Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Följer ni Expressens artiklar om fd nazister och vit makt människorna som nu kandiderar för SD? Intressant och skrämmande. Det är på kommun och landstingsnivå som man har mest inflytande över det dagliga livet. Jag börjar få ont i magen. Dessutom fattar jag inte varför de är så ryssvänliga? Det har alltid sagts, särskilt nu på sista tiden, att Ryssland utgör det största hotet mot Europa. Jag får inte ihop det. :idea:

Dessutom är ryssar slaver.
 
Jag tyckte jag beskrev dem i ganska hög detalj i förra inlägget.

Jag tror att anledningen till att du inte blir klok på dem är att du
(1) inte delar dem.
(2) inte tror att världen och människor fungerar på samma sätt som jag tror att det fungerar.

Ett exempel; du tror att ett förbud för vinster i välfärden skulle ge oss bättre välfärd. Jag är istället övertygad om att ett förbud för vinster i välfärden skulle ge oss en mycket dyrare välfärd, med lägre grad av valfrihet, sämre utveckling av löner och jämställdhet, med lägre tillgänglighet och långsammare och sämre utveckling av vårdmetoder. Det är ingen av oss som vill att välfärden ska bli SÄMRE för någon. Det är ingen av oss som vill att den ska kosta mer än vad som behövs. Ändå har vi olika åsikter om hur vi bästa ska göra i den frågan. Jag är beredd att slåss benhårt för att inte ta bort vinster i välfärden, eftersom jag är helt övertygad om att det ger en sämre välfärd för alla.

Jag tror överhuvudtaget ganska lite på att begränsa tankarna med förbud och anti-ideer och mer på att ta vara på engagemang och positiva krafter.
Om jag tolkar dig rätt är kostnaden för välfärden en viktig värdering för dig, att den inte ska öka utan helst minska eftersom det är vad du tar upp först. Sedan nämner du de vanliga argumenten om valfrihet och om löner speciellt för kvinnor. Du har alltså ganska kamerala (om det ens är ett ord?!) grundvärderingar som liberal om jag tolkar dig rätt. Det var intressant.
 
Om jag tolkar dig rätt är kostnaden för välfärden en viktig värdering för dig, att den inte ska öka utan helst minska eftersom det är vad du tar upp först. Sedan nämner du de vanliga argumenten om valfrihet och om löner speciellt för kvinnor. Du har alltså ganska kamerala (om det ens är ett ord?!) grundvärderingar som liberal om jag tolkar dig rätt. Det var intressant.

Nej, kostnaden för välfärden är inte en viktig värdering i den meningen eftersom kvaliteten och tillgängligheten för alla är extremt mycket viktigare.

Jag tror inte att det är ett dugg realistiskt att kostnaden för välfärden ska minska, utan den kommer att fortsatt öka ganska kraftigt ett antal tiotals år framåt. Därför är det viktigt att vi skapar en effektiv välfärd, också. Jag vill inte ha ett system där vi medvetet slösar bort medel i välfärden av ideologiska skäl - eftersom medel behövs för välfärden och även för andra utgiftsområden.
 
Följer ni Expressens artiklar om fd nazister och vit makt människorna som nu kandiderar för SD? Intressant och skrämmande. Det är på kommun och landstingsnivå som man har mest inflytande över det dagliga livet. Jag börjar få ont i magen. Dessutom fattar jag inte varför de är så ryssvänliga? Det har alltid sagts, särskilt nu på sista tiden, att Ryssland utgör det största hotet mot Europa. Jag får inte ihop det. :idea:

Dessutom är ryssar slaver.

Det som lockar är det nationalistiska och diktatoriska som eliten lyckats med i Ryssland, där fria medier och organisationer för lika rättigheter inte ens får existera.
 
Men ja till Kristersson för att undvika att SD får makten, om än extremt motvilligt och med krav på att vissa högerförslag aldrig ser dagens ljus? För problemet är att man inte kan säga nej till allt på förhand, om man vill påstå sig gå in med öppet sinne i en förhandling.
Andra har dock pekat ut att frågan var ju om de hade störst andel röster, man kan inte glömma bakgrunden till frågan.

Jag är den som håller med honom där, jag är väldigt emot blockpolitiken. Har man som parti störst antal röster så är man sas "vinnaren", punkt.
Och så får man samarbeta med de andra partierna i frågor som man håller med varandra om. Tex miljö med MP, eller landsbygd med C. Så att man kommer fram till den politik i alla frågor som är bäst anpassad och omtyckt av de flesta partierna i riksdagen, dvs de flesta människorna i landet. För jag tror att det är tydligt att de flesta människor i Sverige gillar och litar på S, att de ska kunna komma fram till den politik som de står för via samarbete.
Att två partier som kan vara överens med varandra i någon fråga inte blir det på grund av blockgränsen är bara så löjligt, då börjar man rösta emot bara för att och inte efter vad som är bäst för landet och partiets ideologi.
 
Andra har dock pekat ut att frågan var ju om de hade störst andel röster, man kan inte glömma bakgrunden till frågan.

Jag är den som håller med honom där, jag är väldigt emot blockpolitiken. Har man som parti störst antal röster så är man sas "vinnaren", punkt.
Och så får man samarbeta med de andra partierna i frågor som man håller med varandra om. Tex miljö med MP, eller landsbygd med C. Så att man kommer fram till den politik i alla frågor som är bäst anpassad och omtyckt av de flesta partierna i riksdagen, dvs de flesta människorna i landet. För jag tror att det är tydligt att de flesta människor i Sverige gillar och litar på S, att de ska kunna komma fram till den politik som de står för via samarbete.
Att två partier som kan vara överens med varandra i någon fråga inte blir det på grund av blockgränsen är bara så löjligt, då börjar man rösta emot bara för att och inte efter vad som är bäst för landet och partiets ideologi.

Ja, om blocket rödgrönt hade flest antal röster. Det är ju inte särdeles intressant om man sedan behöver bryta upp blocken. Då är det partiernas röstetal och möjlighet att hitta samarbeten som är intressant.

Jag tycker du har en alltför förenklad bild av enheten parti. För mig är det antalet mandat man kan samla för ett visst alternativ som spelar roll, oberoende av enstaka partiers. Det spelar liksom ingen roll om L och C var samma parti eller olika parti, i ett samarbete där båda vill delta, räknas alla deras mandat ihop.

Låt säga att Miljöpartiet kan samla en majoritetsregering som sluter upp kring Isabella Lövin som statsminister. Då är det det som gäller och det är ointressant att det finns tre andra partier som har dubbelt så många röster som enskilt parti betraktat.
 
Här i min lilla landsbyggd är det bara ett parti som satt upp valplakat (som tur är inte SD). Men oj vad påverkad man blir fast man inte tror det, av att bara se ett partis "reklam"! Jag kom på mig själv med att tänka att "ja men vi kanske tycker ganska lika ändå?" - men gick och läste på partiets hemsida och gjorde några valkompasser och insåg att näe, det gör vi inte alls.
Jag tycker att det var lite läskigt att se att jag var så "lättpåverkad" eller vad man ska säga..
 
Kan du förklara närmare?
Jag tror att du får ett sannare svar om du söker via google.
Men den del av Praktikertjänst som jag sett, handlar om en kedja med "vårdcentraler" där de som är anställda i vårdcentralen i fråga också är delägare (tror det handlar om aktier men är inte säker).
Tror att de i viss mån har rent anställd personal också, som inte är delägare.
För att starta en enhet, lånar man från huvudkoncernen (det är dyrt att starta en vårdcentral, handlar om lokaler och investeringar) och en del av omsättningen/vinsten går till att betala tillbaka till huvudkoncernen.
De har tydligen en del tandvårdsenheter också.
 
Här i min lilla landsbyggd är det bara ett parti som satt upp valplakat (som tur är inte SD). Men oj vad påverkad man blir fast man inte tror det, av att bara se ett partis "reklam"! Jag kom på mig själv med att tänka att "ja men vi kanske tycker ganska lika ändå?" - men gick och läste på partiets hemsida och gjorde några valkompasser och insåg att näe, det gör vi inte alls.
Jag tycker att det var lite läskigt att se att jag var så "lättpåverkad" eller vad man ska säga..
Valplakaten tenderar ju att vara extremt generella. Man ska nog inte tänka så mkt på dem alls, men jag förstår hur du menar med att man lätt kan påverkas av enstaka ståndpunkter om man inte har all kringinfo!
 
Nej. De vill skapa en etnonation och har ingenting emot att andra också gör det kring sina etniciteter. Det viktiga är att det är uppdelat. Hudfärg efter geografi.

Precis.
SD verkar framför allt vara protektionister och isolationister.
Inte så expansivt som Sverige var under stormaktstiden (ca 1600-talet när vi bredde ut oss över halva Europa med ganska kort varaktighet).
Sedan är ju det i mina ögon rätt ogenomtänkt att tro att ett isolationistiskt och protektionistiskt Sverige har en chans i en global värld.

NMR, däremot, är ju rena nazister.
 
Valplakaten tenderar ju att vara extremt generella. Man ska nog inte tänka så mkt på dem alls, men jag förstår hur du menar med att man lätt kan påverkas av enstaka ståndpunkter om man inte har all kringinfo!

Generellt tycker jag nog att det är viktigast att fundera på "hur" och inte "vad".
För tittar man på "vad" så vill ju i stort sett alla partier samma.
"Hur" är intressant och skiljer sig markant åt.
Och ibland är det svårt att se att det ens skulle finnas något svar på "hur" (tänker nu på "vad" som lovas inom vården i mitt hemmalandsting men där det med befintliga resurser nog inte finns något "hur" alls)
 
Ber om ursäkt för framgrävandet av citat från flera sidor bakåt nedan men jag klickade på +citat knappen när jag fann saker som jag ville svara på medan jag läste ikapp :angel::D

Jag har barn som gått i privata skolor som haft bättre förutsättningar än den kommunala på alla de områdena. Kurator på plats 4 dagar i veckan. De kommunala har haft 1 dag/vecka. Och en privat gymnasieskola som varit ganska bedrövlig på flera punkter.

Jag har även bekanta vars barn gått i privata skolor, just därför att det varit enda alternativet med deras handikapp. Kommunen har inte klarat att erbjuda en vettig skolgång.

Osv osv.

Privata alternativ är inte alltid bättre. Det är inte min tes. De är helt enkelt, allt som oftast, ungefär lika bra som de kommunala alternativen. Det är just mångfald det ger. Det är vad alla studier verkar komma fram till. Fler alternativ som därmed passar fler individer.

Och vad är det för fel att ta till sig rena fakta från en rapport från Svenskt Näringsliv, tror du att de biaserat tabellerna om hur många företag det finns, hur många anställda det är och hur deras ekonomiska redovisning ser ut?

Jag ser också gärna mer forskning på området, men i brist på sådan, får vi nog försöka ta till oss den kunskap på området som faktiskt existerar och värdera den. Avsaknad av perfekta studier gör inte att parternas spekulationer är bättre än det som faktiskt finns.
Apropå det du skrev om skolan - jag ville bara berätta en lite "rolig" grej. Jag gick på en statlig grundskola - vi hade en psykolog, kurator och skolsjuksköterska på skolan alla dagar i veckan. När jag växte upp så trodde jag att alla hade det så, när man råkade skada sig eller behövde hjälp så fanns det nästan alltid någon där. (Jag kan minnas fel men jag har för mig att under högstadiet så blev det lite sämre tillgänglighet och det var väldigt tråkigt.) Jag blev förvånad när jag insåg att det inte var så (lärde nog mig det i gymnasiet får jag erkänna :o). Beroende på vad för handikapp du talar om så fanns det barn med multipla fysiska handikapp i vår skola.
Det var en bra skola. Och statlig, vilket får väl anses som snäppet "värre" än kommunala :D Jag tycker att alla borde ha samma tillgängligheter som vi hade :up:

Att stödja en S-regering efter förhandlingar, oavsett valresultat, om det krävs. Inte som ett förstahandsalternativ men inga hårda ord om det.
Kan du ge någon källa på att något blått parti har sagt det? Tack.
 
Inläggen ang Björklund och skolan påminde mig om en fundering. L har ju liksom själv utnämnt sig till det parti som värnar mest om skolan, och tenderar att få utrymme i just dessa frågor.
Jag tycker personligen att de har drivit en helt galen linje för skolan, med noll förankring i kunskapsläget. Det blir ju ett tydligtvexempel på hur konstigt det kan bli. ”Rösta på L om du bryr dig om skolan” kan man ju läsa ibland, och jag känner alltid jättestarkt tvärtom. Rösta för tusan INTE på L om du bryr dig om skolan..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp