Exakt. Jag har också försökt upplysa @sjoberga om bristerna med de helt galna privatiseringarna inom offentlig sektor i Sverige eftersom jag dagligen i mitt jobb brottas med detta (om du kan betala privat kan du få terapi eller en adhd-utredning annars är det bara att vackert vänta i 4 år typ)
Just det här exemplet förstår jag inte hur man skulle lösa eller förbättra genom att förbjuda privatisering.
Det är ju inte de privata utförarnas fel att de offentliga utförarna har långa kötider.
Det är inte de privata psykoterapeuternas fel att det är för ont om offentligt anställda psykoterapeuter.
Det är väl till viss del snarare så att det faktum att det kommit en marknad för den typen av privata utförare, på grund av att de offentliga utförarna misslyckas med att leverera.
Och nu syftar jag inte på den individuella personalen, utan snarast på att de offentliga verksamheterna av olika skäl - delvis ekonomiska ramar - misslyckats med att anställa tillräckligt mycket personal för att utföra tillräckligt stor mängd behandlingar/utredningar et c.
Den här delen av privat utförd vård handlar ju om att det "plötsligt" finns utbud att - för dem som har råd - välja att inte ställa sig i den gemensamma kön. Man ställer sig i en annan kö och då blir den gemensamma kön kortare än den skulle ha blivit, vilket ju är fördelaktigt förstås. För alla. Även för dem som står i den gemensamma kön.
Fast jag tycker ju att det är bra med flera olika utförare av samma tjänst för jag tror att det kan vara utvecklande. Det stimulerar möjligen verksamhetsutveckling.
Exempelvis har väl Löfvén föreslagit att man ska lagstifta mot hyrpersonal.
Ja, det går säkert. Man kan se till att vissa yrken bara har en enda arbetsgivare (SKL; väljer att lite felaktigt formulera mig så men tror att ni kanske läser välvilligt och vill förstå att jag syftar på landsting och kommuner) att välja på. Exempelvis läkare eller sjuksköterskor - om personerna vill jobba inom det yrken.
Men jag hör ju till dem som inte tror att det är en framkomlig väg till att det blir fler läkare eller sjuksköterskor som stannar kvar som anställda hos "SKL".
Ett stort antal av de läkare som åker som "stafetter" på vårdcentraler är pensionärer eller saknar specialitet eller har redan en fast anställning och åker på uppdrag på ledigheter. De är inte rakt av anställningsbara på exempelvis en vårdcentral. Att förbjuda hyrläkare kommer inte att frigöra ett jättestort antal läkare som "måste" ta en fast tjänst någonstans. Några kommer det att frigöra för fast tjänst, men inte så många som man kanske tror.
När det gäller sjuksköterskor: den dagen som "skl" lyckas ge vettiga anställningsförhållanden, kommer de att få lättare att behålla kompetent personal. Fram tills dess fortsätter Norge och andra alternativa arbetsgivare att locka sjuksköterskor.
Att lagstifta mot hyrpersonal kommer eventuellt - i min tro - att minska tillgången till vikarier under ordinarie personals frånvaro. Det är inte självklart positivt...
Det är ju så i flera fall att den privata marknaden har uppstått på grund av skl misslyckanden att behålla och anställa tillräckligt mycket personal.
I mina ögon: en offentlig "beställare" som specificerar, exempelvis "en vårdcentral ska kunna erbjuda distriktsläkare, distriktssköterska, BVC, mödravård, samtalsmottagning och de ekonomiska ramarna är XXX"
Utförare: den som vill och vågar satsa på att driva verksamheten.
Får man lönsamhet: fine.
Går man back: då försvinner den privata utföraren.