Valpintro - hur fick ni till det

Lejonelle

Trådstartare
Har tingat valp, det blir först i höst någon gång. Funderar redan på hur jag ska få till det den första tiden.

Första gången jag hade valp var det en sommarvalp och jag hade sparad semester så jag kunde vara långledig. Andra gången valde jag att låta valpen bo kvar hos uppfödaren lite längre. Den här gången vore det skönt att kunna få hem den tidigt. Därför vill jag ha tips - hur löste ni den första tiden med valpen? Det är inte så lätt att ta ledigt när och hur som helst från mitt jobb så jag vill ha gott om tid på mig att ordna det på ett bra sätt.

Tacksam för alla bra idéer och även för misstagen som man kan lära av...

Edit: det finns vuxna hundar i familjen så den blir inte ensam även om vi jobbar.

Senast ändrad:
Sv: Valpintro - hur fick ni till det

Jag själv hade med valpen! Har fördelen att kunna ha det på mitt jobb. Vist att jag inte har tid att sysselsätta den men den får ändå vara i närheten och även träna på att faktiskt vara passiv och ensam korta stunder. Dessutom jobbar jag bara 4h per pass. Nu var han iof kvar hos uppfödaren tills han va lite över 3 månader. 8 veckors valp tycker jag är lite litet för att jag ska kunna ta hand om på ett lämpligt sätt.

Min valp var ca 13 veckor när jag hämtade honom. Jag var ledig en vecka, sedan fick hundarna vara hos hundvakt när jag jobbade natt. Under den lediga veckan hälsade vi på hos hundvakten ett par ggr så att valpen lärde känna stället, människorna och hundvaktens två hundar. Det funkade bra från första stund och han ser henne som en extramatte och älskar att få komma dit när jag jobbar :)

Tack Glimfeather och Shark för era tips. Jag kan tyvärr inte ha med hunden på jobbet men kan jobba en del hemifrån. Kan använda min dotters lägenhet som ligger nära mitt jobb och kan förmodligen ha hjälp från henne vissa dagar också. Jag vet inte om uppfödaren går med på det men jag hade tänkt vänta lite efter 8 veckor, kanske 11-12 veckor om det går bra. Men ändå är det en hel del dagar som jag behöver lösa. Hoppas kunna hitta någon hundvan dagledig person som vill rycka in som extra valpmamma.

Hur gammal borde valpen vara innan den första gången blir lämnad i hundgården med de stora hundarna en hel dag, tycker ni?

Med lagotton så gick jag arbetslös när jag skaffade henne, så att vara hemma var inga problem.
Med labben som vi skaffade i somras så jobbade jag 2 veckor när vi hämtade honom, sen hade jag 7 veckors semester. Har dock möjlighet att ha med hundarna på jobbet, vilket såklart blev med labben. Och hann inte jag ut och kissa honom så gjorde jobbarkompisarna det.

Jag vet inte hur man får till det, har inte köpt hund ännu men det ligger i planerna.

Men en seriös uppfödare jag pratade med svarade att hon rekommenderade sina valpköpare att vara hemma första veckan med valpen och genast andra-tredje dagen påbörja ensamhetsträningen för att vecka två med valpen övergå till hur livet kommer att bli sen för hunden när man är borta i jobb. Nu är jag inte hunderfaren men min fundering på det är om det inte blir svårt att få den lilla valpen rumsren på det sättet samt att jag inte förstår hur man skall kunna lämna en liten 9 veckors valp själv i flera timmar.

Den uppfödaren skulle jag inte köpa hund av :S. Fy så oseriöst, klart en 9-10 v valp inte kan vara hemma själv flera timmar.

Den uppfödaren skulle jag inte köpa hund av :S. Fy så oseriöst, klart en 9-10 v valp inte kan vara hemma själv flera timmar.

Jo, jag var otroligt förvånad och häpen efter det samtalet. Hade trott annat av en meriterad erfaren seriös uppfödare. Men förstås är det väl svårt att sälja valpar vintertid till folk som har passligt att vara hemma med dem längre.

Först var jag hemma två veckor, sen sambon 2 veckor, sen jag två veckor och sen sambon två veckor.
Efter det var hunden hos svärfar om dagarna tills han var gammal nog att börja på dagis.

KL
Tack för alla svar!
Vill gärna ha fler exempel och infallsvinklar på hur man kan lösa det den första tiden. Hur gjorde du, hur funkade det, vad var fördelar och nackdelar?

För oss löste det sig enkelt, jag pluggade upp ämnen på distans via Komvux och gjorde sista provet dagen efter vi hämtat hem valpen. Sen kom jag in på universitetet på hösten, så jag tog helt enkelt "sommarlov". Men egentligen var jag ju arbetslös, dock utan a-kassa så de störde mig inte med massa kurser el dylikt. Så det fungerade bra för oss.
Däremot så funderar jag också hur man skall lösa det om det blir så att vi skaffar en till. Jag pluggar till 2014 och sen hoppas jag ju naturligtvis att jag får ett jobb..

Med min förra hund så tog jag ledigt i 2 veckor direkt när jag fick hem honom som 8 veckors valp..och sen fick han helt enkelt spendera tid hos min vän/dagmatte som gick hemma som bara bodde några meter från mitt jobb. Det var lätt och smidigt och han älskade att vara hos dagmatte.

Med en av mina nuvarande hundar så var jag själv arbetslös i 2 månader, och då var han dessutom redan 4 månader när jag hämtade honom (jag frågade uppfödaren om han kunde vara kvar hos henne någon månad extra iom att det var mycket som hände i mitt liv då med flytt mellan olika städer osv)...och sen fick även han börja hos dagmatte när jag fick jobb.

Hur gammal borde valpen vara innan den första gången blir lämnad i hundgården med de stora hundarna en hel dag, tycker ni?

Beror ju helt på hur ensamhetsträningen går men det får du nog vänta med i några månader.

Ursprungsfrågan: Första valpen fick jag hem när jag skrev rapporten till mitt kandidatexjobb. Sen blev det sommarlov då jag pluggade på halvfart på distans och i övrigt var hemma. Vanliga studierna började när jag haft honom 3½-4 mån, då kunde han vara ensam några timmar och jag hade en sambo som var hemma på förmiddagarna (och jag gick inga heldagar).

Nu med andra valpen är jag arbetslös och ska väl strax börja leta efter dagmatte så att det är klart tills jag får jobb, om jag inte kan ta med mig hundarna. Jag hade velat vara hemma första veckorna själv åtminstone innan jag lämnar bort valpen hela dagarna, även om den har sällskap hela tiden. Men det är väl lika mycket för min skull.

Dammar av tråden, tiden går, även om det är långt kvar. Kanske finns det fler som vill kommentera och dela med sig av bra bra upplägg för den första valptiden?

Om allt går som det ska är valpen leveransklar i början-mitten av oktober. Jag har sökt lite kurser på universitetet till hösten och planen är att gå ned i arbetstid från det att valpen kommer hem tom januari månad. Jag har också 12 sparade semesterdagar att spela med plus lite komp. Min man är lärare vilket innebär att jag inte behöver vara ledig skolloven.

För att det ska funka på jobbet (och inte bli så kännbart ekonomiskt) vill jag jobba så mycket som möjligt och försöka planera tiden utifrån de grupper och arbetsuppgifter som jag har ansvar för. Jag fnular lite med schema för att se om det går ihop någorlunda.

Ta hem valpen, var ledig 3 veckor med din ledighet och en vecka på makens höstlov. Skaffa dagmatte efter det.
Så hade jag gjort.

Veckan efter vi hämtade valpen började jag en 7 veckor lång semester. Första veckan fick han vara med mig på jobbet, har sån tur att jag kan ha med mina hundar på jobbet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 455
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
981
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 051
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka