Valpen ska sätta sig ner på andra hundar & Fötter??

H

HeRomer

Min syster har en liten rottis kille på 4 månader som sätter sig ner på andra hundar, han backar in rumpan på dem och sätter sig, det spelar ingen roll om det är på huvudet eller på magen på den andra hunden. varför gör han så här???

När kan man kastera en hanhund? Och vad kostar det ungefär??

Sv: Valpen ska sätta sig ner på andra hundar & Fötter??

Så gjorde min jämte också och han höll på länge med det var nog ett par år innan han slutade. Det bästa var när sambon låg på golvet och hunden helt enkelt backade till hans ansikte och satte sig ner. Varför de gör så vet jag inte.

När jag kastrerade min jämte ifjol kostade det 2 260,-.

Det är ett sätt att söka kontakt/stöd. Har jag fått förklarat.

Det är ett sätt att söka kontakt/stöd. Har jag fått förklarat.

Det är min lille buse som Heromer skrev om=) Dock känns det inte som om detta har något med stöd att göra då han väldigt ofta (nästan alltid) gör det när han busar:D

Men jag är öppen för alla förklaringar!

Så gjorde min jämte också och han höll på länge med det var nog ett par år innan han slutade. Det bästa var när sambon låg på golvet och hunden helt enkelt backade till hans ansikte och satte sig ner. Varför de gör så vet jag inte.

När jag kastrerade min jämte ifjol kostade det 2 260,-.

Hur gammal var din hund när du kastrerade den? När kan man som tidigast kastrera/bör kastrera?

Jo, min förra tik gjorde så när hon "tokrusade" i ren glädjefnatt. Då kom hon farandes, vände och planterade rumpan på mina fötter, slängde upp nyllet och tittade fräckt på mig tungt flåsandes med tungan ute och glimten i ögat. Hon fick ögonkontakt och sen drog hon igen. :D

Hur gammal var din hund när du kastrerade den? När kan man som tidigast kastrera/bör kastrera?

Han var 4 år. Vet tyvärr inte hur tidigt man kan göra det, men har hört några som kastrerat vid 1-årsåldern.

Min syster har en liten rottis kille på 4 månader som sätter sig ner på andra hundar, han backar in rumpan på dem och sätter sig, det spelar ingen roll om det är på huvudet eller på magen på den andra hunden. varför gör han så här???

När kan man kastera en hanhund? Och vad kostar det ungefär??

Vi kastrerade vår valp när han var 6 månader och "kulorna" hade trillat ner. Han hade demodex som är ärftligt och därför ingen idé att avla på honom. Kändes bra att göra det så tidigt som möjligt, innan könsmognaden satt griller i huvudet på honom.

Angående sättandet, så har jag en egen teori om att han erbjuder bästa delen, den snälla, ofarliga delen dvs rumpan. Min valp gör gärna så när han vill leka både med oss och andra hundar, som att försöka övertyga om att han inte är farlig och bara vill busa:D

Min hund gör oxå så, både på människor och andra hundar. Jag upplever inte det som ngt översexuellt:eek:, Han är 2 år och kastrerad!

:rofl::rofl::rofl: DET är en sann rottis!!

Nu blev jag nyfiken, lite OT men; ärftlig Demodex? Vad är detta? Jag har alltid trott att det var ngn slags kvalster:confused: Vill du dela med dig av vad det är och hur det visar sig på hunden?

Ja det är ett hårsäckskvalster, men på något konstigt sätt får de det via generna från föräldradjuren. Jag tycker också att det är skumt! Demodexen smittar alltså inte till någon annan hund utan bara från förädrarna.

Jag tror att det finns någon tråd om det här på forumet redan, vill ju inte vara trådkapare:)

Demodex är ett hårsäckskvalster, som i stort sett alla hundar har. Men vissa hundar (där vissa raser har mer problem än andra) har ett sämre immunförsvar och kvalstret får ett övertag och det blir till slut ohållbart. Det finns två typer, generell och kronisk. Det brukar ge sig till känna runt ettårs åldern. Om hunden får demodex behandlar man inte till att börja med, för att kunna avgöra om det är generell eller kronisk. Den generella självläker och det är ok att avla på de hundarna. De som visar sig ha kronisk demodex får i stort sett ett helvete med klåda och man ska inte avla på dessa individer. Generell och kronisk är två olika sorter, där den första försvinner och hunden får inga fler besvär och den senare kan leda till att man väljer att avliva hunden, eftersom klådan är fruktansvärd och man måste behandla med starka mediciner. Vissa hundar klarar sig ganska bra med den kroniska formen, men många får väldigt stora besvär som innebär ett lidande. Och det är som sagt inte tillrådigt att avla på dem.

Kvalsterna överförs från mamman när valparna diar.

Ber om ursäkt för trådkapningen.

Kapar lite till...sitter klådan över hela kroppen i regel eller bara på vissa delar? Frågar därför att vår tik har klåda i och omkring öronen ibland som ingen veterinär kan hitta anledningen till än så länge i a f. Skakar mkt på huvudet i perioder. Pigg o frisk f ö, fin i pälsen.

Demodex brukar börja på tassarna, bogen och/eller nosen/huvudet. Men i svåra fall sprider det sig till (hela) kroppen.

Om vet inte har hittat någon anledning, så har jag svårt att tro att det skulle vara demodex. Det är så tydligt och de brukar inte missa det. Hundarna får hårlösa fläckar.

"Min" ras dras med en del problem med denna sjukdom, på grund av oseriös avel där drabbade djur inte tas ur avel :mad:

Det finns lite felaktigheter i din text. Drar en snabb resumé:

Demodex orsakas av ett skabbkvalster som heter Demodex Canis. De lever i hudsäckarna på hunden. Orsaken till håravfallet är att hudsäckarna blir irriterade av kvalstret, och pälsen släpper därför som följd.

Normalt sett finns det en liten mängd Demodex Canis i hudsäckarna även hos friska hundar, det är djur med dåligt immunförsvar som sjukdomen bryter ut på. Kvalstren förökar sig och orsakar svår klåda och håravfall.

Det finns två olika former av Demodex: lokal och generell.
Den generella varianten är den svåraste. Den drabbar såväl yngre som äldre djur och kan vara mycket svårbehandlad.
Den lokala varianten drabbar yngre djur (oftast ej äldre än ett år), och läker i ca 90% av fallen ut helt själv utan behandling.

Det man vet idag är att Demodex uppkommer till följd av en ärftlig, specifik T-cellsdefekt för Demodex Canis. Både hanen och tiken bidrar till till att T-cellerna blir defekta. Defekten anses vara enkel recessiv (dvs hanen eller tiken kan själv vara symptomfri, men anlagsbärare). Parasiterna får tillfälle att föröka sig och i sin tur framkallar de ett ämne som ger upphov till en mer fullständig
hämning av T-cellerna. T-celler är en speciell sorts blodkroppar som deltar i Immunförsvaret.

Källor:

www.skk.se
www.ssbtk.net
www.staffinfo.se

**Sorry för trådkap - ville bara rätta till ett par påståenden så inga missförstånd uppstod!**

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 283
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 710
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka