Valpen vill inte gå på promenad!

Sv: Valpen vill inte gå på promenad!

Köp en skateboard och sätt henne på, vägrar hon gå så är det väl att dra i skateboarden tills hon går..

*tar fram mina popcorn i väntan av att se hur denna tråd slutar :angel:*

Köp en skateboard och sätt henne på, vägrar hon gå så är det väl att dra i skateboarden tills hon går..

*tar fram mina popcorn i väntan av att se hur denna tråd slutar :angel:*

Hahhahah!:rofl: :rofl: :D smart idé, klockren.

gör detsamma..*springer till mikron* :angel:

*kl*

Jag ÖNSKAR jag kunde vrida klockan tillbaka, få ett sånt här ögonblick för att sedan brutalt släpa min oskyldiga lilla rara söta snuttevalp 50m över asfalten när hon vägrat gå...

Då hade jag kanske inte suttit här nu med en 25kg diva som tror sig veta bäst jämt och som sneglar lite föraktfullt (hade hon haft fingrar hade hon pekat med ett av dem) när jag säger åt henne att göra ngt hon inte vill.

Men det är jag det! :D

vad gör hon om du går/springer därifrån utan henne då? Så att hon blir ensam?

Har du lockat med godis i två månader och problemet fortfarande inte är löst så skulle jag överväga andra metoder.

vad gör hon om du går/springer därifrån utan henne då? Så att hon blir ensam?

Har du lockat med godis i två månader och problemet fortfarande inte är löst så skulle jag överväga andra metoder.

Hon sticker hemåt.
Jo, har ju provat att "släpa" som majoriteten av knäppskallarna här har kommit med...:rofl: :rofl:
:angel: *känner hur dom anfaller*

Har dessutom provat en del andra saker, men som sagt, har fått bra förslag nu, så det går framåt!

Ingen menar ju att du ska dra valpen släpandes i backen med våld...

I princip alla bångstyriga valpar går om man själv går, fast de är motsträviga och spjärnar emot i början, så lär de sig på det sättet att det lönar ingenting till att spjärna emot och att det är betydligt trevligare att följa med matte.

Det du lärt din hund är att om den inte gör som du vill, så blir den belönad med en mysig stund hos matte, för de flesta valpar tycker faktiskt att det är mysigt att bli upplyft i famnen och bli buren..

Det du lärt din hund är att om den inte gör som du vill, så blir den belönad med en mysig stund hos matte, för de flesta valpar tycker faktiskt att det är mysigt att bli upplyft i famnen och bli buren..

Jo, men nu är det ju så att jag inte frågade efter VAD jag har gjort för fel, utan vad jag kan göra ÅT saken.
:)

Jag har haft samma problem med min lilla valp. Även han sprang som en tok hem men ville inte gå hemifrån :p

Jag satte på honom ett 10 meters koppel och sprang ifrån honom, då kom han springande som en tok när kopplet var ute på typ 7-8 meter :P

När jag har haft kort/vanligt koppel så har jag get små "ryck" i kopplet och då har han fattat att jag inte ger mig. :)

Hoppas du hittar ngt sätt som passar dig, dom sakerna jag nämnde har funkat bra för mig:)

Jag har haft samma problem med min lilla valp. Även han sprang som en tok hem men ville inte gå hemifrån :p

Jag satte på honom ett 10 meters koppel och sprang ifrån honom, då kom han springande som en tok när kopplet var ute på typ 7-8 meter :P

När jag har haft kort/vanligt koppel så har jag get små "ryck" i kopplet och då har han fattat att jag inte ger mig. :)

Hoppas du hittar ngt sätt som passar dig, dom sakerna jag nämnde har funkat bra för mig:)

Okej, skönt då är jag inte ensam!:)
tack så mycket för svaret!:) ;)

Hon sticker hemåt.
Jo, har ju provat att "släpa" som majoriteten av knäppskallarna här har kommit med...:rofl: :rofl:
:angel: *känner hur dom anfaller*

Har dessutom provat en del andra saker, men som sagt, har fått bra förslag nu, så det går framåt!

Majoriteten av dessa knäppskallar är mer än dubbelt så gamla som du och hade sin första hund när du fortfarande kröp runt i blöjor. Du måste inte gilla svaren du får men du kan väl låta bli att förolämpa dem som faktiskt försöker hjälpa dig här när du bett om det...?

Och nej, ingen här menar att man ska skrapa upp skinnet på sin lilla valp. Om man däremot själv är 100% inriktad på att "nu rör vi oss FRAMÅT" och knattar på utan att tveka med en inställning som säger att självklart ska valpen följa mig och inte tvärtom - då följer valpen. Även de små är otroligt skickliga på att läsa av sin förare och ska inte underskattas bara för att de är fluffiga och piper sött.
Bättre att fastställa ledarskapet (vem som bestämmer vart man ska gå osv) när valpen är så liten, än att plötsligt försöka få en bångstyrig tonåring som blivit bortklemad och jollrad med hela sin uppväxt att fatta att nu är det matte som bestämmer.
Jag gjorde så med min och ångrar det idag.

Ursprungligen postat av obeskrivbar
Jag har haft samma problem med min lilla valp. Även han sprang som en tok hem men ville inte gå hemifrån

När jag har haft kort/vanligt koppel så har jag get små "ryck" i kopplet och då har han fattat att jag inte ger mig.

Hoppas du hittar ngt sätt som passar dig, dom sakerna jag nämnde har funkat bra för mig

Okej, skönt då är jag inte ensam!:)
tack så mycket för svaret!:) ;)

I princip är det just detta vi "knäppskallar" rått dig att göra.... Men du har valt att tolka det som något annat.

Hej
Jag förstår hur du känner och vad skall du göra åt detta!?
Valpen känner en trygghet hemma och vill inte följa med. Du måste försöka leka fram trygghet med kanske bollekar, locka med godis och mycket berömm.Valpen är i den ålder då den kan börja visa osäkerhet.
Men glöm inte att tänka på hur du är som hundförare, är du orolig själv? Hundar läser av en snabbare än vi tror. Försök visa dig säker och bestämd då ni lämnar er tomt. Plocka inte upp valpen då den blir osäker eller rädd.
Lycka till
vivsan

Hej
Jag förstår hur du känner och vad skall du göra åt detta!?
Valpen känner en trygghet hemma och vill inte följa med. Du måste försöka leka fram trygghet med kanske bollekar, locka med godis och mycket berömm.Valpen är i den ålder då den kan börja visa osäkerhet.
Men glöm inte att tänka på hur du är som hundförare, är du orolig själv? Hundar läser av en snabbare än vi tror. Försök visa dig säker och bestämd då ni lämnar er tomt. Plocka inte upp valpen då den blir osäker eller rädd.
Lycka till
vivsan

Ja, det är ju där problemet ligger!:idea:
Tack så mycket för svaret, börjar fatta problemet nu!;)

Ja, det är ju så... När jag lämnade tomten tänkte jag "jaha, nu kommer hon sätta sig ner igen..."
Har börjat lekt fram trygghet nu, precis som du skrev och det har redan blivit mycket bättre.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18