Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste precis i svenskan från i lördags att Calmfors mm varnade för att privatisera arbetsförmedlingen då man i 7 välgjorda studier från olika akademier kommit fram till att privata utförare inte är mer effektiva än offentliga. Det är ju en välgrundad evidens men som dock endast gäller af. Svenskt näringsliv är en lobbyorganisation en viss skillnad om man säger så.
Jag är synnerligen kritisk till arbetsförmedlingen.
Men det grundar sig i att de gör fel saker för sitt namn.

Att matcha personer till jobb gör andra aktörer bättre idag. T.ex. alla de företag som sysslar med uppdraget "Stöd och matchning".

Arbetsförmedlingen förmedlar bidrag och kontrollerar. Det är falsk varudeklaration att kalla det för just arbetsförmedling. Jag har genom åren sett handläggarnas hopplösa arbetssituation. Massiva mängder sjukskrivningar, personalomsättning och stress.

Att det behövs ett rejält grepp om hela verksamheten är klart.
Att privatisera den i nuvarande form löser inget.
 
Ej tillåtet att skattemedel går direkt till vinst.

Om du tar det konkreta exemplet med vägarbeten, för att välja en traditionellt mansdominerad bransch som jobbar med något som helt klart beställs och betalas med skattemedel.
Där verkar det ju vara OK med privata företag som utförare?
PEAB får gå med vinst?

Eller när "allmännyttan" bygger (beställer) bostäder.
Byggföretagen som utför uppdraget får gå med vinst?

Eller när Nya Karolinska byggdes.
Byggföretaget fick gå med vinst? (sedan att det tydligen var ganska klantigt upphandlat gjorde ´verkligen inte saken bättre...)

Nätläkarbolagen, är de också förkastliga för att de går med vinst? Snacka om privata utförare där... (själv tycker jag att de är förkastliga av den anledningen att de dränerar hälso- och sjukvården på pengar genom att tillhandahålla telefontjänster men tar betalt som om det vore besök; telefontjänster som i flera landsting tillhandahålls gratis av ordinarie vårdgivare men kanske inte mitt i natten).
 
En av de saker jag reagerade på i den rapporten var ju dock ”metodavsnittet”. Extremt kort och saknade all information som man behöver för att kunna granska och ta ställning.

Då är vi lite oeniga, då jag tycker rapporten ägnar flera sidor åt att beskriva hur siffrorna tagits fram, vilka källor som används och vilka metoder som använts. Uppdraget är genomfört av HUI Research, och inte Svenskt Näringsliv.

Jag ser ingen anledning att starkt ifrågasätta de siffermässiga resultat som kommer fram, oavsett om man håller med om slutsatser och tolkningar av dem eller inte. På de flesta områden handlar det om ren kamrersmatematik, dvs räkna antal företag ur olika kategorier. Jag har väldigt svårt för att se vad som behöver ifrågasättas när det gäller sådana resultat, om man inte har fog för att misstänka direkt forskningsfusk.
 
Vi vet det precis lika väl som vi vet att dagens regler utnyttjas av ett fåtal företag på fel sätt.

Vi vet inte att ett nytt företag som vill producera välfärd kommer göra det fel. Istället vet vi att de allra, allra flesta av både privata och offentliga utförare fungerar ganska väl.

Språkbruket var ett direkt bemötande av ett likadant språkbruk.
Nej jag vet inte att det är ett fåtal företag, jag vet att det är besvärande många, som antingen utnyttjar eller gör medvetet fel. Det finns också de som bjuder för lågt och inte klarar sina åtagande av den anledningen, vilket också är ett problem.
 
Då är vi lite oeniga, då jag tycker rapporten ägnar flera sidor åt att beskriva hur siffrorna tagits fram, vilka källor som används och vilka metoder som använts. Uppdraget är genomfört av HUI Research, och inte Svenskt Näringsliv.

Jag ser ingen anledning att starkt ifrågasätta de siffermässiga resultat som kommer fram, oavsett om man håller med om slutsatser och tolkningar av dem eller inte. På de flesta områden handlar det om ren kamrersmatematik, dvs räkna antal företag ur olika kategorier. Jag har väldigt svårt för att se vad som behöver ifrågasättas när det gäller sådana resultat, om man inte har fog för att misstänka direkt forskningsfusk.

Siffror stämmer ofta, det man behöver kolla på är vad en part väljer att presenterar och inte presenterar och hur man presenterar siffrorna. Lite som historien om ryssarna som talade om att de kom på en hedrande andraplats medan USA fick skämmas då de kom näst sist och underlätt att tala om att det var 2 deltagare.
 
Jag tycker redan det här valet är obehagligt, och att ens tänka att röster kan bli köpta gör det ju inte mindre obehagligt :crazy:.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisens-varning-kan-ge-fangelse-att-salja-sin-rost
Mkt att göra för Polisen och Säpo det här valet.

Fler som hugger i:

"Forskargrupp analyserar valrörelsen

För första gången har nu 80 ledande statsvetare och medieforskare gått samman för att analysera valet och valrörelsen. Oron är stor för att det blir en smutsig upploppssträcka med negativa kampanjer och en förekomst av falska nyheter"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7029686
 
Ja, det finns skillnader för alla olika beställningar det offentliga behöver göra i hur lätt och bra resultatet kan mätas och kravställas. Utebliven eller felaktig leverans, finns det också skillnader i vilka konsekvenserna blir. Jag ser inte de avgörande skillnaderna, annat än att vi måste utveckla - inom alla beställningar - sättet vi ställer och mäter krav på.
Det är som allt annat när det gäller det humanitära att det är svårt att sätta pris på saker. I många humanitära frågor så tar man (förståeligt) approachen att det är bättre att det är svinn än att tillräckligt med resurser inte ges.
 
Jag är synnerligen kritisk till arbetsförmedlingen.
Men det grundar sig i att de gör fel saker för sitt namn.

Att matcha personer till jobb gör andra aktörer bättre idag. T.ex. alla de företag som sysslar med uppdraget "Stöd och matchning".

Arbetsförmedlingen förmedlar bidrag och kontrollerar. Det är falsk varudeklaration att kalla det för just arbetsförmedling. Jag har genom åren sett handläggarnas hopplösa arbetssituation. Massiva mängder sjukskrivningar, personalomsättning och stress.

Att det behövs ett rejält grepp om hela verksamheten är klart.
Att privatisera den i nuvarande form löser inget.

Enligt mig har AF en viktig funktion just som arbetsförmedlare när det gäller personer som behöver stöd i någon form för att ta sig ut på arbetsmarknaden. Problemet med AF är att vissa kontor funkar väldigt bra, med gott samarbete mellan AF, FK och näringsliv, medan andra är katastrof. Man borde ta till sig kunskapen och arbetssättet från de kontor där detta fungerar bra och se till att övriga kontor förbättras.
För personer som är arbetslösa under en kortare period har dock AF numera knappast någon funktion som förmedlare av arbeten.
 
Mkt att göra för Polisen och Säpo det här valet.

Fler som hugger i:

"Forskargrupp analyserar valrörelsen

För första gången har nu 80 ledande statsvetare och medieforskare gått samman för att analysera valet och valrörelsen. Oron är stor för att det blir en smutsig upploppssträcka med negativa kampanjer och en förekomst av falska nyheter"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7029686

För mig är det här en given sanning. Den pågår ju redan .

Hela detta val får mig varje dag medveten om hur människan som varelse är så otroligt förutsägbar och agerar och reagerar utifrån mönster som upprepar sig. Gång på gång, genom hela historien och i nutid.
 
Enligt mig har AF en viktig funktion just som arbetsförmedlare när det gäller personer som behöver stöd i någon form för att ta sig ut på arbetsmarknaden. Problemet med AF är att vissa kontor funkar väldigt bra, med gott samarbete mellan AF, FK och näringsliv, medan andra är katastrof. Man borde ta till sig kunskapen och arbetssättet från de kontor där detta fungerar bra och se till att övriga kontor förbättras.
För personer som är arbetslösa under en kortare period har dock AF numera knappast någon funktion som förmedlare av arbeten.

Eftersom det skiljer sig så oerhört mycket mellan olika kontor och vilka som handlägger osv, så finns det helt klart enorma problem gällande hur instansen i sak är uppbyggd och drivs, och dessa enorma problem har funnits i minst två decennier nu och eskalerat trots lokala försök att byta ut stab, omforma sig lokalt osv.
 
Eftersom det skiljer sig så oerhört mycket mellan olika kontor och vilka som handlägger osv, så finns det helt klart enorma problem och har funnits i två decennier nu .

Ja, det säger jag inte mot alls. Arbetsförmedlingen behöver en rejäl översyn, både vad gäller arbetssätt och vilka uppgifter de ska ha. Jag vill bara inte att man kastar ut barnet med badvattnet.
 
Eftersom det skiljer sig så oerhört mycket mellan olika kontor och vilka som handlägger osv, så finns det helt klart enorma problem gällande hur instansen i sak är uppbyggd och drivs, och dessa enorma problem har funnits i minst två decennier nu och eskalerat trots lokala försök att byta ut stab, omforma sig lokalt osv.
Funkade inte ens på 80 talet.
 
Funkade inte ens på 80 talet.

Jag vill inte dra växlar på för generell nivå så jag uttrycker mig snålt när jag påstår det jag påstår.

Vad exakt som ”funkar/inte funkar” osv är ju även det en högst komplex fråga som inte sällan handlar om många aspekter på individnivå - inte utifrån bara institutionen själv då utan även omständigheterna runt den individuella arbetslösa/sökande.

För att diskutera den nivån krävs nog säkerligen en helt annan egen tråd tänker jag - och att man då delger annat än ”den funkade inte” .
 
Enligt mig har AF en viktig funktion just som arbetsförmedlare när det gäller personer som behöver stöd i någon form för att ta sig ut på arbetsmarknaden. Problemet med AF är att vissa kontor funkar väldigt bra, med gott samarbete mellan AF, FK och näringsliv, medan andra är katastrof. Man borde ta till sig kunskapen och arbetssättet från de kontor där detta fungerar bra och se till att övriga kontor förbättras.
För personer som är arbetslösa under en kortare period har dock AF numera knappast någon funktion som förmedlare av arbeten.
Problemet är väl bara att AF inte gör något sådant?

Jag som i flera kommuner jobbat med arbetslösa och personer som av olika skäl står långt från arbetsmarknaden kan knappt påminna mig något enda fall där just AF hjälp någon till jobb?

Kommunernas Arbetsmarknadsenheter däremot gör ofta ett gott jobb med människor som behöver en knuff ut till jobb och egen försörjning.

Att AF kan ge pennngbidrag till arbetsgivare som anställer är ingen hjälp till arbete. Det är bara en förmedling av pengar - enligt min syn.
 
Problemet är väl bara att AF inte gör något sådant?

Jag som i flera kommuner jobbat med arbetslösa och personer som av olika skäl står långt från arbetsmarknaden kan knappt påminna mig något enda fall där just AF hjälp någon till jobb?

Kommunernas Arbetsmarknadsenheter däremot gör ofta ett gott jobb med människor som behöver en knuff ut till jobb och egen försörjning.

Att AF kan ge pennngbidrag till arbetsgivare som anställer är ingen hjälp till arbete. Det är bara en förmedling av pengar - enligt min syn.

Som sagt, det skiljer sig väldigt mellan kommuner - och jag har både erfarenhet från kommuner där det inte funkar alls och sådana där det fungerar väldigt bra. Då handlar det inte bara om bidrag utan om att AF har kontakter med näringslivet och faktiskt kan hitta arbeten som som tar hänsyn till individernas förutsättningar samtidigt som det finns behov av dem - inga hittepåjobb. I och med samarbetet med FK går det dessutom smidigt att ordna dessa lösningar.

Mitt nuvarande jobb skulle jag inte fått utan AF:s hjälp.
 
Alltså KD i min stad har en helt galen överklasskvinna som gruppledare. Hon verkar inte vara riktigt klok. Senast kom hon med värsta sportbilen körandes till valstugorna (på torget via gågatorna!) som ”protest” då hon tyckte att miljöpartiet var löjliga som åkte elcykel.
Hon håller på och skriker om slöseri mot skattepengar, skojar om att det kanske vore bättre att spränga (!) ett problematiskt bostadsområde eftersom det är så dyrt att renovera och så vill hon såklart göra staden mer bilvänlig igen.
KD känns verkligen helt tokiga. Och det här förskoleutspelet där de kallar lärarna för ”politiskt korrekta prussiluskor”?

Herregud..:banghead::banghead::banghead:
 
Vet fortfarande inte vad jag ska rösta på. Ibland får jag för mig att rösta på Centern, men så kommer jag på att då blir det indirekt på M och det kommer aldrig ske... Får kanske hålla mig till Enhet som förra valet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp