Valpen vill inte gå på promenad!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Englaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 43 273
Sv: Valpen vill inte gå på promenad!

jag tror inte att du riktigt fattar vad ledarskap innebär. ledarskap kan man inte muta sig till. lock och pock kan lösa problemet för stunden, men du faller som en fura i hundens ögon varje gång du nedvärderar dig till sådana metoder när den "trotsar". så jag tycker det är MYCKET märkligt att en utbildad instruktör skulle ge ett sådant råd.

sedan ber jag dig sluta tjafsa emot. du gör bara bort dig, och det blir värre för varje inlägg just nu. om det är något du inte förstår meningen med, så FRÅGA!

sedan måste jag bara påminna dig om att du faktiskt fick ett råd av mig som inte gick ut på att du skulle släpa hunden. missade du det?

jag tror inte att du riktigt fattar vad ledarskap innebär. ledarskap kan man inte muta sig till. lock och pock kan lösa problemet för stunden, men du faller som en fura i hundens ögon varje gång du nedvärderar dig till sådana metoder när den "trotsar". så jag tycker det är MYCKET märkligt att en utbildad instruktör skulle ge ett sådant råd.

sedan ber jag dig sluta tjafsa emot. du gör bara bort dig, och det blir värre för varje inlägg just nu. om det är något du inte förstår meningen med, så FRÅGA!

sedan måste jag bara påminna dig om att du faktiskt fick ett råd av mig som inte gick ut på att du skulle släpa hunden. missade du det?

:bow: tiotiotio

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: jätte bra sida om ledarskap

det är bara att konstatera att det finns många metoder som FUNKAR. Skulle bara vilja veta hur din vovve är i sättet. Är det en framåt och kaxig hund eller en försiktig och engslig. Min sheltie hade man lätt kunnat dra fram om hon hade stannat medans taxen lägger sig och blir liggande(har testat). Hon ställer sig bara hastigt för att sen lägga sig igen. På henne körde vi metoden med att vänta ut henne. Jag stog stilla med mitt ansikte vänt mot det hållet jag ville. Berömde henne när hon gick ditåt, men gjorde inget om hon trilskades eller gick hemåt. Hon kom ju inte längre än kopplets längd. Använde inte godis eller dyl utan berömmde bara med rösten, och klappar när hon kom ända fram till mig.
Samma metod funkar på en hund som drar, fast tvärt om. Direkt den drar stannar man och väntar på att hunden ska söka kontakt eller komma fram till en. Det tar tid men brukar funka på de mesta hundar. hunden vill ju framåt och enda sättet är att inte dra.
I denna metod innehar jag ledarskapet fortfarande för det är jag som belönar och bestämmer väg.
Men jag vet att det finns många bra sätt, man känner ju sin hund bäst och vet vilket som funkar på den.

Har faktiskt samma problem. Har en miniatyr bullterrier på 13veckor. Kör jag till stan tex och går där, går han jättefint. Om han stannar till räcker det att jag säger hans namn eller visslar. MEN, om vi ska ut och gå hemifrån brukar han oftast pissa några meter från dörren, sen antingen vilja gå in igen, eller bara tvärnita. Jag har testat allt, lockar jag med godis kommer han, tar godiset sen sätter sig igen. Kallar jag på han hjälper det inte, och att dra.....har säker dragit med honom 100meter han gör bara motstånd. Vad gör jag??????

Fovantar du dig att en 13 veckors valp ska ga i koppel? Hur tanker du da? Det ar som att forvanta sig att en 1 arig baby ska lyssna och lyda och ga dit man ber den.

Du skriver ju själv att han kommer om du lockar med godis, det är ju ett utmärkt utgångsläge. Det är ju bara att fortsätta.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
655
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 007
Senast: Otherside
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 356
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈