Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte sluta skratta åt denna.

45AF93BD-5CC4-46EC-BE26-B78525F40810.webp
 
Kan du skriva något enda inlägg utan att påstå att de andra inget kan?

Jag har inte skrivit att de inget kan. Jag har sagt att de har en ensidig bild och att de behöver vidga sig. Om man nu inbillar sig att politik är en fråga om rätt och fel är man ute och cyklar. Det handlar om prioriteringar.
 
Jag har inte skrivit att de inget kan. Jag har sagt att de har en ensidig bild och att de behöver vidga sig. Om man nu inbillar sig att politik är en fråga om rätt och fel är man ute och cyklar. Det handlar om prioriteringar.

Nej, det finns både prioriteringar OCH rätt och fel. Fel är exempelvis att vägra krigsflyktingar asyl för att de inte "passar" in i en mall som stöpts av någon fånig "svenskvän". Och hundra andra saker.

Det är till exempel fel att avrätta människor pga deras religion eller etnicitet i gaskammare. Att det inte görs i alla länder är inte för att politikerna prioriterat det väldigt långt ned.
 
Senast ändrad:
Ja, det blev lite snett, alla är på olika vis partsinlagor. Den sista länken, i senaste inlägget, innehåller mer omfattande och vederhäftigt material även om det är beställt av en part i diskussionen.

För övrigt tycker jag det är tråkigt att debatten präglas hårt av hänvisning till känsloargument och så oerhört lite intresse för kunskap kring företagande i välfärdsektorn.
Jag har flera gånger sett dig skriva i diskussioner att andra har känsloargument etc och du har kunskap eller logik.
Ett tips är att inte använda den diskussionstekniken.
 
Vem är det som vet?
För mig blir det uppenbart att du skulle behöva lite mer verklighetsförankring i de här frågorna. Jag vet att flera privata vårdföretag som jag samarbetar med proffessionellt fullständigt misslyckas med delar av sina uppdrag och att patienterna hamnar i kläm och känner sig helt desperata.

De privata vårdgivarna (nu pratar jag om den del av vården som jag har god insyn i) saknar nödvändig kompetens, är inte villiga att lägga resurserna som krävs och de misslyckas med att bedriva adekvat vård. De hänvisar inte patienterna någon annan stans utan de fortsätter ha patienten i någon slags semibehandling. Patienten kan inte förväntas veta vilken vård hen borde få. Det ska vården upplysa om.
OM patienten på egen hand inser att hen borde söka sig någon annan stans (och så ska patienten lyckas lista ut vilken vårdgivare som är bättre) så ska det skickas remisser och sen är det upp till 3 månaders väntetid innan hen kan få vård på nya stället. 3 månader kan vara förödande.

De regiondrivna verksamheterna är också lite olika men generellt mycket bättre.

Den som anser att vård MÅSTE privatiseras får nog gå tillbaka till ritbordet och lösa problemen först.
Jag har haft det tveksamma nöjet att via en familjemedlem få lite inblick i vad några upphandlade privata företag levererar i "samarabete" med FK och AF när det gäller att utreda arbetsförmåga och planera rehabilitering.

Alltså, en prao med vettig handledning på AF hade haft förutsättningar att göra bättre ifrån sig.

En av de stackars anställda i ett av de absurda upphandlade företagen bröt ihop till den grad att det blev min familjemedlem som peppade hen. Efter att ha hjälpt hen att få ordning på upkopplingen samt lånat hen en penna, då sådana faciliteter inte erbjlds av hens arbetsgivare. Fallet är inte unikt.
 
Jag bollar tillbaka, att stoppa privatisering och företag att verka och engagera sig långsiktigt i välfärden när vi VET att den offentliga verksamhetens större utbredning ger ineffektivitet är ju bara oseriöst.

Vi har varit där. Vi ska inte tillbaka. Vi ska FRAMÅT för att hänvisa till ett av de liberala partiernas affischer.
Det VET vi inte. Vi VET att du HAR DEN ÖVERTYGELSEN.

Måste du skriva som en partipolitruck? Det blir så opersonligt och konstigt att diskutera då.
 
Jag har flera gånger sett dig skriva i diskussioner att andra har känsloargument etc och du har kunskap eller logik.
Ett tips är att inte använda den diskussionstekniken.
Jag vill verkligen instämma med det! Det är för nära mansplaining för att vara okej.

Dessutom är politik en fråga om värderingar, sympatier, moral och känslor. Logik kan aldrig berätta för oss hur samhället bör styras, för logik kan inte hantera bör.
 
Exakt. Jag har också försökt upplysa @sjoberga om bristerna med de helt galna privatiseringarna inom offentlig sektor i Sverige eftersom jag dagligen i mitt jobb brottas med detta (om du kan betala privat kan du få terapi eller en adhd-utredning annars är det bara att vackert vänta i 4 år typ)

Fast det där är inget som varken kom med privatiseringarna eller behöver ha något samband med dem nu heller.

Som 12-13-åring började mina problem med ångest och återkommande depressioner. Min mamma kontaktade BUP när jag mådde kaosdåligt. När jag fick en tid 8-9 månader senare var jag inne i en bra period, så då kändes det meningslöst att gå dit. Detta var när privata alternativ var ovanliga.
Som ung vuxen hade jag kontakt med psykvården på ett par olika ställen och fick antidepressiva vid olika tillfällen. Någon gång fick jag prata med en kurator vid ett par tillfällen, en annan gång en familjeterapeut - eftersom det var vad som fanns att tillgå. Det mest terapiliknande jag erbjöds var en samtalsgrupp med tjejer som hade någon form av problematik som liknade min. Det var väldigt intressant och nyttigt men förbättrade inte mitt mående.

Bäst hjälp, både med diagnosticering, vårdkontakt, medicinutprovning och terapi fick jag på ett privat sjukhus. Inte något jag betalade själv alltså, utan ett sjukhus som drevs i privat form. Jag är oerhört glad att jag bodde så att jag hörde till dess upptagningsområde när jag blev akut dålig.
 
Det VET vi inte. Vi VET att du HAR DEN ÖVERTYGELSEN.

Måste du skriva som en partipolitruck? Det blir så opersonligt och konstigt att diskutera då.

Vi vet det precis lika väl som vi vet att dagens regler utnyttjas av ett fåtal företag på fel sätt.

Vi vet inte att ett nytt företag som vill producera välfärd kommer göra det fel. Istället vet vi att de allra, allra flesta av både privata och offentliga utförare fungerar ganska väl.

Språkbruket var ett direkt bemötande av ett likadant språkbruk.
 
Jag har flera gånger sett dig skriva i diskussioner att andra har känsloargument etc och du har kunskap eller logik.
Ett tips är att inte använda den diskussionstekniken.

Fast jag avsåg ffa inte debatten här på Bukefalos som oftast präglas av ganska stor kunnighet, reflektion och ideologi .

För övrigt har jag aldrig påstått att tex @MiniLi har fel i sina erfarenheter och kunskaper på området. Bara att jag också har nära erfarenheter som ger en annan bild. Och kunskaper från de större studier som genomförts bör vi båda kunna tillägna oss, som mer vederhäftig kunskap än egna erfarenheter - som generell bild.

Den meningen var avsedd för hur till exempel Vänsterpartiet bedriver debatten ute i samhället. Den är i princip fullständigt känslodriven i denna fråga, istället för att ta avstamp i vad vi faktiskt vet om privata och offentliga utförare.
 
Senast ändrad:
Fast jag avsåg ffa inte debatten här på Bukefalos som oftast präglas av ganska stor kunnighet, reflektion och ideologi .

För övrigt har jag aldrig påstått att tex @MiniLi har fel i sina erfarenheter och kunskaper på området. Bara att jag också har nära erfarenheter som ger en annan bild. Och kunskaper från de större studier som genomförts bör vi båda kunna tillägna oss, som mer vederhäftig kunskap än egna erfarenheter - som generell bild.

Den meningen var avsedd för hur till exempel Vänsterpartiet bedriver debatten ute i samhället. Den är i princip fullständigt känslodriven i denna fråga, istället för att ta avstamp i vad vi faktiskt vet om privata och offentliga utförare.
Men du har heller inte visat någon större respekt för de som faktiskt har direkt insyn i vården utan du bara fortsätter dundra på om hur dålig den regiondrivna vårdn alltid varit osv.

Från mitt perspektiv så har privatiseringen verkligen ställt till det för de regiondrivna verksamheterna. Reglerna för hur vård ersätts har liksom varit helt knäppa och det har hindrat regionens verksamheter (de som jag känner väl) att göra ett så bra jobb som möjligt.

Det kan knappast finnas så många studier om det här, det är ju relativt nytt med privatisering i större skala. Jag har nog missat det, kan du referera till de vetenskapliga studierna som du nämner?
 
Men du har heller inte visat någon större respekt för de som faktiskt har direkt insyn i vården utan du bara fortsätter dundra på om hur dålig den regiondrivna vårdn alltid varit osv.

Från mitt perspektiv så har privatiseringen verkligen ställt till det för de regiondrivna verksamheterna. Reglerna för hur vård ersätts har liksom varit helt knäppa och det har hindrat regionens verksamheter (de som jag känner väl) att göra ett så bra jobb som möjligt.

Det kan knappast finnas så många studier om det här, det är ju relativt nytt med privatisering i större skala. Jag har nog missat det, kan du referera till de vetenskapliga studierna som du nämner?

15% är inte enorm skala.

Jag har full respekt för din bild, men accepterar den inte som generell bild eftersom den motsägs av studier på området och egen erfarenhet. Och ideologi ;)

För övrigt är din bild högst intressant, eftersom du tar upp ämnet att offentlig vård får det svårare när det finns privata alternativ. Det låter som möjligt att lösa, men just den aspekten har jag vare sig kunskap eller erfarenhet av.

Länkade tidigare till en omfattande studie, beställd av Svenskt Näringsliv. Den innehåller mycket fakta. Tolkningar och slutsatser kan man låta bli att läsa.
 
Men du har heller inte visat någon större respekt för de som faktiskt har direkt insyn i vården utan du bara fortsätter dundra på om hur dålig den regiondrivna vårdn alltid varit osv.

Från mitt perspektiv så har privatiseringen verkligen ställt till det för de regiondrivna verksamheterna. Reglerna för hur vård ersätts har liksom varit helt knäppa och det har hindrat regionens verksamheter (de som jag känner väl) att göra ett så bra jobb som möjligt.

Det kan knappast finnas så många studier om det här, det är ju relativt nytt med privatisering i större skala. Jag har nog missat det, kan du referera till de vetenskapliga studierna som du nämner?

Hur dålig vården var innan privatiseringarna är något som ligger känslomässigt för mig. Den långvård som erbjöds äldre var helt enkelt inte på samma plan som det som finns idag. Den snabba utvecklingen av äldrevården hade vi aldrig sett utan ett stort engagemang av duktiga företagare, anser jag.

Där är min kunskap obefintlig i någon generell mening, begränsad till den vanvård mina äldre släktingar utsattes för (80-talet).
 
15% är inte enorm skala.

Jag har full respekt för din bild, men accepterar den inte som generell bild eftersom den motsägs av studier på området och egen erfarenhet. Och ideologi ;)

För övrigt är din bild högst intressant, eftersom du tar upp ämnet att offentlig vård får det svårare när det finns privata alternativ. Det låter som möjligt att lösa, men just den aspekten har jag vare sig kunskap eller erfarenhet av.

Länkade tidigare till en omfattande studie, beställd av Svenskt Näringsliv. Den innehåller mycket fakta. Tolkningar och slutsatser kan man låta bli att läsa.

Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde länka igen :)

Jag har ju aldrig påstått att min bild är generell. Tvärt om har jag hela tiden påpekat att jag uttalar mig utifrån den del av vården där jag är väldigt insatt.
För mig räcker det dock då det tydligt visar på stora brister.

Ja regiondrivna verksamheter måste ju förhålla sig till samma ramverk som det privata eftersom båda finansieras av skattepengar. När skattepengar ska finansiera privata företag har man infört en rad ramar, tex ersättningstak som gör att kliniken inte får ersättning för all vård som bedrivs eftersom att man är rädd att de privata företagen ska ge mer vård än vad som behövs.
Det har ju varit ett antal stora skandaler kring privata vårdgivare så tyvärr verkar det behövas.
Det har helt plötsligt blivit ett virrvarv av regler och ersättning. Plötsligt är det ett himla pusslande, hur ska vi göra för att faktiskt få betalt för den vård som ges? För regionens kliniker fortsätter ju att ge vård, där de privata anpassar och minskar på vården som de inte får betalt för.
Det är också vanligt att privata vårdgivare ”nekar” eller hänvisar bort vårdkrävande patientgrupper. De tar främst lindriga fall och sådana fall som går att behandla inom det snäva ersättningstaket.
De regiondrivna klinikerna däremot står där med all tung problematik, och får mindre ersättning än förut men fortsätter att ge god vård.

Ersättningsreglerna driver ocså fram ett slags fifflande eftersom man får olika mkt ersättning för olika typer av besök. Plötsligt måste alla boka så att ersättningen maximeras, även om det inte riktigt stämmer med vad som sker..

Jag kan gå på hur mkt som helst. Jag har sett på nära håll vad som händer när privata företag släpps in, och även om de självklart gör mkt bra också så är hela systemet kasst.
Det har inte lett till något positivt hos regionens klinker, bara mindre pengar och mer budgetunderskott..


Hur dålig vården var innan privatiseringarna är något som ligger känslomässigt för mig. Den långvård som erbjöds äldre var helt enkelt inte på samma plan som det som finns idag. Den snabba utvecklingen av äldrevården hade vi aldrig sett utan ett stort engagemang av duktiga företagare, anser jag.

Där är min kunskap obefintlig i någon generell mening, begränsad till den vanvård mina äldre släktingar utsattes för (80-talet).
Men du, 80-talet?
Tycker du verkligen att det är en rimlig jämförelse?
Och tror du att utvecklingen sedan 80-talet främst förklaras av privatisering?
 
Och tror du att utvecklingen sedan 80-talet främst förklaras av privatisering?

Jag anser att det är en viktig del av utvecklingen.

Länken, http://www.hui.se/BinaryLoader.axd?...m+företagande+i+välfärden.pdf&Attachment=True

Och jag ser också att det finns problem som bör åtgärdas. Det jag är så emot är att man då tar fram stora köttyxan, när man vet att 95% av både privata och offentliga verksamheter fungerar ganska bra och ska ta bort det ena, när man vet att det offentliga inte heller fungerar bättre. Man offrar så mycket (prisutveckling, valfrihet, tillgänglighet, engagemang, kvalitet, personalnöjdhet, utveckling) på ett altare, utan att ha en bättre lösning tillhanda. Här menar jag att känslorna spelar för stor roll, eller rättare sagt att de som driver frågorna spelar på dessa känslor. Det sticker i ögonen på vissa att man tar ut vinst istället för att slösa bort pengarna på andra sätt.

Vi behöver med stor precision ta bort avarterna och samtidigt behålla allt det som är bra med en mångfald av utförare.
 
15% är inte enorm skala.

Jag har full respekt för din bild, men accepterar den inte som generell bild eftersom den motsägs av studier på området och egen erfarenhet. Och ideologi ;)

För övrigt är din bild högst intressant, eftersom du tar upp ämnet att offentlig vård får det svårare när det finns privata alternativ. Det låter som möjligt att lösa, men just den aspekten har jag vare sig kunskap eller erfarenhet av.

Länkade tidigare till en omfattande studie, beställd av Svenskt Näringsliv. Den innehåller mycket fakta. Tolkningar och slutsatser kan man låta bli att läsa.
Men...alltså. länka till em studie beställd av svenskt näringsliv! Jisses.
 
Försöker hålla mig lugn vid frukostbordet när jag och pojkvän kommer från olika bakgrund, har olika erfarenhet och röstar på olika block. Jag vet att det egentligen är väldigt konstruktivt för man lär sig väl mest när man inte bara får ryggdunk. Men just nu känner jag att jag vill banka honom ur sin privilegierade lilla bubbla. Det går ganska bra faktiskt :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp