Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, om blocket rödgrönt hade flest antal röster. Det är ju inte särdeles intressant om man sedan behöver bryta upp blocken. Då är det partiernas röstetal och möjlighet att hitta samarbeten som är intressant.

Jag tycker du har en alltför förenklad bild av enheten parti. För mig är det antalet mandat man kan samla för ett visst alternativ som spelar roll, oberoende av enstaka partiers. Det spelar liksom ingen roll om L och C var samma parti eller olika parti, i ett samarbete där båda vill delta, räknas alla deras mandat ihop.

Låt säga att Miljöpartiet kan samla en majoritetsregering som sluter upp kring Isabella Lövin som statsminister. Då är det det som gäller och det är ointressant att det finns tre andra partier som har dubbelt så många röster som enskilt parti betraktat.
Fast även om man bryter upp blocken i det fallet om rödgröna har flest röster så är det fortfarande (troligen) S som har flest röster?

Låt oss vara överens om att inte vara överens. I ditt exempel om MP så håller jag helt enkelt inte med. Kanske förenklat eller väldigt svart och vitt, men jag gillar det inte.
 
Inläggen ang Björklund och skolan påminde mig om en fundering. L har ju liksom själv utnämnt sig till det parti som värnar mest om skolan, och tenderar att få utrymme i just dessa frågor.
Jag tycker personligen att de har drivit en helt galen linje för skolan, med noll förankring i kunskapsläget. Det blir ju ett tydligtvexempel på hur konstigt det kan bli. ”Rösta på L om du bryr dig om skolan” kan man ju läsa ibland, och jag känner alltid jättestarkt tvärtom. Rösta för tusan INTE på L om du bryr dig om skolan..

Visst är det svårt. Men det liknar ju migrationen. Jag tycker migrationsfrågan är jätteviktig men röstar ändå inte på det parti som sätter den som nummer 1, 2, 3 och 4 på sin agenda, eftersom de har helt fel politik.

Jag håller för övrigt med er om att Björklund inte driver "rätt" frågor inom skolan, däremot tycker jag det är rätt att sätta upp skolan som viktig fråga och satsa resurser på den. Jag tycker också det är ganska barockt att som @Görel ovan skylla skolans funktion och status i nationen på en enskild partiledares tillkortakommanden, som under kort tid haft visst inflytande över den.

Det är verkligen att förenkla problematiken i populistisk mening.
 
Fast även om man bryter upp blocken i det fallet om rödgröna har flest röster så är det fortfarande (troligen) S som har flest röster?

Låt oss vara överens om att inte vara överens. I ditt exempel om MP så håller jag helt enkelt inte med. Kanske förenklat eller väldigt svart och vitt, men jag gillar det inte.

Förtydligande av mitt exempel. Såklart kommer inte Miljöpartiet få frågan först. Det kommer långt ned på möjlighetslistan. Men om inget annat lyckats, och Miljöpartiet lyckas samla tillräckligt stöd - så är det klart att det ska få bli så.
 
Visst är det svårt. Men det liknar ju migrationen. Jag tycker migrationsfrågan är jätteviktig men röstar ändå inte på det parti som sätter den som nummer 1, 2, 3 och 4 på sin agenda, eftersom de har helt fel politik.

Jag håller för övrigt med er om att Björklund inte driver "rätt" frågor inom skolan, däremot tycker jag det är rätt att sätta upp skolan som viktig fråga och satsa resurser på den. Jag tycker också det är ganska barockt att som @Görel ovan skylla skolans funktion och status i nationen på en enskild partiledares tillkortakommanden, som under kort tid haft visst inflytande över den.

Det är verkligen att förenkla problematiken i populistisk mening.
Man kan ju dock inte säga ngt annat än att det hann hända bekymmersamma saker med skolan under de där åren..
 
Jag tror att du får ett sannare svar om du söker via google.
Men den del av Praktikertjänst som jag sett, handlar om en kedja med "vårdcentraler" där de som är anställda i vårdcentralen i fråga också är delägare (tror det handlar om aktier men är inte säker).
Tror att de i viss mån har rent anställd personal också, som inte är delägare.
För att starta en enhet, lånar man från huvudkoncernen (det är dyrt att starta en vårdcentral, handlar om lokaler och investeringar) och en del av omsättningen/vinsten går till att betala tillbaka till huvudkoncernen.
De har tydligen en del tandvårdsenheter också.
Jaha! Så vårdcentralerna heter Praktikertjänst? Jag tog det mera bokstavligen och blev därför lite förvirrad. Det låter som tex hur ICA kan fungera?
 
Om de flesta människor i Sverige gillat och litat på S, hade S haft egen majoritet.
De flesta = en majoritet (fler än hälften).
Du har rätt, jag uttryckte mig klumpigt och felaktigt.
Med det sagt så föredrar jag ändå de som får flest röster "vinner". Men det skulle jag säkert ångra om SD vann men de är ett undantag för mig.
 
Förtydligande av mitt exempel. Såklart kommer inte Miljöpartiet få frågan först. Det kommer långt ned på möjlighetslistan. Men om inget annat lyckats, och Miljöpartiet lyckas samla tillräckligt stöd - så är det klart att det ska få bli så.
Jag förstod att du menade så, jag skulle inte ha något emot MP (faktiskt så tänker jag rösta på dem i kommunvalet).
Men det är av min egen rättvisekänsla som gör att det känns fel - när ett parti har fått flest röster av folket så är det de som flest väljare vill ha i regeringen. Inte de som råkar få majoriteten genom allianser osv, det känns skumt och "bakom scenen". Att det isåfall kan bli problem med majoriteten då förstår jag, men om blockgränserna inte fanns och politikerna var villiga så skulle man ha mycket lättare för att samarbeta mellan olika partier och på så vis få majoriteten i olika frågor som olika politiker står bakom. Mera jobb blir det såklart men det skulle tjäna demokratin tror jag.
Gjorde jag mig kanske mera förstådd nu även om du inte håller med?

Tillägg: Att jag skulle få äta upp mina ord om SD skulle få de flesta rösterna är en annan sak :angel: De är ett undantag.
 
Man kan ju dock inte säga ngt annat än att det hann hända bekymmersamma saker med skolan under de där åren..
Och vilka var det som styrde innan och efter de åren? Känns som att det föll väldigt lagom i tiden som konsekvens efter ett maktskifte .. :angel::cautious:
 
Följer ni Expressens artiklar om fd nazister och vit makt människorna som nu kandiderar för SD? Intressant och skrämmande. Det är på kommun och landstingsnivå som man har mest inflytande över det dagliga livet. Jag börjar få ont i magen. Dessutom fattar jag inte varför de är så ryssvänliga? Det har alltid sagts, särskilt nu på sista tiden, att Ryssland utgör det största hotet mot Europa. Jag får inte ihop det. :idea:

Dessutom är ryssar slaver.

Jag har följt det via dagstidningarna andra än Expressen. Min reflektion är att det är helt förunderligt att så många profiler i detta parti har dessa kopplingar ständigt, samtidigt som merparten många ”mainstream” personer i samhället röstar för/stödjer SD idogt och högljutt vidhåller att nej -SD har icke sådana kopplingar /sådan politik alls/längre .
 
Jag läser ikapp och är på sidan åtta när jag kom tänka på något. Jag gillar kooperativ, tex skolor där föräldrarna är delägare. De är privat ägda men det känns att de vill se till att få det så bra som möjligt för deras barn.
Till min fråga - vet någon om det finns något liknande inom vården?
Jag tänker mig då som bara exempel äldreboende där anhöriga till de äldre är delägare. Kan ni komma på något kooperativ inom vården? Blev lite fundersam när jag kom tänka på det och undrade varför det inte finns isåfall, kanske det finns någon anledning som jag inte kommit på?
Jag läser också ikapp, någon kanske redan har svarat. Men jo, det finns privat hemtjänst och det finns privat drivna (säbo)äldreboenden. Dock ställs det krav på kompetens (medicinsk - måste vara kommun & landstingsadministrerad) och företags och anbudstekniska krav och bistånden beslutas fortfarande via kommunerna.
 
Vilket var min poäng? Eller pratar du om andra (positiva om det finns några) ändringar?

Det finns många positiva förändringar med fler lärare , högre löner, karriärvägar, valfrihet .

Sämre reformer är ökandet av administration för lärare, betygshets i lägre åldrar och tjatandet om pedagogik a la katedermässande.

Egentligen allt som har med pedagogik och verksamheters detaljerade utformning har både Björklund o andra politiker trampat snett.
 
Skulle tro det.

Finns här, under F som i Familjevecka:

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/
Nej; en vecka per år per förälder, med barn från 4-16 år. En mammavecka och en pappavecka.

https://www.socialdemokraterna.se/a...ckas-ledighet-for-foraldrar--en-familjevecka/

Jag kan inte nånstans se att det är en vecka per förälder och år - är det inte bara en vecka totalt för barn mellan 4 och 16?

Oavsett tycker jag att det är ett idiotförslag. Rent skamligt att vilja spara in på LSS som hjälper familjer med sjuka barn och istället låta föräldrar till friska 16-åringar (vilken 16-åring behöver ens en förälder hemma?) vara hemma.
 
Låt säga att Miljöpartiet kan samla en majoritetsregering som sluter upp kring Isabella Lövin som statsminister. Då är det det som gäller och det är ointressant att det finns tre andra partier som har dubbelt så många röster som enskilt parti betraktat.
Det är ett orealistiskt exempel. Det är normal det största partiet eller det största paritet i en koalition som tar/får statsministerposten. Det kommer liksom inte att ske.
 
Jag kan inte nånstans se att det är en vecka per förälder och år - är det inte bara en vecka totalt för barn mellan 4 och 16?
Fakta kring förslaget här, om du scrollar ner: https://www.socialdemokraterna.se/a...ckas-ledighet-for-foraldrar--en-familjevecka/

Får man en vecka per barn?
  • Nej, det här förslaget innebär en vecka extra ledighet för varje förälder som har barn mellan 4 och 16 år.
Kan man ta ut ledigheten samtidigt?
  • Ja.
Stjärnfamiljer då?
  • Tanken är att det är fem dagar per vårdnadshavare som gäller.

Vad gäller LSS så ska lagen skärpas och de resurser som krävs tillsättas. Det finns ingen motsättning; det finns utrymme för båda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp