Valpfoder- ge eller inte?

L

liten82

Jag ger inte min valp valpfoder eftersom att jag från flera håll hört att det inte är bra.
Men VARFÖR är egentligen inte valpfoder bra? Jag menar, det måste ju finnas någon god tanke med det eftersom att det finns?
Känns lite dumt att låta bli att ge hunden valpfoder utan att egentligen ha några som helst belägg för varför :crazy:

Sv: Valpfoder- ge eller inte?

Läs näringsdeklarationen och jämför med ett vuxenfoder som någon rekomender. Vad är skillnaden?

Sen undrar jag varför fodertillverkarna skulle lägga ned tusentals kronor på att forska fram något som är dåligt?? Och varför lyckas de få fram bra vuxenfoder, men är helt inkompetenta på valpfoder :angel:

Eller så är det folk som fortfarande går på 20 år gamla myter, eller lägger skulden på valpköparen och inte uppfödningen och den genetik som faktiskt spelar in... :devil:

Jag ger inte min valp valpfoder eftersom att jag från flera håll hört att det inte är bra.
Men VARFÖR är egentligen inte valpfoder bra? Jag menar, det måste ju finnas någon god tanke med det eftersom att det finns?
Känns lite dumt att låta bli att ge hunden valpfoder utan att egentligen ha några som helst belägg för varför :crazy:

hej! min erfarenhet o åsikt är att man ska vara lite försiktig med de lite större raserna, växer de för fort så kan de bli problem med skelett o leder det är ju egentligen samma för hästar som får för mkt protein , jag ger valpfoder till mina men blandar det med annan mat (burkmat, matrester m.m.) det jag tycker är bra med valpfoder är ju ändå att man vet att de får i sig vitaminer, mineraler osv o man behöver inte hålla på o blanda själv.
mvh prillan

För de storvuxnaraserna finns special valpfoder. Mitt märke har ett Gigent bread och i det finns rätt anpassad proteinmängd samt rätt mängd mineraler vitaminer osv. I ett vuxen foder finns det bara rätt grejer för vunxna hundar, och att joxa med fodertillskott själv kan ju nästan bara bli fel. Nä de överlåter jag till de labratorierna hoss tillväraken.

Fodren som fanns förr på marknaden var inte de bästa, det pågick någon slags "tävling" om viket märke/foder som var bäst och då hade de i allt möjligt, fettet och proteinet höjdes hur mycket som helst och valparna av olika raser växte hur fort som helst vilket oftast är skadligt särskilt på större tyngre raser!

Nu lever vi ju på 2000 talet och det finns mycket bra valpfoder ute på markanden, jag rekommenderar alltid valpfoder som är anpassat till hunden storlek, stora tunga raser över 25kg ska ha ett puppy large foder för att INTE växa för fort, får de vanligt valpfoder eller tom vanligt foder finns risken att de växer för fort vilket kan vara skadligt.
Tyvärr så lever många uppfödare kvar på gamla skolan och en del rekomenderar tom lightfoder vilket är helt fel till valpar!
Gör det enklet för dig och köp ett färdigt foder gärna av de större märken som har veterinärfoder också så du kan vara säker på att det är et bra märke och har genomgått olika tester vid framställningen, då ska man inte tillföra extra mineraler eller vitaminer, finns allt i fodret som behövs.
Lycka till!

Jag tror inte att man kan räkna ut hur mycket näring, vitaminer och proteiner en hund behöver under sin uppväxt, sammanställa det till ett valpfoder och tro att det ska passa varje liten växande hundvalp. De flesta valpfoder är nog jättebra, men man ska vara uppmärksam på tecken som visar att det går fel så man ev kan byta foder. Samma gäller vilket foder man än väljer åt valpen! Det viktigaste är nog endå att valpen hålls smal och att den får passligt med motion.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 941
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18