Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde för några veckor sedan en valkompass där man matchades ihop med de politiker som man hade mest gemensamma svar med. Jag tror man fick upp personer inom alla tre valen. Är det någon som vet vad det var för någon kompass? Jag hittar den inte längre, jag har gjort flera stycken men får bara fram partisvar.
Tror det är SvT:s
 
Ja jag förstod att du anser det. Jag ser det inte så.
Fast nä, oavsett om man är för eller emot förslaget så är det givetvis en åtstramning när föräldrar inte kan nyttja dagarna lika fritt längre. Det behöver ju inte ens diskuteras.
 
Fast nä, oavsett om man är för eller emot förslaget så är det givetvis en åtstramning när föräldrar inte kan nyttja dagarna lika fritt längre. Det behöver ju inte ens diskuteras.

Givetvis. Det är ju även 30 färre dagar i förlaget jämfört med hur det är nu. Om man minskar antalet dagar och tvingar föräldrarna att ta ut dem under kortare tid är det ju bara löjligt att prata om annat än en åtstramning.
 
"Men inför våra ögon, i värsta fall förblindade ögon, håller SD med pedantisk målmedvetenhet på att bygga en fascistisk ideologi, omdöpt till ”nationalistisk konservatism”, fast anpassad till vår tid."
"Rashatet blir allt tydligare, även om man bytt ut ordet ras mot ”nedärvd essens”. Bara under de senaste veckorna har SD:arna lanserat idén om kriminalitet som beroende just på ”nedärvd essens” och absolut inte socioekonomiska orsaker. På samma sätt som nazismen motiverade sin antisemitism."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...oln-hopar-sig-maste-alla-demokrater-ga-samman
 
Tror det kan vara svt.
Den gav mig i övrigt svar som jag tyckte stämde bättre än en annan jag provade.

Det var nog SVTs. Den gav mig bra matchningar på kandidater ur "rätt" partier- men dålig match när det gällde val av partier (som jag nämnt i en tidigare tråd).
 
"Opinionsmätningarna spretar ovanligt mycket inför valet men trenden är ganska tydlig. SD ser ut att göra ett rekordval och de rödgröna har goda chanser att bli större än Alliansen.
– I den här mätningen så är Alliansen mindre än de rödgröna och det kommer ju att innebära att Ulf Kristersson ändå vill bli statsminister säger han och då måste han ha stöd av oss och då kommer vi så klart att kräva ett inflytande som står i proportion till vårt valresultat, sa Jimmie Åkesson nyligen.

Det är ett besked som i praktiken skingrar den rökridå som de borgerliga partierna omsorgsfullt byggt upp kring regeringsfrågan. Makten har ett pris. Om Ulf Kristersson vill bli statsminister får han snällt gå till Åkesson med mössan i hand."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0Eyjko/nagot-haller-pa-att-ga-sonder-i-hogern
 
"Opinionsmätningarna spretar ovanligt mycket inför valet men trenden är ganska tydlig. SD ser ut att göra ett rekordval och de rödgröna har goda chanser att bli större än Alliansen.
– I den här mätningen så är Alliansen mindre än de rödgröna och det kommer ju att innebära att Ulf Kristersson ändå vill bli statsminister säger han och då måste han ha stöd av oss och då kommer vi så klart att kräva ett inflytande som står i proportion till vårt valresultat, sa Jimmie Åkesson nyligen.

Det är ett besked som i praktiken skingrar den rökridå som de borgerliga partierna omsorgsfullt byggt upp kring regeringsfrågan. Makten har ett pris. Om Ulf Kristersson vill bli statsminister får han snällt gå till Åkesson med mössan i hand."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0Eyjko/nagot-haller-pa-att-ga-sonder-i-hogern

Finns ingen rökridå som gäller C och L. Det finns en otydlig sådan när det gäller KD och M. S verkar också skicka ut rökridåer om att vissa förhandlingsresultat är otänkbara, trots att de önskar uppbrutna block.

Vill man inte ha SD med inflytande gäller att rösta V, MP, C eller L i detta val.
 
Finns ingen rökridå som gäller C och L. Det finns en otydlig sådan när det gäller KD och M. S verkar också skicka ut rökridåer om att vissa förhandlingsresultat är otänkbara, trots att de önskar uppbrutna block.

Vill man inte ha SD med inflytande gäller att rösta V, MP, C eller L i detta val.
Din tolkning att S skulle tänka sig att samarbeta med SD bygger vad jag förstår på att de nekar att stödja en alliansregering om de är största parti (eller om det var de rödgröna som hade det), det har klart och tydligt nekat till någon som helst form av samarbete med SD.

Det går säkerligen att hitta liknade villkor om man tar sig liknade friheter som du i tolkningen med alla partier. Räcker det inte med att blåneka i alla sammanhang när det gäller samarbete med SD man får heller inte i någon debatt uttala något som kan tolkas som tolkas som man inte vill ingå in en viss typ av samarbete med andra blocket. Gör man det så vill man tydligen automatiskt samarbeta med SD.

Med det resonemanget kan man nog bara rösta på FI och Vänstern. De lär ha svårt att hitta något att samarbeta med SD om.
 
Din tolkning att S skulle tänka sig att samarbeta med SD bygger vad jag förstår på att de nekar att stödja en alliansregering om de är största parti (eller om det var de rödgröna som hade det), det har klart och tydligt nekat till någon som helst form av samarbete med SD.

Det går säkerligen att hitta liknade villkor om man tar sig liknade friheter som du i tolkningen med alla partier. Räcker det inte med att blåneka i alla sammanhang när det gäller samarbete med SD man får heller inte i någon debatt uttala något som kan tolkas som tolkas som man inte vill ingå in en viss typ av samarbete med andra blocket. Gör man det så vill man tydligen automatiskt samarbeta med SD.

Med det resonemanget kan man nog bara rösta på FI och Vänstern. De lär ha svårt att hitta något att samarbeta med SD om.
@sjoberga har snöat in på "Glöm det" som var Löwens svar till Lööv den situationen du beskrev ovan, han är närmast fanatisk motståndare till S o gör allt för att smutskasta dem, plötsligt inser han att V faktiskt är ett alternativ.
 
Jag gjorde den nyss. Först fick jag svar angående parti. Och om man kollade längre ner på samma sida fanns det utifrån personer.

Det var märkligt, jag hittar ingenting hur mycket jag än scrollar och klickar på rubriker. Det enda jag hittar är att man kan söka på kandidater som ställer upp i riksdagsvalet.
 
"Opinionsmätningarna spretar ovanligt mycket inför valet men trenden är ganska tydlig. SD ser ut att göra ett rekordval och de rödgröna har goda chanser att bli större än Alliansen.
– I den här mätningen så är Alliansen mindre än de rödgröna och det kommer ju att innebära att Ulf Kristersson ändå vill bli statsminister säger han och då måste han ha stöd av oss och då kommer vi så klart att kräva ett inflytande som står i proportion till vårt valresultat, sa Jimmie Åkesson nyligen.

Det är ett besked som i praktiken skingrar den rökridå som de borgerliga partierna omsorgsfullt byggt upp kring regeringsfrågan. Makten har ett pris. Om Ulf Kristersson vill bli statsminister får han snällt gå till Åkesson med mössan i hand."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0Eyjko/nagot-haller-pa-att-ga-sonder-i-hogern
:wtf::wtf::wtf:
Herregud ... makt till varje pris va? Vad i helvete hände med att ta förluster som de är (höll på att skriva ta det som en man, men ta det som en kvinna passar mycket bättre) och försöka få sina viktigaste förslag igenom för sina väljares skull. Detta blir ju inte för väljarnas skull (jag slår vad om att det finns massor med m-röstare som faktiskt inte gillar SD), utan bara makt till varje pris.
När har det någonsin i historien slutat bra med att låta extremister smyga med in i makten 🙄
 
:wtf::wtf::wtf:
Herregud ... makt till varje pris va? Vad i helvete hände med att ta förluster som de är (höll på att skriva ta det som en man, men ta det som en kvinna passar mycket bättre) och försöka få sina viktigaste förslag igenom för sina väljares skull. Detta blir ju inte för väljarnas skull (jag slår vad om att det finns massor med m-röstare som faktiskt inte gillar SD), utan bara makt till varje pris.
När har det någonsin i historien slutat bra med att låta extremister smyga med in i makten 🙄
Men det är ju en ledare, dvs åsiktsartikel, som citeras. Den säger inget om vad M faktiskt vill, utan vad ledarskribenten (S) TROR att M vill.
 
Finns ingen rökridå som gäller C och L. Det finns en otydlig sådan när det gäller KD och M. S verkar också skicka ut rökridåer om att vissa förhandlingsresultat är otänkbara, trots att de önskar uppbrutna block.

Vill man inte ha SD med inflytande gäller att rösta V, MP, C eller L i detta val.
Jag är tyvärr tveksam till att en röst på C eller L skulle hjälpa, de är mindre partier i en allians där den största gruppen tydligen vacklar i frågan om ett samarbete med SD. Jag vet inte riktigt hur villiga de är till att bryta sig ur alliansen om det dras till sin spets men jag skulle inte satsa mycket pengar på det. Det blir knappast en sån där tydligt svart och vit regeringsfråga utan en där SD får vara med på ett hörn bakom scenen så att säga, där L och C kan med "gott samvete" hålla sig kvar i alliansen medan de låtsas vara blinda till att SD faktiskt finns med genom att SD inte får någon officiell ministerpost eller liknande.
 
@sjoberga har snöat in på "Glöm det" som var Löwens svar till Lööv den situationen du beskrev ovan, han är närmast fanatisk motståndare till S o gör allt för att smutskasta dem, plötsligt inser han att V faktiskt är ett alternativ.
Jo jag inser det och vill inte låta teorin gå oemotsagt. Det finns mycket att kritisera S för men att framställa det som att S kan tänka sig att ha SD som stödparti i större utsträckning än C, L, V eller Mp är inte korrekt. Det är lika smart som om någon får frågan gillar du äpple eller bananer och om man då svarar ingetdera drar slutsatsen att denne gillar apelsiner.
 
Fast du kan inte dra några slutsatser alls om hur M ställer sig utifrån en ledare i en sossetidning.
Jag utgår inte helt från den utan rent allmänt, ämnet har ju varit uppe på tapeten förut. Men om det skulle visa sig att jag har fel så skulle jag bli glad över det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Min arga lilla hund.
  • Färg

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp