Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så om S får 23% av rösterna och M 20% så är det ändå lika sannolikt att det blir en alliansstyrd regering om de har bättre förslag på hur regeringen ska bildas, det spelar ingen roll alls att S fått fler röster? Kan det bli Ebba som blir statsminister om talmannen skulle få för sig att hon har bäst förslag?
Njae igen?

Det är väl ändå skapligt osannolikt att de andra partierna skulle stödja Ebba? Den som blir statsminister måste ha stöd för att bli det. Det är inte talmannen som bestämmer utan riksdagen.
Talmannen lägger fram förslaget till riksdagen för omröstning. Dvs talmannen funkar som en "ordförande som sköter klubban på mötet".
 
Det vanligaste har ju hittills varit att det parti som blir störst får frågan. sen är det ju upp till den att ha koll på om man har möjlighet att bilda regering (d.v.s..s om man får med sig tillräckligt mycket underlag hos sina samarbetspartners).
Det är ju nu denna kutym man börjat vackla om hos de övriga partierna i och med att en del opinionsmätningar säger att SD kan komma att bli största part (även om de ju med största sannolikhet inte skulle kunna bilda regering ändå då ingen vill samarbeta med dem).
 
Njae igen?

Det är väl ändå skapligt osannolikt att de andra partierna skulle stödja Ebba? Den som blir statsminister måste ha stöd för att bli det. Det är inte talmannen som bestämmer utan riksdagen.
Talmannen lägger fram förslaget till riksdagen för omröstning. Dvs talmannen funkar som en "ordförande som sköter klubban på mötet".

Ja, det är jag med på. Jag kanske formulerade mig dumt, jag menade "Kan det bli Ebba som blir statsminister om talmannen och riksdagen skulle få för sig att hon har bäst förslag?" Med andra ord, det är inte omöjligt rent regelmässigt men högst osannolikt?

Så om jag fattat det rätt så spelar det alltså egentligen ingen roll vilket parti som får flest röster? Det kan ändå bli ett annat parti/block som får bilda regering?
 
Det vanligaste har ju hittills varit att det parti som blir störst får frågan. sen är det ju upp till den att ha koll på om man har möjlighet att bilda regering (d.v.s..s om man får med sig tillräckligt mycket underlag hos sina samarbetspartners).
Det är ju nu denna kutym man börjat vackla om hos de övriga partierna i och med att en del opinionsmätningar säger att SD kan komma att bli största part (även om de ju med största sannolikhet inte skulle kunna bilda regering ändå då ingen vill samarbeta med dem).

Då är jag med! Så i dagsläget är alltså den största risken för att SD får inflytande genom att M blir störst, får förfrågan att bilda regering, och väljer att samarbeta med SD? Eller att SD blir störst och får med sig M i sin regeringsbildning? Vad jag har förstått så duckade Ulf den frågan på debatten igår..
 
Tomma tunnor skramlar mest, Jimmy har redan fått hybris, hoppas fler genomskådar honom före valdagen.

Eller sossarna - alla på Sveavägen 68 är så skitnödiga just nu så det är bara en tidsfråga innan stoppet i avloppet blir totalt.
Eller vad ska man säga när företrädarna börjar bete sig såhär? En företrädare i Sävsjö i Småland registrerade en sida i S namn och spred sedan rena lögner om M och SD på arabiska. Han uppmanade dessutom alla att sprida infon vidare.
Sossarna anklagar alla andra för "fake news" men själva verkar de vara ganska duktiga på att sprida skit och lögner om de andra partierna istället för att fokusera på sin egen politik.

Hade det varit lite ruter i sossarna så hade de uteslutit en person som beter sig såhär på sluttampen av valrörelsen men nej, istället så bara uppmanar de honom att dra tillbaka sin kandidatur.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-spred-falsk-information-om-m-och-sd-pa-arabiska/
 
Eller sossarna - alla på Sveavägen 68 är så skitnödiga just nu så det är bara en tidsfråga innan stoppet i avloppet blir totalt.
Eller vad ska man säga när företrädarna börjar bete sig såhär? En företrädare i Sävsjö i Småland registrerade en sida i S namn och spred sedan rena lögner om M och SD på arabiska. Han uppmanade dessutom alla att sprida infon vidare.
Sossarna anklagar alla andra för "fake news" men själva verkar de vara ganska duktiga på att sprida skit och lögner om de andra partierna istället för att fokusera på sin egen politik.

Hade det varit lite ruter i sossarna så hade de uteslutit en person som beter sig såhär på sluttampen av valrörelsen men nej, istället så bara uppmanar de honom att dra tillbaka sin kandidatur.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-spred-falsk-information-om-m-och-sd-pa-arabiska/

Likväl som att Ulf Kristersson inte verkar bemöta kritiken mot Hanif Bali. Jag tänker rent spontant att stolpskott kommer att dyka upp inom alla partier men att det är en fattig grund att bedöma ett parti på.
 
Likväl som att Ulf Kristersson inte verkar bemöta kritiken mot Hanif Bali. Jag tänker rent spontant att stolpskott kommer att dyka upp inom alla partier men att det är en fattig grund att bedöma ett parti på.

Det håller jag med om men hanteringen av Hanif Balis idiotier är extremt lam och imponerar inte på mig. Dvs stolpskott kan ploppa upp men det är hur partiet hanterar dem som man gör bedömningen utifrån.
 
Det håller jag med om men hanteringen av Hanif Balis idiotier är extremt lam och imponerar inte på mig. Dvs stolpskott kan ploppa upp men det är hur partiet hanterar dem som man gör bedömningen utifrån.

Jag tänker likadant. Sen hänger det ju också på kvantiteten av stolpskott, där vissa partier (host-SD-host) verkar ha fler av dem och andra färre. Men man kan räkna med att de kommer att dyka upp inom alla partier och det har väl egentligen ganska lite med partiet att göra och ganska mycket med personen. Intressantare som sagt att se hur partiet ställer sig.
 
Kanske för att han, liksom jag, inte tycker att det är något enormt problem med Hanif Bali?

Kanske det men jag som potentiell väljare har stora problem med hans sätt att uttrycka sig... speciellt på sistone. Det är naturligtvis upp till partiledningen hur man vill framstå men att inte markera mot HB tydligare gör garanterat att fler än jag är skeptiska.
 
Jag tänker likadant. Sen hänger det ju också på kvantiteten av stolpskott, där vissa partier (host-SD-host) verkar ha fler av dem och andra färre. Men man kan räkna med att de kommer att dyka upp inom alla partier och det har väl egentligen ganska lite med partiet att göra och ganska mycket med personen. Intressantare som sagt att se hur partiet ställer sig.

Vi kan väl konstatera att vissa partier har mer problem än andra... på alla nivåer :angel:
 
Kanske det men jag som potentiell väljare har stora problem med hans sätt att uttrycka sig... speciellt på sistone. Det är naturligtvis upp till partiledningen hur man vill framstå men att inte markera mot HB tydligare gör garanterat att fler än jag är skeptiska.

Samtidigt som andra kanske stöttar honom, såväl bland "vanliga" väljare som högre uppsatta i partiet.
 
Kanske det men jag som potentiell väljare har stora problem med hans sätt att uttrycka sig... speciellt på sistone. Det är naturligtvis upp till partiledningen hur man vill framstå men att inte markera mot HB tydligare gör garanterat att fler än jag är skeptiska.

Precis, och om han nu inte har något problem med Hanif då kan han ju säga det. Nu dansar han runt frågan och framstår mest som en partiledare som inte vågar ta ställning.
 
Måste alltså partiledaren besvara alla frågor och all kritik öppet? Jag tycker inte det men jag förstår också att andra tycker annorlunda.

Måste och måste, man måste ingenting. Men men då får man också ta konsekvenserna av att folk kan anse att man duckar en viktig fråga och det kan skada förtroendet. Det är väl inte svårare än så. Likväl som att sossarna har skadat @Zoya förtroende som inte uteslutit en person som felat.
 
Ja absolut. Vilket bidragit till att jag inte kommer att rösta på partiet i fråga den här gången (givetvis inte endast baserat på det här men nog var det med i mina funderingar).

Och andra kanske väljer att rösta på M just tack vare HB. Jag tycker att M har varit rätt tydliga med att de accepterar hans profil och det är svar nog för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp