Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sverige har världens bästa föräldraförsäkring som det är. Vi har generösa semestrar, såna här lediga dagar kan lösas med semester - inte så svårt eller så löser man det som det redan är med befintlig barnomsorg och att de får gå på annan avdelning/förskola/fritids den dagen. Jag kan verkligen inte se att detta är gynnsamt för Sverige, för enskilda barnfamiljer ja, särskilt de med många barn - 4 ungar = 4 veckor extra ledigt, med 6 veckors semester är det plötsligt 10 veckor ledigt om året. I 12 år. Bara en sån sak som att det ska gälla tills barnen är 16 är helt horribelt i sig. Vilken normal 16 åring behöver detta?

Jag tycker det är hel fel sak att lägga statens finanser på faktiskt. Det är mycket viktigare med en LSS som fungerar till exempel. Bygga barnhem får dom sjuka och institutionalisera dem, men de friska 16 åringarna ska ha förälder hemma.

Som arbetsgivare (om jag nu räknas dit) så tycker jag såklart det är värdelöst. Och som kollega tycker jag det är värdelöst.
En vecka per förälder; inte per barn. Och LSS-lagen ska ändras så att den fungerar; så att de som behöver får hjälp. Resurser till det finns också.

Det byggs inga barnboenden:

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/kommunerna-svarar-vi-bygger-inga-barnboenden/
 
Ojdå! Jag tänker att han just på det området är direkt samhällsfarlig. Men det behöver vi inte diskutera, så sett. Tack för att du svarade, jag har verkligen undrat.

Jag kommer inte debattera ämnet i sig men i Landskrona där liberalerna fått driva sin skolpolitik fullt ut, vilket man inte fick i regeringen, talar resultaten sitt tydliga språk. Tyvärr så har de kompromisser man fått göra när man satt i regeringen ställt till det vad det gäller skolpolitik i övrigt.
 
Det var någon som reflekterade över valaffischer och jag har också gjort en reflektion kring dessa. I min kommun går det väldigt bra. Betygen går upp, arbetslösheten minskar, socialbidragsberoendet minskar, fler företag flyttar hit, tryggheten ökar och staden rustas upp osv :up: ett arbete som pågått så länge nuvarande partier haft makten och det syns på valaffischerna. Ledande parti har enbart kommunala valaffischer, de två "stödpartierna" har lite blandat medan de i opposition enbart har valaffischer på riksdagsnivå. Extra tydligt blir det på de platser där alla partier har valaffischer. Det måste vara svårt för ett parti i opposition att marknadsföra sin politik i en kommun som så tydligt är på frammarsch.

Har inte sett någon affisch från F! vare sig i min boendekommun eller kommunen där jag jobbar. Har man skrotat affischering i partiet? Tänker att i min jobbkommun borde de nog ha synts annars. O_o
 
Jag kommer inte debattera ämnet i sig men i Landskrona där liberalerna fått driva sin skolpolitik fullt ut, vilket man inte fick i regeringen, talar resultaten sitt tydliga språk. Tyvärr så har de kompromisser man fått göra när man satt i regeringen ställt till det vad det gäller skolpolitik i övrigt.

Kan du beskriva vad som hänt i skolan på lokalplan, för mig som inte vet hur det är i Landskrona?
 
Apropå lokala valaffischer. Jag var i Sjöbotrakten nyss, mitt på vischan bland de många småorterna och byarna, och där tyckte jag att sd:s valaffischer var väldigt aggressiva, liksom. Värre än jag kan minnas att jag sett annars - och så att jag funderade på om de kanske var på gränsen till hets mot folkgrupp juridiskt sett.

Övriga partiers lokala affischer handlade snarare om lokala saker som någon viss skola, någon väg, att utveckla någon vårdcentral och annat harmlöst.
 
Det är märkligt hur vanligtvis sansade människor helt saknar förmåga till källkritik när det kommer till LSS o den extra veckan för föräldrar, verkar som de flesta bara läst rubrikerna i kvällspressen.
 
Den här extra veckan för föräldrar.. Vad är det ni ser så extremt dåligt i den?
Jag förstår inte riktigt.

Jag tror att det är ett steg iom att man vill förändra föräldraförsäkringen. Det kommer ju bli svårare att spara dagar och det var ärligt talat ett jäkla liv om detta på barnforumet här. Då var det just loven som togs upp, att det blir så synd om barnen när föräldrarna inte kan vara lediga på loven. Då är det väl jättebra att man tillsätter dagar så att vi både kan få en föräldraförsäkring som på sikt tas ut jämställt och under barnets första år OCH ger föräldrar möjlighet att vara hemma lite mer med barnen på loven.

Eller?

Jämförelsen med LSS känns tokig. Vi vet väl alla att budgetar inte brukar vara sammankopplade på det sättet..
 
"– Om det kostar 700 miljoner, 750 eller om det kostar en miljard – utgångspunkten är att vi ska ha en lagstiftning som fungerar där människors rättighet är det som är det styrande. För oss är det inte en fråga om styrande, för oss är det inte en fråga om kostnader, utan om barn har behov av stöd så måste resurserna också finnas – det är en viktig del av välfärden, säger hon.

Lena Hallengren säger att Socialdemokraterna utesluter inte samtal om ett större statligt ansvar med övriga partier. Dagens besked innebär att Socialdemokraterna lovar att det inte ska vara kostnaderna som ska avgöra om LSS ska ge barn hjälp med andning och sondmatning."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7032418
 
"Paniklösningen: Carl Bildt
En annan paniklösning i valspurten stavas – Carl Bildt.

På söndag debatterar den förra utrikesministern mot Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i SVT:s Agenda. På frågan varför han tar den debatten blir svaret:

– Därför att de frågade mig – och därför att de står för det enstaka farligaste förslaget för Sveriges framtid i denna valrörelse."
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ms-paniklosning-i-krisen-carl-bildt-moter-akesson/
 
Kan du ge exempel på några svenska regeringsbildningar där statsministern varit från det mindre partiet i regeringskoalitionen/samlingsregeringen?

Ja du får gärna tro ett av småpartierna kommer att kunna bilda regering tillsammans med större partier och få statsministerposten. Jag är själv övertygad om att den posten går till ett av de större partierna

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Ullsten

Ett folkparti med 11% av rösterna regerade med stöd av s (43%) och c (25%) (som avstod att rösta nej).
 
Den här extra veckan för föräldrar.. Vad är det ni ser så extremt dåligt i den?
Jag förstår inte riktigt.

Jag tror att det är ett steg iom att man vill förändra föräldraförsäkringen. Det kommer ju bli svårare att spara dagar och det var ärligt talat ett jäkla liv om detta på barnforumet här. Då var det just loven som togs upp, att det blir så synd om barnen när föräldrarna inte kan vara lediga på loven. Då är det väl jättebra att man tillsätter dagar så att vi både kan få en föräldraförsäkring som på sikt tas ut jämställt och under barnets första år OCH ger föräldrar möjlighet att vara hemma lite mer med barnen på loven.

Eller?

Jämförelsen med LSS känns tokig. Vi vet väl alla att budgetar inte brukar vara sammankopplade på det sättet..
Om alla föräldrar ska vara lediga på loven - vilka ska då jobba? Och om en arbetsgivare står mellan att anställa en 30-årig kvinna och en 45-årig man som är likvärdiga i kompetens, varför skulle arbetsgivaren anställa den som troligtvis kommer ta ledigt 16 veckor mer än den andra?
 
Jag läser också ikapp, någon kanske redan har svarat. Men jo, det finns privat hemtjänst och det finns privat drivna (säbo)äldreboenden. Dock ställs det krav på kompetens (medicinsk - måste vara kommun & landstingsadministrerad) och företags och anbudstekniska krav och bistånden beslutas fortfarande via kommunerna.
Som är kooperativ alltså?
Krav ställs ju på skolorna också så det är inget underligt :)
 
Det finns många positiva förändringar med fler lärare , högre löner, karriärvägar, valfrihet .

Sämre reformer är ökandet av administration för lärare, betygshets i lägre åldrar och tjatandet om pedagogik a la katedermässande.

Egentligen allt som har med pedagogik och verksamheters detaljerade utformning har både Björklund o andra politiker trampat snett.
Jag håller med (av de sämre reformerna, de positiva du nämner vet jag inte riktigt om jag håller med om). Därför gillar jag inte L som parti, för att ha så mycket fokus på skolpolitik så trampar de verkligen snett som du säger.
 
"Paniklösningen: Carl Bildt
En annan paniklösning i valspurten stavas – Carl Bildt.

På söndag debatterar den förra utrikesministern mot Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i SVT:s Agenda. På frågan varför han tar den debatten blir svaret:

– Därför att de frågade mig – och därför att de står för det enstaka farligaste förslaget för Sveriges framtid i denna valrörelse."
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ms-paniklosning-i-krisen-carl-bildt-moter-akesson/
Åh, det måste jag kolla på. Bildt brukar ju vara bra (även om jag inte håller med honomn) så han borde ju kunna sätta dit Åkesson lite.
 
Den här extra veckan för föräldrar.. Vad är det ni ser så extremt dåligt i den?
Jag förstår inte riktigt.

Jag tror att det är ett steg iom att man vill förändra föräldraförsäkringen. Det kommer ju bli svårare att spara dagar och det var ärligt talat ett jäkla liv om detta på barnforumet här. Då var det just loven som togs upp, att det blir så synd om barnen när föräldrarna inte kan vara lediga på loven. Då är det väl jättebra att man tillsätter dagar så att vi både kan få en föräldraförsäkring som på sikt tas ut jämställt och under barnets första år OCH ger föräldrar möjlighet att vara hemma lite mer med barnen på loven.

Eller?

Jämförelsen med LSS känns tokig. Vi vet väl alla att budgetar inte brukar vara sammankopplade på det sättet..

Ser man förslaget i ljuset av en ny föräldraförsäkring så kan det ha sin poäng. Problemet är ju att vi inte har någon ny föräldraförsäkring. Det skulle bli en stor grupp av föräldrar med barn i åldern 4-16 år som kan kombinera ihop den gamla föräldraförsäkringen med den utökade ledigheten. Det kommer liksom i fel ordning kan jag tycka, med andra ord blir det valfläsk.
 
@MiniLi Jag måste vara dum men jag fattar inte varför man å ena sidan vill strama åt föräldraförsäkringen och inte låta folk spara dagar och sen samtidigt ge en extra veckas semester för att föräldrar ska vara hemma med sina barn mer :confused:.
 
Den här extra veckan för föräldrar.. Vad är det ni ser så extremt dåligt i den?
Jag förstår inte riktigt.

Jag tror att det är ett steg iom att man vill förändra föräldraförsäkringen. Det kommer ju bli svårare att spara dagar och det var ärligt talat ett jäkla liv om detta på barnforumet här. Då var det just loven som togs upp, att det blir så synd om barnen när föräldrarna inte kan vara lediga på loven. Då är det väl jättebra att man tillsätter dagar så att vi både kan få en föräldraförsäkring som på sikt tas ut jämställt och under barnets första år OCH ger föräldrar möjlighet att vara hemma lite mer med barnen på loven.

Eller?

Jämförelsen med LSS känns tokig. Vi vet väl alla att budgetar inte brukar vara sammankopplade på det sättet..
Jag tänker nog mest att föräldraförsäkringen behöver ändras mer rejält, så att den bidrar till jämställdhet och inte det motsatta som nu är fallet. Då blir smågrejer som dwt här i bästa fall ointressanta.

Sen tänker jag att vi redan har en extremt generös föräldraförsäkring, och om det verkligen finns behov av fler strödagar borde det kunna lösas den vägen, istälet. Med fler kontaktdagar tex.

Mer SEMESTER för att man har barn, tycker jag dessutom helt enkelt är lite för orättvist mot de som inte har barn.
 
Nu har jag ingen koll på åtstramningarna i föräldraförsäkringen, pga har vuxna barn, men jag skulle av jämstäldhetsskäl GÄRNA se att möjligheten att vara ledig med barnen jättelänge och bara ta ut föräldraesättning tex ett par dagar i veckan sågs över.
 
Mer SEMESTER för att man har barn, tycker jag dessutom helt enkelt är lite för orättvist mot de som inte har barn.
Håller med! Ska föräldrar kunna stanna hemma med sina barn mer så bör det täckas av föräldraförsäkringen, inte av semesterveckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden
  • Hovbensfraktur

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp