån detta förslag.

Jag ogillar när du sätter LSS mot den här extra veckan, det är inte så att sossarna planerar att ta pengar från LSS för att ge till föräldrar. I och för sig måste man väga kostnader mot varandra men att inte införa den här veckan kanske innebär, en extra slant på något helt annat som du också ogillar.

Jag ser som sagt både fördelar och nackdelar med förslaget, det är inget som jag skulle prioritera och för mig ger det absolut ingenting. Jag unnar dock barn lite mer tid med sina föräldrar, men det är ingen garanti att det används för det. Det kanske blir en extra vecka med TV-sporten istället.

Det var ju för väl att det inte är en extra vecka per barn och år.

LSS är ju redan urvattnat att det inte går att ta mer pengar därifrån tycker jag. Men LSS ska ju skärpas står det i länken som Sleepy länkade till - jag tycker det låter som att det ska bli ännu strängare. För mig blir det som att sätta sjuka barn mot friska barn. Jag ogillar det skarpt, jag tycker vi ska hjälpa de som är svagast allra mest.

Det finns mycket att lägga pengar på, men en extra ledig vecka om året för alla föräldrar tycker jag inte är en reform som behövs, föräldraförsäkringen är världsklass redan
 
Sverige har världens bästa föräldraförsäkring som det är. Vi har generösa semestrar, såna här lediga dagar kan lösas med semester - inte så svårt eller så löser man det som det redan är med befintlig barnomsorg och att de får gå på annan avdelning/förskola/fritids den dagen. Jag kan verkligen inte se att detta är gynnsamt för Sverige, för enskilda barnfamiljer ja, särskilt de med många barn - 4 ungar = 4 veckor extra ledigt, med 6 veckors semester är det plötsligt 10 veckor ledigt om året. I 12 år. Bara en sån sak som att det ska gälla tills barnen är 16 är helt horribelt i sig. Vilken normal 16 åring behöver detta?

Jag tycker det är hel fel sak att lägga statens finanser på faktiskt. Det är mycket viktigare med en LSS som fungerar till exempel. Bygga barnhem får dom sjuka och institutionalisera dem, men de friska 16 åringarna ska ha förälder hemma.

Som arbetsgivare (om jag nu räknas dit) så tycker jag såklart det är värdelöst. Och som kollega tycker jag det är värdelöst.

I min kommun har fritids stängt på helger och röda dagar. De har i övrigt stängt för planeringsdagar 2-3 dagar per år. De dagarna erbjuds plats på annat fritids i kommunen.
Jag gissar att de flesta kommuner har liknande bestämmelser.

För mig personligen vore det bättre om det kom ett beslut om att det krävs öppna fritids även på helgerna :D (Som jag nu löser med hjälp av komp eller semester på jobbhelgerna. Hittills har det alltid löst sig, utan några extradagar.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden
  • Hovbensfraktur

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp