Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Citat Sara Skyttedal:
”Det har gått bra för [] de senaste åren. Men ändå beskrivs [] ibland som en delad stad och fastän man jobbat med frågan i flera år nu klassas Skäggetorp fortfarande som ett av landets särskilt utsatta områden. Vad vill ditt parti göra på det här området?
– Spräng det! Nej, men ibland undrar man om det inte hade varit bättre att göra det istället för alla de kostsamma renoveringar som gjorts i miljonprogrammen. Om och om igen. Vi behöver bygga varierat och aldrig mer upprätta nya miljonprogramsområden där segregationen bara stärks från år till år. Det ser omöjligt ut att bryta den trenden som råder i Skäggetorp och liknande områden. Det vi måste prioritera nu är att säkerställa att lag och ordning gäller i förorterna. Kristdemokraterna tycker att kommuner ska kunna finansiera poliser och på så sätt ta kontrollen fullt ut. Vi måste också se till att göra insatser mot radikalisering och extremism. Genom segregationen göds också krafter i samhällets skugga. Det kommer tyvärr att stå oss dyrt om vi inte tar itu med problemen innan det eskalerar.”
 
Vet fortfarande inte vad jag ska rösta på. Ibland får jag för mig att rösta på Centern, men så kommer jag på att då blir det indirekt på M och det kommer aldrig ske... Får kanske hålla mig till Enhet som förra valet.
Hur tänker du kring att lägga röst på litet parti som troligen inte kommer över spärren?
Jag har själv funderingar ibland men det känns så svårt i dagens läge.
Förra valet röstade jag på Fi men kände i efterhand att min röst kanske gjort bättre nytta hos ngt av de rödgröna riksdagspartierna..
 
Som sagt, det skiljer sig väldigt mellan kommuner - och jag har både erfarenhet från kommuner där det inte funkar alls och sådana där det fungerar väldigt bra. Då handlar det inte bara om bidrag utan om att AF har kontakter med näringslivet och faktiskt kan hitta arbeten som som tar hänsyn till individernas förutsättningar samtidigt som det finns behov av dem - inga hittepåjobb. I och med samarbetet med FK går det dessutom smidigt att ordna dessa lösningar.

Mitt nuvarande jobb skulle jag inte fått utan AF:s hjälp.
Min partner har typ sitt drömjobb tack vare AF. Som hen fick efter många års sjukskrivning.

Den privata aktör som hen också skickades till var ett practical joke.
 
Hur tänker du kring att lägga röst på litet parti som troligen inte kommer över spärren?
Jag har själv funderingar ibland men det känns så svårt i dagens läge.
Förra valet röstade jag på Fi men kände i efterhand att min röst kanske gjort bättre nytta hos ngt av de rödgröna riksdagspartierna..
Det är därför jag är osäker. I vanliga fall skulle jag göra det direkt men denna gång vet jag inte. De står ju för en sån värld jag vill ha. Iallafall de flesta frågorna, men inte alla. Frågan är om det är bortkastat att rösta på de. Samtidigt vill jag inte taktikrösta...
 
Alltså KD i min stad har en helt galen överklasskvinna som gruppledare. Hon verkar inte vara riktigt klok. Senast kom hon med värsta sportbilen körandes till valstugorna (på torget via gågatorna!) som ”protest” då hon tyckte att miljöpartiet var löjliga som åkte elcykel.
Hon håller på och skriker om slöseri mot skattepengar, skojar om att det kanske vore bättre att spränga (!) ett problematiskt bostadsområde eftersom det är så dyrt att renovera och så vill hon såklart göra staden mer bilvänlig igen.
KD känns verkligen helt tokiga. Och det här förskoleutspelet där de kallar lärarna för ”politiskt korrekta prussiluskor”?

Herregud..:banghead::banghead::banghead:

Oj vilket utspel från din sida 😅
Tror alla dagligen dags stöter på många människor av olika politiska tillhörigheter man undrar hur de är funtade osv 😎👍
 
Vet fortfarande inte vad jag ska rösta på. Ibland får jag för mig att rösta på Centern, men så kommer jag på att då blir det indirekt på M och det kommer aldrig ske... Får kanske hålla mig till Enhet som förra valet.

Bättre är väl att läsa på rejält om hur det ser ut/de olika blocken osv . Du är ju inte ensam liksom att utifrån hur läget ser ut att många tänker likadant och vill närma sig ”mitten” . Dvs hur du resonerar är samma som många gör - inkl mig själv 😅

Har du tagit några test i de flera valbarometrarna? Gör det om inte du gjort det, och när/om du får ett resultat på skalan var du befinner dig som du blir störd över/inte förväntat dig, så är det lättare att läsa på lite mer specifikt utifrån det gällande partierna 👍😄
 
Fast alla undrar hur hon är funtad. När till och med Folkpartister protesterar, så ...

Ja visst!
Men ändå . Jag kan isåfall också posta div Rubriker jag också gällande enskilda i olika partier . Nu senast 3 kvinnor i Söderköping där sd’s valstolar stått tomma nu i flera år men nu tog 3 kvinnor sig an dem och gick ut med det, för de brinner för skolorna bla.

Jag tycker bara att det liksom finns så mycket att sensationsskriva om så det finns inga gränser , om tråden ska handla om sånt . Hur folk ”är funtade” osv är nog ett universalt ämne oavsett ämne känner jag ...
 
Ja visst!
Men ändå . Jag kan isåfall också posta div Rubriker jag också gällande enskilda i olika partier . Nu senast 3 kvinnor i Söderköping där sd’s valstolar stått tomma nu i flera år men nu tog 3 kvinnor sig an dem och gick ut med det, för de brinner för skolorna bla.

Jag tycker bara att det liksom finns så mycket att sensationsskriva om så det finns inga gränser , om tråden ska handla om sånt . Hur folk ”är funtade” osv är nog ett universalt ämne oavsett ämne känner jag ...

Jojo, men SD och KD är ju typ samma sak
 
Vet fortfarande inte vad jag ska rösta på. Ibland får jag för mig att rösta på Centern, men så kommer jag på att då blir det indirekt på M och det kommer aldrig ske... Får kanske hålla mig till Enhet som förra valet.
Eller så röstar du bara på det parti du verkligen tycker om.
Utan funderingar på vem som kliar vem.

Ja försöker abli klok på enhet. för mig verkar det mest vara flum. Alla ska må bra. Men hur, hur fördela pengarna? Är de verkligen realister? Kan de styra ett land?
 
Oj vilket utspel från din sida 😅
Tror alla dagligen dags stöter på många människor av olika politiska tillhörigheter man undrar hur de är funtade osv 😎👍
Utspel?
Det är ju KDs gruppledare. Hon representerar sitt parti överallt och är den som beskriver vad de vill jobba mot. Det är ju inte vilken random lokalpolitiker som helst.
Om KD anser att hon är lämplig som gruppledare så säger ju det något om partiet.
 
Det är därför jag är osäker. I vanliga fall skulle jag göra det direkt men denna gång vet jag inte. De står ju för en sån värld jag vill ha. Iallafall de flesta frågorna, men inte alla. Frågan är om det är bortkastat att rösta på de. Samtidigt vill jag inte taktikrösta...
Förstår att det känns svårt!
 
Eller så röstar du bara på det parti du verkligen tycker om.
Utan funderingar på vem som kliar vem.

Ja försöker abli klok på enhet. för mig verkar det mest vara flum. Alla ska må bra. Men hur, hur fördela pengarna? Är de verkligen realister? Kan de styra ett land?

Fast det är högst viktigt vem som kliar vem. In the end kan man stödja ett parti man verkligen inte vill stödja.

Enhet är ju väldigt små. Jag tror att man kan styra enligt deras principer, men det kommer krävas att alla människor börjar tänka helt annorlunda när det gäller pengar, makt osv. Och det kan vara en utopi. Men det skulle vara oerhört intressant att prova andra modeller.
 
Fast det är högst viktigt vem som kliar vem. In the end kan man stödja ett parti man verkligen inte vill stödja.

Enhet är ju väldigt små. Jag tror att man kan styra enligt deras principer, men det kommer krävas att alla människor börjar tänka helt annorlunda när det gäller pengar, makt osv. Och det kan vara en utopi. Men det skulle vara oerhört intressant att prova andra modeller.
Jag ska inte debattera med dig, har full respekt för ditt tankesätt.

Samtidigt skulle jag aldrig i livet komma på tanken att rösta på M.
Mit parti är inget stödparti. Partiet driver sin egen politik utan att fråga andra. Skulle mitt parti bli ett "stödparti" skulle jag aldrig i livet fortsätta vara fortsätta vara aktiv. M står för en hel massa som jag anser vara rent åt skogen.

Jag jobbar för det jag tror på.
 
Jag ska inte debattera med dig, har full respekt för ditt tankesätt.

Samtidigt skulle jag aldrig i livet komma på tanken att rösta på M.
Mit parti är inget stödparti. Partiet driver sin egen politik utan att fråga andra. Skulle mitt parti bli ett "stödparti" skulle jag aldrig i livet fortsätta vara fortsätta vara aktiv. M står för en hel massa som jag anser vara rent åt skogen.

Jag jobbar för det jag tror på.

Det kan jag förstå, samtidigt har både KD+L+C deklarerat att de går på val för att Kristersson ska bli statsminister. Det betyder liksom att C kommer i första hand att stödja en moderatledd regering - förutsatt att de själva får tillräckligt inflytande genom ett sådant styre. Det betyder att en röst på C kommer att ge stöd åt "en hel massa som jag anser vara rent åt skogen".

Men å andra sidan ger ju också en röst på C (istället för M) en starkare röst att stå emot "en hel massa som jag anser vara rent åt skogen", så det är samtidigt absolut inte samma effekt med rösten.

I år är det extra svårt, eftersom inget av regeringsalternativen klarar sig utan passivt stöd av SD. Risken är att Åkesson väljer vem som blir statsminister, vilket blir ett stort inflytande, även om det inte är i en fråga de driver.

Problemet med att rösta på partier som man vet inte kommer in (eller blankrösta eller soffligga), är att det indirekt är att ge samma stöd till C som till SD.
 
En kanske dum fråga. Talmannen ger efter diskussion med partiledarna ett förslag på statsminister som ska bilda regering, och också förslag på vilka partier som ska ingå i den regeringen i enlighet med denna diskussion. Den föreslagna partiledaren blir statsminister med sagda regering förutsatt att inte hälften av riksdagens ledamöter röstar emot förslaget. Men.. finns det någon kutym kring vem som talmannen ger som förslag? Spelar det någon roll vilket parti som får flest röster? Eller handlar det enbart om vilket parti som på bästa satt anses kunna bilda regering?
 
En kanske dum fråga. Talmannen ger efter diskussion med partiledarna ett förslag på statsminister som ska bilda regering, och också förslag på vilka partier som ska ingå i den regeringen i enlighet med denna diskussion. Den föreslagna partiledaren blir statsminister med sagda regering förutsatt att inte hälften av riksdagens ledamöter röstar emot förslaget. Men.. finns det någon kutym kring vem som talmannen ger som förslag? Spelar det någon roll vilket parti som får flest röster? Eller handlar det enbart om vilket parti som på bästa satt anses kunna bilda regering?
Kutym vet jag inte. Precis som du säger är det en förhandling med partiledarna.
Antagligen utkristallierar det sig alternativ efter samtalen.
 
Kutym vet jag inte. Precis som du säger är det en förhandling med partiledarna.
Antagligen utkristallierar det sig alternativ efter samtalen.

Så om S får 23% av rösterna och M 20% så är det ändå lika sannolikt att det blir en alliansstyrd regering om de har bättre förslag på hur regeringen ska bildas, det spelar ingen roll alls att S fått fler röster? Kan det bli Ebba som blir statsminister om talmannen skulle få för sig att hon har bäst förslag?
 
Eller så röstar du bara på det parti du verkligen tycker om.
Utan funderingar på vem som kliar vem.

Jag resonerar också så och förtidsröstade igår. Även om det är ett mindre parti så måste jag rösta på det jag tror på, och det partiet jag anser är bäst. Ett större parti skulle kanske ha bättre möjlighet att påverka och självklart skulle jag vilja se att S får större muskler än SD. Men nu blev det det parti som bäst stämmer överens med mina åsikter så det vore ju tokigt att rösta på något annat, tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp