Valpfoder som bara skiljer en proc i protein

prinsessfeminist

Trådstartare
Hur hade du/ni resonerat kring valpfoder där enda skillnaden mellan vuxen och valp-versionen är att valpfodret har 27 procent protein och vuxenfodret 26 procent?

I övrigt är mängden av fett etc identiskt.

Jag frågar därför att jag blev rekommenderad av uppfödaren att inte servera valpfoder på grund av att valpen redan är relativt snabbt växande.

Men nu är det så att jag har ett par påsar med valpfoder och det känns som om skillnaden är minimal. Är det så mycket att oroas över i så fall?

Edit: Fodret heter Platinum Chicken Puppy och Platinum Chicken Adult

Rent generellt struntar jag i procenten när det gäller protein osv, jag kollar mer på själva ingredienserna.

Ingredienserna är desamma och jag är nöjd med det. Det är bara att det är större proteinhalt i valpfodret och min fråga är om man skulle tänka på det om hunden nu växer snabbt?

Gör en procent så stor skillnad?

Nej, en procent gör ingen skillnad. Bra med protein till unga hundar också, de behöver det för att kunna bygga upp kroppen ordentligt, sedan är det bara att hoppas på att det är bra protein i själva fodret, det är viktigare än hur mycket protein det är i.

Hur hade du/ni resonerat kring valpfoder där enda skillnaden mellan vuxen och valp-versionen är att valpfodret har 27 procent protein och vuxenfodret 26 procent?

I övrigt är mängden av fett etc identiskt.

Jag frågar därför att jag blev rekommenderad av uppfödaren att inte servera valpfoder på grund av att valpen redan är relativt snabbt växande.

Men nu är det så att jag har ett par påsar med valpfoder och det känns som om skillnaden är minimal. Är det så mycket att oroas över i så fall?

Edit: Fodret heter Platinum Chicken Puppy och Platinum Chicken Adult

Gammal myt som tyvärr fortfarande hänger kvar hos en del - att valpar skulle växa för fort eller få problem om de får mycket protein.

Det är energin och hullet man ska titta på, en valp ska absolut inte få för mycket mat och vara rund, då kan den drabbas av tillväxtproblem. Mineralbalansen är också viktig (Kalcium-Fosfor)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag fick chansen att träffa en kostrådgivare med inriktning hund under personens utbildning för att personen behövde frivilliga till...
Svar
6
· Visningar
1 210
Senast: LaMagia
·
S
Övr. Hund Fick höra från "min" uppfödare att jag absolut inte skulle ge min golden retriever valp ett valpfoder, det ger en för snabb...
Svar
9
· Visningar
2 948
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka