Valpköpartankar

Sv: Valpköpartankar

Jag ville bara vara tydlig och säga att den finska lapphunden inte är en jakthund och att den inte är så krävande som vissa här ville få det att låta. Jag tror visst att denna ras skulle passa TS då hon skriver att hon vill ha en hund att framförallt att gå långpromendader med och lapphunden klarar den aktivitetsnivån perfekt. Annars skulle jag inte rekommendera denna ras.

Visst finns det en liten, liten del som använder lapphundar till jakt men man behöver ju inte dra hela rasen över en kant och säga att det är en jakthund eller att de har hög aktivitetsnivå... Då det är helt fel fakta om denna ras. Det var det jag ville vara tydlig med så inte denna ras missuppfattas. Men som sagt var så var det ju inte endart du som nämnde detta men jag sammanfogade alla mina svar på den felaktiga faktan som dök upp i denna tråd.


:)
 
Sv: Valpköpartankar

Själv hade vi som sagt golden retriever innan, som jag fullkomligt älskar, men de är lite för stora för min lägenhet.

Jag har en golden i en lägenhet på 35kvm och det fungerar bra. Inne tar vi det lugnt och myser, träning och aktivering sker utomhus. Hon är rätt liten dock, ca 50cm hög, och av den slanka och kvicka typen.
 
Sv: Valpköpartankar

4971290.jpg


Dansk/Svensk Gårdshund. Liten, allert, kort päls och så är det riktiga mysgrisar! Min är alltid glad och vill hitta på nya saker, men ligga i sängen o mysa är ej helt fel det heller.. :D
//Mimmi
 
Sv: Valpköpartankar

Ja du, jag tror knappast att Lappen fungerar som enbart sällskapshund.

Men för att citera mig själv och vad jag skrev tidigare i tråden & eftersom du svarar mig :

Calazirya skrev:
Jag tror att rasen passar till en mycket aktiv människa som ändå inte är så pass inriktad att Brukshund ( eller utpräglad jakthund ) skulle passa ..
 
Sv: Valpköpartankar

Jag skrev vad jag trodde att Mynta2 menade ...

Jag tror att rasen passar till en mycket aktiv människa som ändå inte är så pass inriktad att Brukshund ( eller utpräglad jakthund ) skulle passa ..

Men Gnist kan säkert svara för vad rasen kräver bättre än mig !

Som tidigare ägare till 7 finska lapphundar och även uppfödare av rasen, så kan jag säkert säga att Finsk lapphund är inte en speciellt krävande ras! Inte heller är de speciellt jaktbenägna av sig, även om det säkert finns individer som kan jaga. Jag hade en som gärna skällde älg om hon lyckades gå på en, men hon jagade inte aktivt älg på samma vis, som en älghund.

Finsk lapphund passar som sällskapshund med måttliga aktiviteter och de är väldigt trevliga medelaktiva hundar.

Den lapska släktingen är mer krävande och då är det ändå inte en extremt krävande ras det heller..
 
Sv: Valpköpartankar

Ok.. Det där med jakten läste jag på en hemsida..

Det är alltså större skillnad mellan Finnen och vanliga Lappen än vad jag trott !?


/C
 
Senast ändrad:
Sv: Valpköpartankar

Är dom inte vakt-jakt och vallhund ? 3 överraskningar i ett alltså ;). Som ett kinderägg.
 
Sv: Valpköpartankar

Tror i princip ingen jagar med svensk lapphund heller faktiskt ;)

Sådana har jag inte haft, så säker kan jag ju inte vara, men jag tror nog att de flesta som ger en svensk lapphund är helt vanliga människor de med. :D

Den mest krävande av de tre raserna är ju den lapska och inte ens den är ju överdrivet krävande ändock :D
 
Sv: Valpköpartankar

De har används till det förr i tiden men avlas mest till att vara sällskapshundar idag. Min finska lapphund har lite vall i sig men ingen jakt eller vakt alls.

:)
 
Sv: Valpköpartankar

Den finska lapphunden fungerar perfekt att använda som sällskapshund. Har många vänner och bekanta som använder den som ren sällskapshund. Jag anser att det är en hund som anpassar sig till den motionsform som man väljer att ge den. Min lapphund är inte krävande men jag har själv valt att aktivera den mer än en sällskapshund eftersom min livsstil är mer aktiv.

Jag vet inte var det är för hemsida du har hittat din information ifrån. Något missvisade är den allt.

Angående den Svenska Lapphunden sägs det vara 2 finnar i en svensk. Alltså den har något mer humör än de finska men för det kräver de inte mer motion än de finska.

:)
 
Sv: Valpköpartankar

Nu har jag träffat på ett antal Staffordshire Bull Terriers...och jag måste erkänna att: det är den vänligaste och trevligaste rasen jag stött på hittills. Kanske tycker jag att dom är lite liten, men detta tar dom igen med sin charm. Min nästa hund ska definitivt vara en sådan.

Det är bara de senaste året jag träffat desa hundar...och man smälter fort ;)

Vad kul!! :):bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 493
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 192
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp