S
Sweet
Fick höra från "min" uppfödare att jag absolut inte skulle ge min golden retriever valp ett valpfoder, det ger en för snabb tillväxthastighet. Fodrar min valp med Robur Breed 30/15 som uppfödaren har gett innan, ska efter det att 2,25 kg påsen är slut företrädesvis gå över till Robur Maintenance 27/15. Jag ska under INGA omständigheter fortsätta med ett valpfoder.
Nu har jag börjat fundera lite då jag grävt mig djupt in i foderdjungeln...
Robur Maintenance som jag har fått rådet av min uppfödare att ge min valp innehåller 27% protein och 15% fett.
Nu har jag tittat lite på olika valpfoder och kommit fram till att många av dem har ungefär samma innehåll av protein och fett som Robur Mainetance.
Tex:
Eukanubas valpfoder för stora raser: 26% protein & 14% fett.
Nutro Choice valpfoder för stora raser: 29% protein & 14% fett.
Sportsman´s Pride valpfoder: 27% protein & 17% fett.
NRC 9002 valpfoder: 27,5% protein & 14,5% fett.
Sen har jag även uppmärksammat att Royal Canins valpfoder för stora raser upp till 5 månader innehåller 30% protein & 22% fett, valpfoder för stora raser 5-15 månader 32% protein & 14% fett. Detta ska ju vara ett foder framställt för de stora rasernas behov och ändå är det ett högt proteinvärde i dessa foder.
Jag kan inte riktigt fatta varför det är "förbjudet" att ge större raser valpfoder?? Vad är det i valpfodret som gör att tillväxten blir för snabb???

Någon hundfoderskunnig som vill svara på mina undringar? Gärna någon med erfarenhet av lite större hundraser.
Nu har jag börjat fundera lite då jag grävt mig djupt in i foderdjungeln...
Robur Maintenance som jag har fått rådet av min uppfödare att ge min valp innehåller 27% protein och 15% fett.
Nu har jag tittat lite på olika valpfoder och kommit fram till att många av dem har ungefär samma innehåll av protein och fett som Robur Mainetance.
Tex:
Eukanubas valpfoder för stora raser: 26% protein & 14% fett.
Nutro Choice valpfoder för stora raser: 29% protein & 14% fett.
Sportsman´s Pride valpfoder: 27% protein & 17% fett.
NRC 9002 valpfoder: 27,5% protein & 14,5% fett.
Sen har jag även uppmärksammat att Royal Canins valpfoder för stora raser upp till 5 månader innehåller 30% protein & 22% fett, valpfoder för stora raser 5-15 månader 32% protein & 14% fett. Detta ska ju vara ett foder framställt för de stora rasernas behov och ändå är det ett högt proteinvärde i dessa foder.
Jag kan inte riktigt fatta varför det är "förbjudet" att ge större raser valpfoder?? Vad är det i valpfodret som gör att tillväxten blir för snabb???
Någon hundfoderskunnig som vill svara på mina undringar? Gärna någon med erfarenhet av lite större hundraser.