Valpfrågor

anna_anna

Trådstartare
När brukar ni ta emot besök första gången? Ser man redan när valparna är små vilken mentalitet dom verkar ha? Isåfall vid vilken ålder? Samt vad kan man se det på? Har ni haft "rätt" när ni har plockat ut valp?

Jag är intresserad av rottweiler, vill ha en explosiv (extrem) ipo/lydnad/bruks rottis. Så jag söker lite tips på vad jag kan kika på när vi besöker dom:)

Har pratat med uppfödaren och det finns en hane som sticker ut. Jag litar på uppfödaren men vill gärna höra era erfarenheter:)

Sv: Valpfrågor

När brukar ni ta emot besök första gången? Ser man redan när valparna är små vilken mentalitet dom verkar ha? Isåfall vid vilken ålder? Samt vad kan man se det på? Har ni haft "rätt" när ni har plockat ut valp?

Jag är intresserad av rottweiler, vill ha en explosiv (extrem) ipo/lydnad/bruks rottis. Så jag söker lite tips på vad jag kan kika på när vi besöker dom:)

Har pratat med uppfödaren och det finns en hane som sticker ut. Jag litar på uppfödaren men vill gärna höra era erfarenheter:)

Det kan ändra sig helt från vecka till vecka när de är små, men en som är modig borde inte bli rädd. Jag skulle titta på hur de beter sig mot varandra och mot mamman. Hur beter sig mamman? Hur nyfikna är de, gillar de att leka, är de mitt i smeten eller drar de sig undan? Varför drar de sig undan om de gör det?

Tänk också på sunt byggd, minst lika viktigt om de ska hålla länge.

Tror de flesta uppfödare tar emot besök från tidigast 5 veckors ålder. Tidigare är det nog inte heller så meningsfullt att göra besök som köpare, även om säkerligen uppfödaren har en bra uppfattning om valparnas personligheter redan innan.

Själv har jag bara valt valp en gång, då tog jag den som var mest galen och bet oss mest när vi satt i valplådan :D

Det kan ändra sig helt från vecka till vecka när de är små, men en som är modig borde inte bli rädd. Jag skulle titta på hur de beter sig mot varandra och mot mamman. Hur beter sig mamman? Hur nyfikna är de, gillar de att leka, är de mitt i smeten eller drar de sig undan? Varför drar de sig undan om de gör det?

Tänk också på sunt byggd, minst lika viktigt om de ska hålla länge.

Våra är väl ett typexempel på att de kan bli olika som vuxna ;). Sarek var mer modig och framåt på valptestet, medan Sting kampade som en malle. På MH't var de tvärtom! Sting var ju ganska cool med det mesta där Sarek la benen på ryggen, men Sarek kampade till sig en 5:a...

Jag hade tittat mer på hur mamman beter sig samt hur eventuella hundsläktingar i hemmet beter sig. När man besöker valpar kan det mycket väl vara så att den egentligen vildaste valpen råkar vara trött precis när man är där eller tvärt om och det är då inte lätt att få rätt intryck av en hel valpkull.

Det enda jag egentligen skulle brytt mig om är att valparna inte verkar vara rädda för något samt ser ut att vara sunt konstruerade i kroppen.

Jag har bara valt valp när jag själv bott med valparna från i princip dag 1. Då blev den vildaste valpen min och tja, hon fortsatte att vara vild och underbar :D Omplaceringen jag har nu var tydligen också vild som valp och alltid först fram för att undersöka allt, och tja, hon är helknäpp hon med :love:

Besök första gången efter att man fått hem valpen hade vi redan andra dagen tror jag. Inte hela tjocka släkten men min syster som bor mitt emot kom förbi och hälsade lite. Övriga besök fick vänta tills han varit hos oss minst 1 vecka. man märker ju på hunden också. Har man en social, trygg och pigg valp som kommit tillrätta snabbt i sitt nya hem kan man ju utan problem ta emot lite besök efter nån vecka. Är den o andra sidan lite "färsk" länge kan man ju vänta. När hunden är trygg och tyr sig till familjen, känner sig hemma, så kan man ju så smått börja ta emot besök.

Uppfödaren vet ju ganska bra hur valparna skiljer sig från varandra. När vi tittade på våran valp kom ju hela flocken och klättrade på oss när vi kom in genom dörren så det var ju just då svårt att skilja dem åt. Men med tiden man satt där märkte man ju vilka som var mer på och vilka som gick och la sig. En av valparna i hans kull var väldigt ointresserad av folk. Inte rädd, skygg eller tillbakadragen men han låg helt enkelt hellre och sov än klättrade på oss. Vi fick samma uppfattning av valparna som uppfödaren hade, vilka som var mest pigga, mest lugna, mest sociala, mest lekfulla. Sen är det ju kanske också ibland så att någon kan verka lite slö för att den just då blivit trött innan de andra osv, så man får nog ha en dialog med uppfödaren. I vårt fall var det ganska tydligt att den vi valde var väldigt livlig och hade mycket energi och var väldigt social med människor. Men det var ju omöjligt att veta om han skulle bli så som vuxen.

För mig var det viktigt att ALLA valpart i kullen - och mamman - var stabila individer. Om någon eller några visat sig skygga eller osäkra hade vi inte valt någon valp ur kullen.

Vår valp är nu 1 år och blev som vi förväntat oss.

Skicka gärna PM om vilken uppfödare du är i kontakt med :)

I övrigt tycker jag de andra har gett dig vettiga svar på dina frågor. Jag har själv rottis så jag blev lite nyfiken på vilken kennel du tänkt köpa ifrån :)

Tack för bra svar!

Valparna är leveransklara på tisdag, och jag är så otroligt sugen;) Men jag undrar ännu hur pass sociala valparna skall vara? Har varit och hälsat på två gånger, valparna är inte ett dugg intresserad utan lägger sig och sover. Jag skulle klappa en hane som satt kvar men då skällde han till och gick iväg till sina syskon. Mamman är super social, sätter sig gärna i knäet och så fort man slutar klia så börjar hon buffa och pussa på en. Visserligen var det två veckor sedan jag träffade dom så mycket kanske har hänt, uppfödaren säger att jag har haft oturen att komma precis när dom har somnat. Skall nog ut en sväng i morgon så jag hoppas dom är så framåt och busiga som uppfödaren beskriver dom:)

Skicka gärna PM om vilken uppfödare du är i kontakt med :)

I övrigt tycker jag de andra har gett dig vettiga svar på dina frågor. Jag har själv rottis så jag blev lite nyfiken på vilken kennel du tänkt köpa ifrån :)

Har skickat PM, du får gärna hjälpa mig på traven ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 898
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 140
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 772
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar