turbofling

Trådstartare
Jag ska skaffa en valp och funderar på lämpligaste tillfället att skaffa den. Jag kommer aldrig vara hemifrån mer än 2h i sträck (enstaka tillfällen 4h). Hur gammal bör valpen vara innan man börjar vänja den vid att vara ensam korta stunder? Hur gammal bör den var innan man kan lämna den i 2h?

Sv: Valpköp

Jag är väl egentligen inte rätt person att svara dig på detta då jag varken har eller har haft egen hund. Däremot har jag alltid haft ett brinnande intresse för hundar och "följt" många vänner i deras valpköp och därmed lärt mig en del.

Personligen tror jag (och jag vill poängtera att detta bara är mina funderingar som ej är grundade på erfarenhet av egen valp, bara andras) att det är viktigt att man ganska snabbt lär valpen att bli en självständig individ. Men då menar jag att man börjar med väldigt korta stunder och kanske lämnar hunden i ett annat rum än där man själv befinner sig, ger den en leksak eller något att tugga på och framförallt inte gör någon affär av det,varken då man lämnar valpen eller kommer tillbaka till den. Funkar detta bra kan man börja gå utanför ytterdörren och komma in snabbt igen vartefter man ökar på tiden om valpen inte visar oro.

För att svara mer exakt på dina frågar så upplever jag det som att det är väääldigt olika från individ till individ hur snabbt de kan lämnas ensamma flera timmar. Har varit med om allt ifrån 9-veckorsvalpen som klarar av 1 timme galant (tror dock detta är ovanligt snabbt) till 1-årshunden som fortfarande blir jätteorolig av att lämnas ens en stund. För att få en hund att känna sig trygg i ensamma stunder tror jag att det är viktigt att börja tidigt med små stunder men skynda långsamt. Går man för fort fram så lär det ju märkas och då är det nog inte annat att göra än att börja om från noll.

Så för att sammanfatta detta svammel :o så tror jag ändå att det viktigaste är att aldrig glömma att ingen är hund är den andra lik och bara för att grannens hund klarade det på en viss tid så kanske en annan behöver mycket mer träning och tid på sig. Dessutom tror jag det beror mycket på ägaren; att man använder sig av ett sätt och är konsekvent. Och, återigen, inte överöser valpen med godis, beröm eller på annat sätt förstärker att det är hemskt att bli lämnad och du var så duktig så utan visar att så här kommer det att vara och det är inget konstigt. Har sett flera som gjort detta "fel" och det har ofta varit sämre enligt mig, hunden är orolig då den lämnas, skäller, krafsar på dörren osv. Men det finns olika sätt att gå tillväga, kanske detta funkar jättebra på vissa hundar, jag vet inte men själv ska jag nog inte göra så när jag köper valp.

Så tyvärr, tror nog inte det är möjligt att svara på hur gammal valpen bör vara innan du kan lämna den själv i 2 timmar. Du får helt enkelt se... ;)

Hoppas du får bättre svar av någon annan och lycka till med valpen! :)

Sv: Valpköp

Hittade precis en tråd som handlar om just det du undrar. Om du inte redan sett den själv så är rubriken "Hur länge var ni hemma med valpen?" och finns för tillfället på sidan två.
Tyvärr är jag jättedålig på det här med datorer så jag kan inte direktlänka. Hoppas du hittar det för du får många bra svar på dina frågor där. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 998
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar