Valpköpartankar

Sv: Valpköpartankar

Nej, afghaner har nog ingen enkel pälsvård, men de övriga är nog rätt ok (har iof aldrig testa långhårs whippet heller och de finns, mig veterligen, inte i Sverige heller). Irländska varghunden och skoska hjorthunden tror jag man måste fixa lite mer med och borzoien behöver borstas igenom då coh då, trots allt är pälsarna ok enligt de jag känner, de blir inte smutsiga ändå upp på magen så ofta (påstås det...). De korthåriga har garanterat minimal pälsvård.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpköpartankar

Jag gillar Finska lapphundar mycket och kan varmt rekommendera denna ras! Det är en lagom hund på alla sätt... kräver lagom motion, lagom pälsvård (mycket lättare än man kan tro) m.m.

Det är en trevlig lättlärd hund som har ett underbart humör. Å så är de ju väldigt vackra med deras fina päls och de underbara färgerna som finns. Min lapphund är lugn och fin när hon ska men vid arbete är det fart på henne. En perfekt agilityhund då hon älskar när det går undan, är lättlärd och har självförtroende och är supernyfiken på allt!

Slänger in en bild oxå:

 
Sv: Valpköpartankar

Långhårs Whippet har jag aldrig hört talas om :confused:
Greyhound och Whippets har väldigt lätt pälsvård och är jättetrevliga hundar.:)
 
Sv: Valpköpartankar

Vill du köpa valp är det viktigaste inte hur du bor utan hur mycket motion din hund kan få. hemmet är en trygghet och viloplats samt mycket annat,men de gör inget om det är en liten lägenhet. allt löser sig bara se till att hunden får komma ut mycket och har sin bädd på ett tryggt ställe...:bump:
 
Sv: Valpköpartankar

Jag hade inte heller hör talas om långhårs whippet tills jag bara av misstag hittade dem för några år sedan; sökte nu på google och fick genast upp den här länken:http://home.ica.net/~westwood/ och googla annars.... Vem vet, snart kanske de finns i Sverige, men verkar mest vara i USA. Har för mig att de sa att det fanns en sällsynt recessiv gen som jag långhår...och att de såklart var ändå trevligare än "vanliga" whippets. ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Valpköpartankar

Jag hade inte heller hör talas om långhårs whippet tills jag bara av misstag hittade dem för några år sedan; sökte nu på google och fick genast upp den här länken:http://home.ica.net/~westwood/ och googla annars.... Vem vet, snart kanske de finns i Sverige, men verkar mest vara i USA. Har för mig att de sa att det fanns en sällsynt recessiv gen som jag långhår...och att de såklart var ändå trevligare än "vanliga" whippets. ;-)

Oj då trodde någon skojade om långhårig whippet. :) Har aldrig hört talas om dom förut. Ser ju nästan ut som en liten borzoi i miniformat:)
 
Sv: Valpköpartankar

Ja, där ser man verkligen vad lite päls kan göra skillnad för hur man uppfattar hunden....

Jag trodde också att det var ett skämt första gången jag fick upp en internet sida...
 
Sv: Valpköpartankar

Kanske skulle en Sheltie, mellan/dvärgpudel eller Mops passa dej?

Alla tre är lättlärda,sociala och trevliga. Dom trivs när dom får rikligt med motion och passar även utmärkt till agility. Uppfattar heller inte som att nån av raserna kräver så mycket pälsvård.
 
Sv: Valpköpartankar

Lapphunden är en hund med ursprung som samernas vakt-, jakt- och vallhund...

Det jag tror att Mynta2 egentligen syftar på är att Lapphunden är en krävande ras, mer än vad TS skriver att hon vill ge i form av träning/motion m.m
 
Sv: Valpköpartankar

Oj, är de?

jag har alltid fått för mig att finska lapphundar är bra aktiva sällskapshundar om man vill gå mkt promenader och träna något ganska aktivt.. och det verkar ju ts vilja göra`?


Jag är eg inte så insatt i rasen, känner bara en som helst ligger på soffan och blir klappad hela dagarna:angel:

De går bara promenader med den och har den som familjehund och den är jättelugn och nöjd!
Men det finns väl undantag inom alla raser.
 
Sv: Valpköpartankar

Lapphund är en framförallt en trädskällare, men jag vet jägare som använder den till annan jakt också. Även som eftersökshund.

tror dock det är vanligare att de svenska lappisarna används som jakthund.

De är j-vligt envisa hundar och blir riktigt odrägliga om man inte är säker på sitt ledarskap. Har haft tre själv och de var ljuvliga men.. en hel del jävlar anamma.

Men TS var ju aktiv, så jag tror rasen kan passa bra. En kul ras är det. :)
 
Sv: Valpköpartankar

Oj då trodde någon skojade om långhårig whippet. :) Har aldrig hört talas om dom förut. Ser ju nästan ut som en liten borzoi i miniformat:)

Onekligen ganska lika dessa underbara (ej SKKgodkända) varelser:

http://www.silkenwindhound.com/

KristullSunset53.jpg
 
Sv: Valpköpartankar

Jag skrev vad jag trodde att Mynta2 menade ...

Jag tror att rasen passar till en mycket aktiv människa som ändå inte är så pass inriktad att Brukshund ( eller utpräglad jakthund ) skulle passa ..

Men Gnist kan säkert svara för vad rasen kräver bättre än mig !
 
Sv: Valpköpartankar

Jag har själv en FINSK LAPPHUND och jag är väldigt engagerad i rasen och har mött många finska pinnar runt om på utställningar och inte någon av dem använder den till jakt. Lapphunden är mer en gårdshund och sällskapshund idag.... Jag känner även många jägare och det är ingen som har sagt något om finska lapphundar och jakt....

Helt ärligt så är den finska lapphunden en trevlig och den är absolut ingen krävande hund mera att man ska ta hand om hunden... Min hund får mycket fysiskt och psykisk stimulans... Aktiv i arbetet men hon är ko lugn när hon ska vara detta, trots en ålder på 1 år. Men många kompisar till mig har sina lapphundar som vilken sällskapshund som helst och de fungerar fint i lägenhet, i stan m.m.

Dock brukar de svenska lapphundarna vara lite "svårare" och lite annorlunda i sitt humör än den finska som har ett fint och stabilt humör.

Från Rasstandaden av finsk lapphund.....

Rasstandard för Finsk Lapphund

Hemland: Finland

Användningsområde:
Ursprungligen använd i renskötsel som vall- och vakthund, idag också en populär sällskapshund.

Bakgrund / Ändamål:
Samerna har redan under århundraden använt finsk lapphund liknande hundar till att valla och vakta renar i norra delen av Fennoskandien och Ryssland. Utgående från dessa hundar fastställde Finska Kennelklubben lapska vallhundens första rasstandard år 1945. Namnet ändrades till lapphund år 1967. Rastypen och rasbilden utkristalliserades under 1970-talet, standarden har modifierats flera gånger. Namnet ändrades vidare till finsk lapphund år 1993. Rasbilden har stabiliserats snabbt och idag är rasen mycket populär främst som familje- och hobbyhund i hela Finland


Rasstandarden godkänd av Finska Kennelklubbens fullmäktige 1996-11-16

Källa SLK's hemsida.


Inget om att den används till jakt! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpköpartankar

En ny variant för mig...fast det borde ju inte förvåna en, det "saknas " ju som sagt ett litet långhårs alternativ på vinthunds sidan...
 
Sv: Valpköpartankar

Jag kopierade texten från en hemsida för Finsk Lapphund ....

Men du kanske läste mitt andra inlägg om vad jag tror ...
 
Sv: Valpköpartankar

Vad otroligt mycket olika hundraser det finns egentligen. Och ändå tycker jag man mest ser de vanligare raserna när man är ute och går. Kul att det är så många som har lite "ovanligare" raser. Själv hade vi som sagt golden retriever innan, som jag fullkomligt älskar, men de är lite för stora för min lägenhet.
 
Sv: Valpköpartankar

Jag tycker att Borderterriern är en jättetrevlig hund.
Och dessutom otroligt söta :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 493
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 192
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • KIA EV9
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp