turbofling

Trådstartare
Nu har jag anmält lilla vovven till valpkurs. Han kommer vara 6 mån när vi börjar. Hur mycket bör han kunna när vi kommer dit och är det ngt särskilt jag ska undvika att träna?

Jag skulle nog kunna lära honom det mesta som vi kommer lära oss på valpkursen själv (uppvuxen med hund) så vi går mest på kurs för miljöträning och så han lär sig umgås med andra hundar.

Just nu kan han sitt och är ganska duktig på inkallning, ska jag nöja mig med det tillvidare (han är 5 mån nu)?

Sv: Valpkurs

För kursen skull så behöver du inte kunna någonting. Men för att kunna ha lite extra nytta av kursen är det bra att börja träna lite passivitet.

Sedan är det ju helt upp till dig och din valp om ni vill börja träna mer inkallning, ligg, stanna kvar m.m. Det är ju inget du behöver vänta på kursen för att kunna påbörja sådan träning.

Valpkurs, tycker jag, är mer en sort miljöträning och så att få med sig tips och övningar hem som man kan träna vidare på. Ofta är en valpkurs så "rörig" och ja valpig, så valparna hinner inte med att lära något på plats. Det är lättare/bättre att träna i hemmiljö, där valpen känner sig trygg och har koncentrationen på dig. På kurs konkurrerar du ju med ett annat gäng valpar när du vill att han ska koncentrera sig.

Lycka till och ha kul på kursen!

Som GuardianAngel sa, man behöver inte kunna något speciellt. Meningen är att man ska få hjälp att lära hunden där.

Var på valpkurs idag med min 3½månaders lagotto. Det var jättekul och intressant för oss båda. Är mycket stolt över henne!
(Positivt var att hon var så trött efteråt också.... :p )

jag vet inte hur det är med SBK's valpkurser, men nybörjarkursen jag gick där gick i stort sett ut på att förbjuda saker för hunden. en lite trist ände att börja i tycker jag. så om det nu skulle vara så på din kurs, se till så att du har en god relation innan ni kommer dit.

cillamuffins skrev:
jag vet inte hur det är med SBK's valpkurser, men nybörjarkursen jag gick där gick i stort sett ut på att förbjuda saker för hunden.
en lite trist ände att börja i tycker jag. så om det nu skulle vara så på din kurs, se till så att du har en god relation innan ni kommer dit.
Ja, det lät inte så kul! På vår klubb handlar valpkursen mycket om att skapa god kontakt med hunden, att utveckla samarbetet. Vi lägger också tonvikten på miljöträning och allmänlydnad. Förvisso lär vi också ut förbudsträning, men det mesta går ut på att förstärka det som är bra.
Vi går också genom grunderna för spårarbete, vilket brukar vara uppskattat, och en mycket lämplig aktivitet för valpar.

Turbofling: du behöver absolut inte stressa innan kursen och lära valpen något mer. Det som jag tycker är en fördel att deltagarna har "med " sig är att kunna leka med sin valp. Kan man det och dessutom lärt in ett berömord, blir det lättare för både dig och din valp. Precis som GA skriver kan det bli lite kaotiskt på en valpkurs... Och precis som hon också skrev så är det du som på kursen får lära dig hur du ska träna hemma med din valp.
Lycka till!

cillamuffins skrev:
jag vet inte hur det är med SBK's valpkurser, men nybörjarkursen jag gick där gick i stort sett ut på att förbjuda saker för hunden. en lite trist ände att börja i tycker jag. så om det nu skulle vara så på din kurs, se till så att du har en god relation innan ni kommer dit.
Det där funderar jag över! Kan man på något sätt kolla upp kurserna i förväg, att dom tex har den filosofi man själv trivs bäst med eller att det är en tränare/kursledare man trivs med? Eller måste man betala dom dyra pengar som ändå en valpkurs kostar, bara för att gå ett par gånger och konstatera att det här verkligen inte passar mig och min hund? Frågar man i förväg lär dom väl knappast beskriva kursen som "jo vi kommer träna förbud hela kursen"... :smirk: Det finns ju en enorm uppsjö av kursarrangörer, men det blir lite väl dyrt om man måste gå kurs hos var och en bara för att hitta sin favorit. Någon som har några ideer eller tips?

Tänker du gå valpkurs i SBK:s regi så får man nog betala i förväg - så då är väl enda chansen att man frågar tidigare deltagare? Eller kanske att man frågar om man kan få komma och titta på på någon kurs i förväg, innan det är aktuellt för en själv?

Jag har gått såväl hos SBK som hos privata tränare, och den ena privattränaren (som var dyr!) hade ett system där man gick 3 gånger. Var man inte nöjd efter det, så slutade man och då betalade man inget heller. Gillade inte han en, så kunde man bli ombedd att sluta då också.

Hos min nuvarande tränare betalar jag en gång i kvartalet, men det är upp till oss deltagare att hålla reda på det. Och kan man inte betala, ja då kan man inte, men får vara med ändå. Hans inställning är att "hundmänniskor luras inte, säger man att man inte har råd så är det så". Detta är en tränare av en helt annan kaliber, och jag är otroligt glad att jag "hittat" honom.

Många kurser följer någon hundboks kursplaner, så man kan ju alltid fråga vilken bok dom använder. Alla kurser borde ha en kursplan med lektionsplanering, så även där kan man ju kolla om deras filosofi stämmer överens med sig själv.

Jag och min hund anmälde oss också till valpkurs då han var 6 månader. Vi blev överflyttade till en nybörjarkurs i stället för det var många små valpar som var med och det var ju bara istortsett miljöträning för dom. Om jag var du skulle jag gå med i en nybörjarkurs istället, där är det sitt, ligg, fot och även miljöträning med andra hundar mm mm. Dock vet jag ju inte hur er klubb har lagt upp kurserna.

Alla instruktörer har ju en filosofi om hur en hund ska tränas. Man frågar helt enkelt vilken utbildning de har och hur deras tankar är vad gäller hundträning.

Som instruktör själv, så har jag min utbildning som jag valt efter hur jag vill träna hund. Detta får även mina kursdeltagare reda på innan de anmäler sig. Min träningsmetod måste ju självklart passa dem! Annars får man inte ut något av kursen vare sig, instruktör, ägare eller hund.

Är kursledare för SBK.
Kurserna betalas i förskott, de flesta klubbar har medlemstvång. Du & hunden är försäkrade av klubben under kursperioden (resan till/från kurs samt under kurstiden).

En valpkurs är egentligen en Hundägareutbildning och inte en "hundkurs".
Inte förrän i fortsättningskursen ja tom tävlingskursen kan man koppla bort föraren så mkt att det kan räknas som en ren HUNDkurs.

Din valp behöver inte kunna ngt alls innan kurs, och på vår klubb lägger vi stor vikt vid lek. Alltför många leker inte med sina valpar utan ställer "bara" orimliga krav. Vilket oftast sker utan att man tänker på det.

Kontkakta SBK för att få mer info om din lokala klubb, instrultörer och VAD som ingår i SBK's arbetsplan för valpkurser.

Tack för alla svar!
Det är en kurs för en privat instruktör, hon verkar trevlig och med fokus på samma saker som jag, man lär bäst under lek och beröm och utan tvång. Jag går mest kursen för att min vovve ska få umgås med andra hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar