Valpen vill leka med katten..

Apollo

Trådstartare
..och katten är inte överförtjust.
Jag avleder och hittar på något annat med valpen men det är svårt då hon hela tiden vill dit och jag känner att jag inte har hela hennes uppmärksamhet. Helst skulle jag vilja visa var skåpet ska stå med en gång för katten skull, för han accepterar henne om hon inte springer efter och blir närgången. De hundar katten träffat har varit såna som inte bryr sig om katter. Men hur hårt kan jag visa en 11 veckors valp att det inte är ok att springa efter katten och kan jag göra på något mer sätt än att bara avleda och försöka hitta på något annat.

Nu har valpen bara varit hos mig i 2 dygn och de har inte riktigt konfronterats än men det verkar som om katten inte tänkte huta till valpen då han ser lite harig ut.
Ja, katten har 2 egna rum (dit inte valpen kan komma) med sin låda och ligg plats.

Tips tack.:bow:

Sv: Valpen vill leka med katten..

Det där känner jag igen:D Vi har själv två katter som inte heller är så förstjusta när alla valparna kommer mot dem. Men vi gör inget åt det. Om katterna tycker det är jobbigt så kan dem ju gå undan, tex hoppa upp i sängen eller ngn annanstans. Men om dem inte gör det så får dem ju helt enkelt stå ut med att ca 5 glada valpar leker med dem, men det slutar oftast att kattarena säger ifrån genom att ta tassarna(har klorna indragna) och lägga ner dem på golvet då brukar valparna lugna ner sig. Men katter vänjer sig och vet sen hur dem ska hantera situationen. Så jag tycker inte du ska göra ngt med valpen. Har bara koll att inte själva katten gör ngt dumt;)

Det du kan göra är att låta valpen kolla läget och hålla koll på katten så att den inte gör ngt och som Varmblod_lover sa katten får antingen gillar läget eller gå därifrån, men du kan även säga med en bestämd och lugn röst nej. Valpen kommer med tiden fatta att det inte är ngn idé att försöka leka med katten.
Lycka till !

Tack för svaren, ska försöka man är ju lite harig så här i början.
Men man får väl ta ett djupt andetag och låta det hända. För nån gång så måste de ju konfronteras på riktigt.

våra båda hundar leker med katten å tillslut så säger katten ifrån. båda hundarna har fått lära sig den hårda vägen. dvs få sig en riktig tjong på nosen av kattens klor.. dom dör inte av de utan lär sig att ojdå de där gjorde ont ingen ide att göra så igen..

(om man itne heter Ferro å är så dum att man tar stryk om och om igen.):angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 291
Senast: Praefatio
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist