Valpköpartankar

F

Fragancia

Jag börjar fundera på att skaffa hund igen och skulle vilja ha lite tips på trevliga hundraser. Jag (med min familj) har haft två golden retrieverhundar innan. Nu kommer jag bo i en lägenhet på 45 kvadrat, så det är en liten vovve som är intressant.

Så berätta gärna om vad ni har för hundar och hur de är.
 
Sv: Valpköpartankar

Det finns ju så himla många olika trevliga raser, så det känns svårt att tipsa om någon specifik innan man vet vad du har för ambitioner och önskemål:)
 
Sv: Valpköpartankar

Jag vill ha en hund som kan tänkas trivas i en lägenhet och som man kan träna agility med. Tänkte ta upp den hobbyn igen.

Jag håller med om att det finns så många olika raser! Jag har funderat lite på dvärg-schnauser eller cavalier.
 
Sv: Valpköpartankar

De flesta hundraser ( utom extrema gårds- & draghundar ) fungerar och trivs bra i lgh.

Vad vill du göra förutom agility? Hur mycket tid vill du lägga på motion och pälsvård exempelvis?

De raser du har tittat på är ganska olika i temperament, men hyffsat lika vad gäller motionsbiten!
 
Sv: Valpköpartankar

Jag kommer nog att lägga ner rätt mycket tid på motion. Älskar långa hundpromenader. Däremot vill jag nog ha en hund med lättskött päls.
 
Sv: Valpköpartankar

Dv.Schnauzern ska ju trimmas, man kan dock lämna det åt någon annan.
Jag lämnade jobbet åt någon annan de första åren men sedan så lärde jag mig att trimma själv ( tråkigt ) ..

Så Schanuzern har ganska krävande päls, skägget måste borstas väldigt ofta också för att inte tova sig..

Däremot passar rasen in rent motionsmässigt
 
Sv: Valpköpartankar

Jag har en west highland white terrier som är en stor hund i litet format. Käck, Robust och energisk och klarar lätt att gå låånga promenader i skogen (var ofta ute i flera timmar när han var yngre).
Dom har en underbar personlighet och är otroligt lättlärda. Däremot är och förblir terriers alltid envisa och behöver dessutom en fast hand. En till nackdel med west highland är också att deras vita anlag och kass avel har gjort att de inte tål för mycket protein och lätt får hudeksem osv. Därför skulle jag rekommendera Cairnterrier istället.
Det är precis samma hund men med ett annat färganlag och där man inte fokuserar riktigt lika mycket på utställningsbiten.

Man trimmar deras pälsar vilket jag anser vara en enorm fördel då de sällan blir smutsiga (fördelden med trimraser). 3-4 gånger om året behöver de lämnas in på trimning, om man inte vill lära sig det själv förstås.

Cairn:

liz400.jpg


Min "westie" Harley:

Harleyliggliten.jpg
 
Sv: Valpköpartankar

Varför inte en Berger des Pyrénées a Poil long? En liten, pigg och mycket lättlärd ras som älskar både långa promenader och agility - dessutom INGEN pälsvård förutom bad ett par gånger om året och en genomborstning då och då! Det här är min lilla pyrre:
ellie_4feb07_vitbg.jpg
 
Sv: Valpköpartankar

Och dvärgarna tenderar ju att ha mjukare benhår och mer underull än schnauzern. Så man måste kamma igenom och kamma underull iaf en gång i veckan för att det inte ska bli tovor och se till att den sträva pälsen kommer fram.
 
Sv: Valpköpartankar

Jag tror både Cavalier och dvärgschnauzer kan passa dig:)

Vad jag vet är båda trevliga raser, dvärgschnauzern är kanske lite livligare än cavalieren, och kan kanske ha lite mer humör.

cavalieren har ju endel hjärtproblem inom rasen som du säkert vet, så där är det nog viktigt att välja en valp med rätt linjer.


annars är ju sheltien en väldigt vanlig ras för agility som jag tror kan passa dig, det är verkligen härliga hundar:)
Även om de har endel päls upplever inte jag att den är svårskött, kamma igenom lite några gånger i veckan bara så håller den sig fin.

papillon kanske också kan passa, jag har hört endel som tränar agility med sådana med gott resultat.
De funkar bra som aktiva sällskapshundar.


Sen är ju den engelska cockerspanieln väldigt härlig;)
Tycker om mkt motion, är arbetsglad, ja en väldigt glad ras överlag som alltid vill vara med där det händer:)
 
Sv: Valpköpartankar

Vilken söt liten krabat! Snacka om att man har hundabstinens.
 
Sv: Valpköpartankar

Jag har själv greyhounds. Helt underbara familjehundar. Lugna inne och spralliga och glada ute. Älskar barn. Trivs mycket bra i lägenhet. Bara dom får en soffa el säng att ligga i. ;) Skäller inte mycket. Tar inte stor plats även om dom är stora. Eftersom ni vill ha en liten hund. Så kan jag rekommendera whippet. Dom är pigga och glada och med på det mesta. Friska och tåliga utan några speciella sjukdomar. Rekommenderar denna ras eftersom jag älskar vinthundar :)
 
Sv: Valpköpartankar

Nu har jag träffat på ett antal Staffordshire Bull Terriers...och jag måste erkänna att: det är den vänligaste och trevligaste rasen jag stött på hittills. Kanske tycker jag att dom är lite liten, men detta tar dom igen med sin charm. Min nästa hund ska definitivt vara en sådan.

Det är bara de senaste året jag träffat desa hundar...och man smälter fort ;)
 
Sv: Valpköpartankar

Personligen har jag en Flatcoated retriever som trivs fint i lägenhet på 39 kvadrat...
 
Sv: Valpköpartankar

Jag tycker också vinthundar är trevliga - och det går att få skaplig lydnad på dem. Har själv inte tränat agility med min whippet, men har funderat många gånger för att hoppa och springa fort är stora favoriter samtidigt som de gärna sover hela dagarna inne men kan motionera nästan hur mycket som helst (utan att bli odrägliga om det inte får gör det).

Utseendet vänjer man sig vid, nu tycker jag de är enormt vackar :love: , men det tog ett tag. Pälsvården är enkel, badad på max fem minuter och täcken är bara att slänga i tvätten ;) Dessutom vill de inte gå ut när det är dåligt väder och sover gärna länge på mornarna. :D

IMG_0793resize.jpg


Men dvärgschnauzer och cavalier låter inte heller som fel val, bara du hittar en cavalier med "friska" linjer och ser till att den inte blir för tjock med åren (Många cavalierer jag träffat är ljuvliga som unghundar, men ser mest ut som utnötta fotpallar efter några år, varför är en annan fråga)
 
Senast ändrad:
Sv: Valpköpartankar

Jag tycker också vinthundar är trevliga - och det går att få skaplig lydnad på dem. Har själv inte tränat agility med min whippet, men har funderat många gånger för att hoppa och springa fort är stora favoriter samtidigt som de gärna sover hela dagarna inne men kan motionera nästan hur mycket som helst (utan att bli odrägliga om det inte får gör det).
*Knapplån*
Hej Niki!
Nu börjar väl lilla damen bli bra rund om magen i alla fall? Jag såg henne på bild häromdagen (min syster äger pappa Silver) och det såg ut att bli ett härligt gäng:) Lycka till med valpningen!
 
Sv: Valpköpartankar

*Knapplån*
Hej Niki!
Nu börjar väl lilla damen bli bra rund om magen i alla fall? Jag såg henne på bild häromdagen (min syster äger pappa Silver) och det såg ut att bli ett härligt gäng:) Lycka till med valpningen!

Vad världen är liten... Tja angående hur rund hon är talar väl bilden för sig själv... Och den är några dagar gammal...Vilken dag (eller natt som kan det bli)

IMG_2136cr.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 770
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 493
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 192
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp