Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med! Ska föräldrar kunna stanna hemma med sina barn mer så bör det täckas av föräldraförsäkringen, inte av semesterveckor.

Ja och en paketlösning är ju det enda rimliga. Varför i hela friden dela upp det på föräldraförsäkring och extra semesterveckor? Det ska då klubbas igenom i riksdag som två olika saker och sedan administreras var och en för sig. Tycker vi behöver mindre byråkrati, inte mer.
 
Om ni läst mer än rubrikerna hade ni vetat att det inte handlar om semester utan att det ingår i dagar man får VAB för.

Kan helt enkelt vara så att jag läst fler artiklar än du har.

Antar att det är ersättningen du syftar på. Ersättningen vid VAB kallas tillfällig föräldrapenning. Vad jag läst skulle ersättningen för dessa ”semesterveckor” antagligen vara densamma som för föräldrapenningen, men såklart inget hugget i sten då det är ett förslag. Kanske du tänker på att det inte är semester betald av arbetsgivaren. Det har du ju rätt i. Men vad i förslaget blir bättre av att staten betalar?

VAB är ju först och främst behovsstyrt och ingen kvot, så vad VAB-dagar har med saken att göra är helt obegripligt. Tror du missförstått något.

Om man kallar det semster, ledighet, rekreation eller något annat är ju sak samma (om det nu är ordvalet du reagerar på). Det är innebörden av förslaget som är intressant.

Vet inte vad du vill ha sagt, men mer påläst än någon annan här är du knappast.
 
Senast ändrad:
Låt säga att Miljöpartiet kan samla en majoritetsregering som sluter upp kring Isabella Lövin som statsminister. Då är det det som gäller och det är ointressant att det finns tre andra partier som har dubbelt så många röster som enskilt parti betraktat.
Det är ett orealistiskt exempel. Det är normal det största partiet eller det största paritet i en koalition som tar/får statsministerposten. Det kommer liksom inte att ske.

Kan du ge exempel på några svenska regeringsbildningar där statsministern varit från det mindre partiet i regeringskoalitionen/samlingsregeringen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Ullsten

Ett folkparti med 11% av rösterna regerade med stöd av s (43%) och c (25%) (som avstod att rösta nej).

Så en minoritetsregering med ett parti är ditt exempel på en koalitions/samlingsregering där statsministern är det minsta/mindre partiet? Så vitt jag vet var folkpartiet (nuvarande liberalerna) ensamma i regeringen och självklart kommer statsministern från det enda regeringsbildande partiet och inget annat.

En upplysning, det var varken det vi diskuterade eller det jag frågade efter.
 
Så en minoritetsregering med ett parti är ditt exempel på en koalitions/samlingsregering där statsministern är det minsta/mindre partiet? Så vitt jag vet var folkpartiet (nuvarande liberalerna) ensamma i regeringen och självklart kommer statsministern från det enda regeringsbildande partiet och inget annat.

En upplysning, det var varken det vi diskuterade eller det jag frågade efter.

Fast det var exakt vad jag menade med mitt exempel också. Så det var visst vad vi diskuterade, det fanns ingen begränsning till koalitionsregering i mitt exempel.
 
Om alla föräldrar ska vara lediga på loven - vilka ska då jobba? Och om en arbetsgivare står mellan att anställa en 30-årig kvinna och en 45-årig man som är likvärdiga i kompetens, varför skulle arbetsgivaren anställa den som troligtvis kommer ta ledigt 16 veckor mer än den andra?
Hur tänker du? Hur skulle en extra veckas semester räcka till att ha ledigt hela loven? Och du både män och kvinnor får veckan. Du kanske skulle jämföra mellan en 45-åring och en 30-åring då just detta förslag slår lika på båda könen.
 
Fast det var exakt vad jag menade med mitt exempel också. Så det var visst vad vi diskuterade, det fanns ingen begränsning till koalitionsregering i mitt exempel.
Varför skrev du inte det då? Jag är inte någon tankeläsare. Du skrev exemplet

"Låt säga att Miljöpartiet kan samla en majoritetsregering som sluter upp kring Isabella Lövin som statsminister. Då är det det som gäller och det är ointressant att det finns tre andra partier som har dubbelt så många röster som enskilt parti betraktat. "

Och det var det jag ansåg var osannolikt, att det mindre partiet i en samlings/koalitionsregering innehar regeringsposten. Jag har inte kommenterat att ett mindre parti kan regera med stöd av andra utanför regeringen.
 
Om alla föräldrar ska vara lediga på loven - vilka ska då jobba? Och om en arbetsgivare står mellan att anställa en 30-årig kvinna och en 45-årig man som är likvärdiga i kompetens, varför skulle arbetsgivaren anställa den som troligtvis kommer ta ledigt 16 veckor mer än den andra?
16 veckor? O_o
Och det är ju 5 dagar per år som föräldrar kan sprida på lov, studiedagar osv. Jag ser inte risken.
@MiniLi Jag måste vara dum men jag fattar inte varför man å ena sidan vill strama åt föräldraförsäkringen och inte låta folk spara dagar och sen samtidigt ge en extra veckas semester för att föräldrar ska vara hemma med sina barn mer :confused:.
Man stramar ju inte åt föräldraförsäkringen, man gör ju bara om den lite eftersom den inte används som tilltänkt idag. Jag tycker inte alls det låter konstigt att göra båda, men det går ju att tänka annorlunda.
Håller med! Ska föräldrar kunna stanna hemma med sina barn mer så bör det täckas av föräldraförsäkringen, inte av semesterveckor.
Jag har uppfattat att det här kommer ingå i föräldraförsäkringen på ngt sätt? Eller har jag missuppfattat?
 
Vad hände egentligen med det där förslaget om ändrad föräldraförsäkring? Ska det genomföras? Är det en done deal eller ska det röstas om det i riksdagen?
 
Kan du beskriva vad som hänt i skolan på lokalplan, för mig som inte vet hur det är i Landskrona?

Fokus på kunskapsuppdraget i både förskola och skola. Innan sysslade man med en massa annat och tappade bort vad det faktiska uppdraget är - att förmedla kunskap. Lärare serverade frukost och höll på med en massa som föräldrar är ansvariga för. Tydligheten i att lärarna ska få syssla med att lära ut är det som haft störst effekt.

Stora satsningar på kunskapsuppdraget även i förskolan syns nu i resultaten från de nationella proven i åk 3.

Sedan har man varit noga med att ge rektorerna mandat att leda sina skolor istället för att politiker ska besluta om sådant de inte bör lägga sig i.

Man har även satsat fullt ut på förstelärare vilket ger duktiga pedagoger en möjlighet att göra karriär. På riksdagsnivå fick man bara igenom typ steg ett viket såklart inte ledde till den reform som alla steg skulle lett till och som man kan se i Landskrona.

Kunskapsfokus summerar i ett ord vad som gjort att eleverna idag lyckas bättre i skolan.

Betygssystemet har förändras så man kan inte rakt av jämföra mened innan liberalerna "tog makten" i Landskrona men innan sommaren i år hade stadens åk 9 elever i kommunala skolor som varit i landet längre än 4 år ett snitt 233,4. 2006/2007 låg snittet för de kommunala skolorna på 189,6 sopp det är en markant ökning.
 
Den här extra veckan för föräldrar.. Vad är det ni ser så extremt dåligt i den?
Jag förstår inte riktigt.

Jag tror att det är ett steg iom att man vill förändra föräldraförsäkringen. Det kommer ju bli svårare att spara dagar och det var ärligt talat ett jäkla liv om detta på barnforumet här. Då var det just loven som togs upp, att det blir så synd om barnen när föräldrarna inte kan vara lediga på loven. Då är det väl jättebra att man tillsätter dagar så att vi både kan få en föräldraförsäkring som på sikt tas ut jämställt och under barnets första år OCH ger föräldrar möjlighet att vara hemma lite mer med barnen på loven.

Eller?

Jämförelsen med LSS känns tokig. Vi vet väl alla att budgetar inte brukar vara sammankopplade på det sättet..

Jag tycker det finns betydligt bättre saker att lägga de pengarna på helt enkelt och dipp är jag en av dem som hade fått föräldrsveckan under lång tid framöver.
 
Jag gjorde för några veckor sedan en valkompass där man matchades ihop med de politiker som man hade mest gemensamma svar med. Jag tror man fick upp personer inom alla tre valen. Är det någon som vet vad det var för någon kompass? Jag hittar den inte längre, jag har gjort flera stycken men får bara fram partisvar.
 
Jag gjorde för några veckor sedan en valkompass där man matchades ihop med de politiker som man hade mest gemensamma svar med. Jag tror man fick upp personer inom alla tre valen. Är det någon som vet vad det var för någon kompass? Jag hittar den inte längre, jag har gjort flera stycken men får bara fram partisvar.
Tror det kan vara svt.
Den gav mig i övrigt svar som jag tyckte stämde bättre än en annan jag provade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Mål o Planer 2024
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp